Rusza rynkowy system Bezpośredniej Likwidacji Szkód

Osiem zakładów ubezpieczeń podpisało dziś umowę, na mocy której zaoferuje swoim klientom Bezpośrednią Likwidację Szkód (BLS). Usługa ruszy 1 kwietnia 2015 r. z miesięcznym programem pilotażowym. Na wprowadzeniu BLS zyskają klienci, bowiem ubezpieczyciele konkurować będą ze sobą jakością likwidacji szkód z OC. 

Bezpośrednia Likwidacja Szkód to system, umożliwiający naprawę auta lub uzyskanie 
odszkodowania u swojego ubezpieczyciela OC, a nie jak dotąd u ubezpieczyciela sprawcy 
szkody. BLS funkcjonuje w Europie od kilkudziesięciu lat, m.in. we Francji, Belgii, Hiszpanii czy 
Do przygotowanego w Polskiej Izbie Ubezpieczeń systemu BLS przystąpią następujący 
ubezpieczyciele: Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, PZU, UNIQA, Warta (od 1 kwietnia), 
Aviva, Liberty Ubezpieczenia (od 1 lipca) i Gothaer (od 15 października). Razem 
ubezpieczyciele ci reprezentują 68 proc. rynku OC, mierzonego zbieraną składką. 

– Bezpośrednia Likwidacja Szkód to najważniejszy projekt dla polskiego rynku ubezpieczeń 
w ostatnich latach. Dzięki wielomiesięcznej pracy przedstawicieli firm zrzeszonych w PIU, 
wypracowaliśmy rozwiązanie, umożliwiające poszkodowanym likwidację szkody u swojego 
ubezpieczyciela. Dzięki temu wielu klientów zacznie zwracać baczniejszą uwagę na jakość 
oferowanych usług – powiedział Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU. 

W praktyce system wyglądać będzie tak, że ustaleniem wysokości szkody i wypłatą 
odszkodowania zajmować się będzie ubezpieczyciel poszkodowanego. Po wypłacie 
odszkodowania, już bez angażowania klienta, następować będzie rozliczenie szkody 
pomiędzy zakładem ubezpieczeń poszkodowanego i zakładem ubezpieczeń sprawcy. Co 
ważne dla kierowców, system BLS nie powoduje ani wzrostu ani spadku cen. 

– Po dwóch latach wytężonych prac z dumą mogę powiedzieć, że BLS będzie dostępna dla 
większości polskich kierowców. Nareszcie zakłady ubezpieczeń oferujące OC komunikacyjne, 
będą mogły konkurować o klientów jakością usług, a nie tylko ceną – powiedział Rafał 
Stankiewicz, przewodniczący Komisji ds. Likwidacji Szkód PIU. 

Polska Izba Ubezpieczeń jest organizacją samorządu branżowego reprezentującą wszystkie zakłady ubezpieczeń działające w Polsce. Do podstawowych zadań PIU należy wspieranie ustawodawcy w zakresie kształtowania prawa asekuracyjnego. Izba prowadzi także działania mające na celu zwiększenie świadomości ubezpieczeniowej społeczeństwa oraz prowadzenie wielostronnego dialogu na rzecz rozwoju sektora ubezpieczeń w naszym kraju. Polska 

Izba Ubezpieczeń działa od 1990 roku. 
Bezpośrednia Likwidacja Szkód będzie dotyczyła komunikacyjnych, które wystąpią na polskich drogach. W każdym kraju, w którym BLS wprowadzano, wyłączano początkowo niektóre szkody z systemu. Tak będzie również w Polsce. Do BLS nie będą kwalifikować się np.:
• szkody osobowe 
• szkody, które wystąpiły poza Polską
• szkody o wartości powyżej 30 tys. zł

Trzeba jednak podkreślić, że szkody niekwalifikujące się do BLS to mniejszość spośród 
wszystkich zdarzeń drogowych.