Znikoma liczba skarg na ubezpieczycieli

Liczba klientów niezadowolonych z usług asekuracyjnych od lat utrzymuje się na znikomym poziomie. Potwierdza to raport Rzecznika Ubezpieczonych pt. „Skargi kierowane do Rzecznika Ubezpieczonych dotyczące problematyki ubezpieczeń gospodarczych oraz zabezpieczenia społecznego w 2008 roku”. 

Rzecznik odnotował 7631 skarg na zakłady ubezpieczeń. Z danych Komisji Nadzoru Finansowego (za 2007 r.) wynika, że w Polsce zawartych jest blisko 15 mln umów ubezpieczeń na życie, zarówno w formie indywidualnej, jak i grupowej oraz ok. 60 mln polis z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych. Na tym tle liczba skarg kierowanych do Rzecznika stanowi 1/100 część procenta.

Największa grupa – 3343 skarg – odnosi się do obowiązkowych ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. Według danych KNF w Polsce zawartych jest ok. 15 mln tego typu polis, zatem liczba skarg stanowi na ich tle 1/50 część procenta.

Rzecznik Ubezpieczonych podkreśla, że istotna część skarg odnoszących się do ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów, dotyczyła tzw. podwójnego ubezpieczenia. Wynika ono z obowiązujących obecnie zapisów Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Warto zauważyć, że Polska Izba Ubezpieczeń przedstawiła propozycję zmiany przepisów w tym zakresie Radzie Rozwoju Rynku Finansowego przy Ministerstwie Finansów i  zmiany te zostały uwzględnione w projekcie nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Ma on likwidować problem podwójnego ubezpieczenia przy sprzedaży samochodu.

Jednocześnie Rzecznik Ubezpieczonych podkreśla, że spośród wszystkich skarg jakie wpłynęły do jego biura, 1096 spraw (14,4 proc.) nie zostało podjętych ze względu na brak podstaw (dotyczy to 30% skarg w ubezpieczeniach komunikacyjnych). W wyniku oceny dokumentacji załączonej do tych skarg Rzecznik Ubezpieczonych uznał, że nie doszło w ich przypadku do naruszenia przepisów. Skargi te wynikają w znacznej mierze z braku wiedzy ubezpieczonych o posiadanych produktach i zakresie ochrony.
Źródło: Polska Izba Ubezpieczeń