Wizerunek pracodawcy coraz częściej staje się kartą przetargową w walce o najbardziej utalentowanych pracowników. Jak polscy studenci postrzegają firmy działające na rynku i jakie jest ich wyobrażenie o idealnym pracodawcy – dowiadujemy się z wyników badania Universum Student Survey 2011.
Każdy, kto przymierza się do wkroczenia na rynek pracy, posiada własną wizję swojego wymarzonego pracodawcy. Wie, jakimi cechami powinien on się charakteryzować. Z drugiej strony ma też swoje zdanie na temat firm działających na lokalnym rynku pracy. Za najbardziej atrakcyjnych pracodawców uważa się tych, którzy najlepiej pasują do wyobrażeń i kojarzeni są z cenionymi wartościami.
– Kluczem do posiadania wizerunku atrakcyjnego pracodawcy jest znajomość potrzeb i oczekiwań grupy docelowej oraz dostosowanie do nich swojej oferty – mówi Anna Macnar, Country Manager Universum Polska. Studenci korzystają z wielu źródeł informacji, zanim wyrobią sobie własną opinię na temat pracodawcy. Dlatego tak ważne jest, żeby pracodawcy dywersyfikowali kanały komunikacji w swoich strategiach komunikacyjnych z kandydatami – dodaje Anna.
Czego pragną studenci?
Współczesny polski student chce aby jego przyszły pracodawca odznaczał się przede wszystkim siłą finansową – taki pogląd przejawia aż 55% badanych. Na drugim miejscu wśród najbardziej atrakcyjnych atrybutów znalazł się prestiż (52%), na trzecim natomiast dobra reputacja (29%)*. Studenci chcą więc pracować w znanych, renomowanych firmach, cechujących się przy tym finansową stabilnością.
Trochę inaczej wyniki te wyglądają, gdy zastosuje się kryterium kierunku studiów. Studenci fakultetów ekonomicznych stawiają bardziej na dynamiczny rozwój i przedsiębiorczość (39%), wartość tę wysoko cenią także przyszli inżynierowie (40%).
Na przeciwnym biegunie – wśród najmniej dla studentów znaczących atrybutów pracodawcy – znalazły się wysokie standardy etyczne (13%) oraz wysoki poziom społecznej odpowiedzialności biznesu (12%). To znak, że w obliczu trudnej sytuacji gospodarczej, młodzi najpierw troszczą się o własne bezpieczeństwo, a dopiero potem o to, co ich otacza.
Jak cię widzą…
Badanie pokazało, jakie wyobrażenie o wymarzonym pracodawcy mają polscy studenci. Oprócz tego mają oni swoich faworytów wsród firm aktualnie działających na rynku – tym nadają miano Idealny Pracodawca. To, co przyciąga ich uwagę i uzasadnia ten wybór, niekoniecznie pokrywa się z ich ideałem.
Wśród firm z pierwszej piątki rankingu Idealny Pracodawca według studentów kierunków biznesowych ani jednej studenci nie utożsamiają wprost z dynamicznym rozwojem. Lider rankingu – TVN S.A. – kojarzy się im przede wszystkim z sukcesem rynkowym, podobnie jak Google (3. miejsce). Innych pracodawców z czołówki studenci ekonomii cenią w pierwszej kolejności za prestiż, tak ocenione zostały Ernst&Young (2. miejsce) oraz PwC (5. miejsce). Zajmującą 4. pozycję w rankigu firmę L’Oréal badani studenci skojarzyli głównie z atrakcyjnymi i oryginalnymi produktami oraz usługami.
Zdaniem inżyniera
Studenci kierunków inżynieryjnych także wypowiedzieli się na temat swoich Idealnych Pracodawców. Zajmująca pierwsze miejsce w rankingu tej kategorii Skanska kojarzy się im przede wszystkim z sukcesem rynkowym, podobnie depczący jej po piętach Budimex (2. miejsce). Siła finansowa to najważniejszy – zdaniem studentów – atrybut KGHM Polska Miedź (3. miejsce), a atrakcyjne i oryginalne produkty oraz usługi – firmy Toyota Motor Poland (4. miejsce). Zamykający czołówkę Urząd Dozoru Technicznego (5. miejsce) studenci utożsamiają w pierwszej kolejności z dobrą reputacją.
– Te rozbieżności pomiędzy tym, co studenci uznają za najbardziej atrakcyjne, i tym, za co cenią Idealnych Pracodawców, nie koniecznie muszą oznaczać, że pracodawcy nie spełniają ich oczekiwań – komentuje Anna Macnar. Ważne jest jednak, by pracodawcy wiedzieli, jakie wartości cenią sobie studenci i podkreślali je w zewnętrznej komunikacji, tworząc wizerunek atrakcyjny dla przyszłych absolwentów.
*Respondentów proszono o wskazanie maksymalnie 3 odpowiedzi, stąd wyniki procentowe nie sumują się do 100.
O Universum Student Survey 2011
W tegorocznej edycji badania Universum Student Survey wzięło udział ponad 15 300 studentów ze 100 najważniejszych uczelni w kraju. Respondentów zapytano o ich oczekiwania związane z karierą zawodową oraz o postrzeganie firm działających na polskim rynku jako potencjalnych pracodawców. W oparciu o wyniki badania powstał ranking Idealny Pracodawca 2011 według studentów, w pięciu kategoriach: biznes, inżynieria, IT, nauki ścisłe, nauki humanistyczne.
Źródło: Universum