Wiemy, co liczy się najbardziej przy wyborze konta

Najbardziej zadowoleni ze swoich rachunków osobistych są posiadacze kont w BPH, Inteligo oraz ING Banku Śląskim – wynika z badania przeprowadzonego przez Bankier.pl. Co trzeci klient BGŻ, BZ WBK i Raiffeisen Polbanku planuje zmienić konto na inne.


W przeprowadzonym przez Bankier.pl badaniu specjalnym „Trendy na rynku kont osobistych w 2013 roku” poprosiliśmy internautów o wyrażenie opinii o rynku kont osobistych. Przez trzy tygodnie nasi czytelnicy określali poziom satysfakcji z obecnego rachunku i wskazywali potencjalne kierunki migracji. Ankietowani podzielili się też z nami powodami, które skłoniłyby ich do przeniesienia konta do innego banku. Partnerami merytorycznymi zostały Biuro Informacji Kredytowej oraz Instytut Badań Nad Gospodarką Rynkową.


Źródło: Badanie Bankier.pl


Bez konta jak bez ręki

Konto osobiste to jeden z najważniejszych produktów bankowych. Dla klienta stanowi punkt wyjścia do dalszej współpracy z bankiem, z kolei dla banku jest źródłem informacji o stanie finansów klienta. To właśnie posiadacze ROR-ów mogą liczyć w swoim banku na lepsze warunki kredytów czy korzystniejsze depozyty. Dobre konto osobiste może związać klienta z bankiem na lata.


Źródło: Badanie Bankier.pl


W ostatnich latach oferta ROR-ów zmieniała się bardzo dynamicznie. Mieliśmy okresy zarówno agresywnych wojen cenowych, jak i lawinowo rosnących prowizji. Na rynku pojawili się także nowi gracze, którzy dość szybko zyskali sympatię klientów. Jednak wbrew pozorom konto kontu nierówne. Choć cena nadal ma wpływ na decyzję o wyborze ROR-u, to coraz częściej na znaczeniu zyskują dodatkowe czynniki.

Najlepsze i najgorsze oferty ROR-ów

Z badania Bankier.pl wynika, że internauci najbardziej zadowoleni są z rachunków prowadzonych przez BPH (blisko 97 proc. wskazań określiło satysfakcję na poziomie „bardzo zadowolony” lub „raczej zadowolony”), Inteligo (niespełna 95 proc. pozytywnych głosów) i ING Banku Śląskiego (prawie 94 proc.). Niektóre banki mogą mieć jednak powody do obaw. Przykładowo, blisko co trzeci klient BZ WBK i Raiffeisen Polbanku planuje zmienić swój rachunek na ofertę innego banku. W niektórych instytucjach ten odsetek był jeszcze wyższy.

Klienci banków, choć łącznie deklarowali dość dużą lojalność wobec raz wybranych instytucji (7 na 10 osób nie zamierza w najbliższym czasie przenosić ROR-u do innego banku), wskazali również, dokąd najchętniej przenieśliby swój podstawowy rachunek osobisty w razie migracji.

Bank musi być w telefonie

Nasze badanie pokazało, że bankowość mobilna jako kanał dostępu do konta bankowego ma wśród internautów coraz większe grono zwolenników. Wygląda na to, że jest to już nie tylko ciekawostka technologiczna, ale jeden z czynników mających realny wpływ na wybór rachunku osobistego. Czytelnicy uznawali ją także za jedną z największych innowacji bankowej w ostatnich latach.

Ankietowani wskazali także szczegółowo, które elementy bankowości mobilnej są dla nich najważniejsze oraz jaki wpływ na kierunek migracji do innego banku miałyby płatności telefonem.

Badanie przeprowadzone przez Bankier.pl udowodniło, że klient instytucji finansowych jest obecnie bardzo wymagający i zwraca uwagę na całe spektrum czynników przy wyborze produktów. Bardzo łatwo również zrazić go do siebie brakiem odpowiedniej oferty. Przed bankami stoi więc spore wyzwanie: muszą poprawnie zidentyfikować potrzeby Polaków i zaproponować im ofertę skrojoną na miarę wymagań.


Pełna wersja raportu Bankier.pl „Trendy na rynku kont osobistych w 2013 roku”, przygotowana z myślą o klientach instytucjonalnych, zawiera szczegółową analizę badania oraz kompleksowy przegląd rynku kont osobistych w Polsce.

Szczegóły: Marcin Świerkot, Bankier.pl – m.swierkot@bankier.pl

Bankier.pl