39 uczelni w programie, 22 umowy o współpracy, 56 realizowanych projektów naukowych, 25 studentów oraz pracowników naukowych uczestniczących w programach globalnych realizowanych w USA, Niemczech i Singapurze, możliwość korzystania przez polskie szkoły wyższe z doświadczeń najlepszych uczelni światowych – tak wygląda podsumowanie dwóch pierwszych lat funkcjonowania w Polsce Programu Santander Universidades zarządzanego przez Bank Zachodni WBK.
Santander Universidades został uruchomiony w Polsce w grudniu 2011 roku i jest częścią globalnego programu o tej samej nazwie, realizowanego od ponad 15 lat przez Banco Santander – czołową grupę finansową w Europie, będącą głównym inwestorem Banku Zachodniego WBK. Santander Universidades stał się wizytówką Grupy i uczynił ją najbardziej zaangażowaną w szkolnictwo wyższe instytucją finansową świata. Dziś to potężny projekt zarządzający ponad 4 tys. konkretnych projektów w 20 krajach, realizowanych w ramach ponad 1100 umów z uczelniami.
Santander Universidades w Polsce
Do tej pory w ramach Santander Universidades realizowanego przez Bank Zachodni WBK, zawartych zostało 39 umów ze szkołami wyższymi, w tym z ośmioma uniwersytetami
z pierwszej dziesiątki najlepszych w Polsce. 22 z tych porozumień ma już szczegółowy charakter – są wyposażone w finansowe i programowe ramy, dzięki którym realizowanych jest już 56 projektów naukowo-badawczych, edukacyjnych, rozwojowych, technologicznych oraz projektów wspierających przedsiębiorczość i mobilność pracowników, studentów oraz absolwentów uczelni. W 2012 r. dziesięcioro studentów i młodych pracowników naukowych
z Polski uczestniczyło w programach globalnych realizowanych przez Santander Universidades w USA, Niemczech i Singapurze, w 2013 r. takich stypendystów było piętnaścioro.
– W ciągu dwóch lat stworzyliśmy największy w Polsce program współpracy świata biznesu ze światem nauki – mówi Mateusz Morawiecki, Prezes Banku Zachodniego WBK.
–W perspektywie najbliższych 10 lat zamierzamy jako Bank wnosić znaczący oraz efektywny wkład w podnoszenie konkurencyjności Polski oraz rozwój innowacyjnej gospodarki.
W dzisiejszych czasach to właśnie na uczelniach decyduje się jakość i dynamika przyszłego rozwoju kraju. Santander Universidades w Polsce to szansa dla studentów, doktorantów, absolwentów i pracowników uczelni na zdobycie niepowtarzalnych doświadczeń i kompetencji, dla naszego Banku zaś to priorytetowe zadanie z obszaru społecznego zaangażowania i po prostu działanie na rzecz pomyślnego rozwoju kraju.– dodaje Mateusz Morawiecki.
Polskie uczelnie aktywnie korzystają z możliwości jakie daje im przynależność do Santander Universidades. Biorą udział w programach globalnych organizowanych przez najlepsze światowe uczelnie takie jak: Harvard Law School, Uniwersytet Kalifornijski, Uniwersytet
w Pensylwanii, Uniwersytet Narodowy w Singapurze czy Uniwersytet w Kolonii. Realizują programy stypendialne, a także indywidualne programy badawcze i naukowe m.in. z obszaru przedsiębiorczości, nowych technologii, rynku pracy dla młodych ludzi, czy promocji kultury i języka hiszpańskiego. Projekty dedykowane są studentom, doktorantom, absolwentom, pracownikom naukowym i administracyjnym uczelni wyższych.
– Chcemy, żeby dzięki udziałowi w Santander Universidades, polskie uczelnie śmielej
i skuteczniej stawiały czoła wyzwaniom, jakie przed nimi stawia dynamicznie zmieniający się świat. żeby pięły się w górę w międzynarodowych rankingach naukowych i stawały się inkubatorami innowacyjnych rozwiązań służących realnej gospodarce – mówi Michał Kuczmierowski, dyrektor Santander Universidades w Polsce.
SANTANDER UNIVERSIDADES W POLSCE
700 tysięcy młodych ludzi studiuje na uczelniach współpracujących z Santander Universidades
56 realizowanych konkretnych projektów indywidualnych
39 uczelni należących do Santander Universidades
25 młodych ludzi uczestniczyło w wyjazdach stażowych do USA, Niemiec
i Singapuru
8 uczelni z listy najlepszych w Polsce
5 uczelni weźmie udział w pilotażu wielofunkcyjnej legitymacji studenckiej
2 lata zajęło nam wypracowanie powyższych liczb
Przykłady realizowanych projektów naukowych:
Politechnika Śląska – „Akcelerator Przedsiębiorczości Akademickiej Santander Universidades”.
Projekt realizowany w ścisłej współpracy na linii Politechnika Śląska – Bank Zachodni WBK – Park Naukowo-Technologiczny Technopark Gliwice. Jego nadrzędnym celem jest opracowanie koncepcji biznesowych, które pozwolą naukowcom skutecznie pozyskiwać kapitał oraz inwestorów, a także maksymalnie wykorzystywać projekty badawcze do zastosowania ich w realnej gospodarce.
W ramach porozumienia Technopark Gliwice pracuje nad stworzeniem specjalnego centrum kompetencyjnego, którego celem jest popularyzacja wśród pracowników naukowych i studentów tworzenia praktycznych modeli biznesowych współpracy z inwestorami w oparciu o renomowaną metodę opracowaną przez szwajcarski zespół projektowy działający pod kierownictwem Aleksandra Ostenwaldera. W projekcie wykorzystane zostanie też doświadczenie Technoparku w znajomości amerykańskiego modelu pozyskiwania inwestorów i budowaniu relacji z funduszami krajowymi. Efektem projektu będzie prezentacja najlepszych opracowanych modeli biznesowych na forum Venture Capital w Dolinie Krzemowej.
Uniwersytet Łódzki– projekty z zakresu edukacji finansowej i przedsiębiorczości.
Projekt „Własna firma krok po kroku. Założenie i zarządzanie małym przedsiębiorstwem” zrealizowany został przez Wydział Zarządzania, który swoimi działaniami przyczynia się do rozwoju ekonomicznego regionu łódzkiego i skutecznie reaguje na zmiany zachodzące w jego otoczeniu. Trzyetapowy kurs skierowany był do osób, które chcą założyć własną działalność gospodarczą i jest odpowiedzią na potrzebę rozwoju kształcenia w systemie long-life-learning. Celami projektu były: rozwój umiejętności menedżerskich uczestników kursu, przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej planowania i organizacji pracy, wskazanie różnorodnych możliwości pozyskania środków na rozwój biznesu, podkreślenie znaczenia działań marketingowych, jak również przekazanie elementarnej wiedzy dotyczącej podstaw księgowości. Projektem została objęta trzydziestoosobowa grupa, która posiadła niezbędne do zarządzania własnym biznesem umiejętności w dziedzinie zarządzania, rachunkowości i finansów.
„Włączenie bankowe” jako kluczowy standard w realizacji koncepcji silver economy
w województwie łódzkim to projekt skierowany do osób powyżej 50 roku życia, niekorzystających z usług bankowych. Jego celem było zdiagnozowanie zapotrzebowania na edukację finansową wśród mieszkańców województwa łódzkiego i opracowanie programu wyrównywania szans w dostępie do wiedzy bankowej osób starszych. Działania zostały podjęte w oparciu o wyniki badania ankietowego przeprowadzonego na 500-osobowej próbie mieszkańców województwa łódzkiego w wieku powyżej 55 lat oraz analizy i ewaluacji dobrych praktyk i programów realizowanych przez banki funkcjonujące na obszarze województwa dedykowane osobom starszym. Docelowo wyniki przeprowadzonego badania posłużyły w opracowaniu strategii edukacji finansowej osób w wieku 50+. W rezultacie Uniwersytet opracował cykl artykułów poświęconych problematyce edukacji finansowej opublikowanych w prasie krajowej, diagnozę zapotrzebowania na opisaną wyżej edukację finansową oraz rekomendacje dotyczące wyrównywania szans w dostępie do wiedzy bankowej osób starszych.
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu – „Wszechobecne Aplikacje Bankowości Mobilnej”.
Głównym celem projektu jest opracowanie metody i narzędzi pozwalających na budowę aplikacji bankowości mobilnej, które mogą być użyte w każdym urządzeniu klientów banku bez potrzeby wsparcia wielu wersji aplikacji dla każdej klasy urządzeń czy platform oprogramowania. Założonym rezultatem projektu będzie zwiększenie dostępności produktów i usług banków co będzie miało przełożenie na liczbę użytkowników i częstotliwość wykorzystania aplikacji oraz zwiększenie satysfakcji klientów.