PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacje19% kupujących w sieci zostało oszukanych w 2024. Nowe dane o zakupach online

19% kupujących w sieci zostało oszukanych w 2024. Nowe dane o zakupach online

Informacje 27.01.2025 (13:59) informacja prasowa
Bezpieczeństwo

Zakupy internetowe dziś już nie alternatywa, a codzienność. Wygodę i szybkość doceniają kupujący w każdym wieku, zarówno kupujący za pośrednictwem komputera jak i smartfona. Niestety e-konsumenci są jednocześnie obiektem zainteresowania cyberoszustów. Według badania przeprowadzonego na zlecenie Tpay, aż 19% kupujących padło ofiarą ich działań w ciągu ostatniego roku. Z jakimi próbami oszustwa spotkali się klienci? Czego najbardziej obawiają się przy klikaniu w “dodaj do koszyka”? 

Jak wybierają sklep online? 

O wyborze e-sklepu, w którym konsument zrealizuje zakupy, decyduje szereg czynników, które Tpay, operator płatności online, już po raz czwarty bada w ramach raportu “Jak Polacy lubią płacić online”. Niezmiennie od 2020 roku kluczowe pozostają cena i koszty dostawy (w 2024 są najważniejsze dla odpowiednio 55% i 44% ankietowanych), składające się na całkowity koszt zamówienia. Niemal jedna trzecia ankietowanych zwraca też uwagę na promocje i dostępne w sklepie bonusy.

Do najmniej istotnych czynników ankietowani zaliczyli wygląd strony internetowej, szybkość ładowania danych na stronie oraz obecność sklepu w social mediach. Powszechna dostępność szybkiego internetu i sklepy online budowane w oparciu o profesjonalne technologie sprawiają, że konsument coraz rzadziej ma do czynienia z przeszkodami technologicznymi. Jednocześnie w sieci łatwo porówna ceny i dostępność produktów, naturalnie wybierze więc ten e-commerce, który zaoferuje najkorzystniejsze warunki.

Właściciele e-commerce’ów, aby pozyskać i utrzymać klientów, dbają o każdy krok na ścieżce zakupowej. Choć, jak wynika z naszego raportu, dla kupującego wygląd sklepu online nie jest najważniejszy, to na sukces każdej transakcji składa się szereg czynników. Dostępne gotowe rozwiązania sklepowe, czy to w modelu Open Source, czy SaaS, są dobrze zoptymalizowane, dając możliwość rozbudowy funkcjonalności sklepu np. o bramkę płatności czy zarządzanie statusami zamówień.

Aby jednak klient do nas wrócił, warto uczynić jego doświadczenie zakupowe jak najlepszym, dbając nie tylko o cenę, ale też o wykorzystanie bezpiecznych i nowoczesnych technologii: czy to w samym sklepie, czy współpracując z godnymi zaufania partnerami wspierającymi ten proces: od operatorów płatności po firmy przewozowe – mówi Artur Maliszewski, Chief Innovation Officer w Tpay.

Czego boi się klient e-sklepu? 

Największym konsumenckim niepokojem jest niezgodność towaru z oczekiwaniami: aż połowa ankietowanych w badaniu Tpay udzieliła tej odpowiedzi. Obawy te mogą pojawić się np. w momencie zamawiania produktów z zagranicy, czy kupowanych po raz pierwszy w danym sklepie. Prawodawstwo w Polsce i zagranicą coraz lepiej zabezpiecza interesy konsumentów, np. nakładając na sprzedawcę odpowiedzialność za niezgodności towaru do dwóch lat od daty dostawy zamówionego produktu, lub umożliwiając konsumentowi odstąpienie od umowy.

Jednak w przypadku gdy towar nie spełni oczekiwań kupującego, jego odesłanie do sklepu np. w Stanach Zjednoczonych może być kosztowne, a proces czasochłonny. Stąd obawa o niezgodność towaru z oczekiwaniami pozostaje cały czas aktualna.

Co ciekawe, internauci z dużo większą dozą zaufania podchodzą do kwestii związanych płaceniem za zakupy online. 2 na 10 ankietowanych zadeklarowało, że przy zakupach online najbardziej niepokoją ich problemy z bezpieczeństwem danych i konta bankowego, a 7% – płatności w sieci.

Chociaż problemy z bezpieczeństwem danych i kont bankowych są na drugim miejscu w wynikach badania, to jedynie 19% respondentów wskazało ten powód, jako swoją największą obawę podczas zakupów online. To może świadczyć o dużym zaufaniu do mechanizmów bezpieczeństwa, jakie stosują banki oraz o rosnącej świadomości konsumentów, jak dbać o bezpieczeństwo płatności w sieci.

Jednak dostępna technologia to tylko jedna strona tego medalu, drugą jest to, jak klient z tych możliwości korzysta i czy wykorzystuje je w pełni. Ważne jest, żeby klienci byli czujni i podejmowali rozważne działania, czyli np. zwracali uwagę na opinie na temat sklepu internetowego oraz jak długo jest na rynku czy na to jakie metody płatności są dostępne w sklepie. Nie powinni podawać danych do logowania do bankowości elektronicznej ani pełnych danych karty płatniczej. Wydaje się, że to podstawowe zasady, jednak czasami w pośpiechu bagatelizowane – mówi Patryk Korus, Dyrektor Biura Aktywizacji Kanałów i Procesów Cyfrowych w Banku Pekao S.A.

Co trzeci internauta spotkał się z próbą oszustwa 

Cyberoszuści ciągle próbują nowych sposobów, aby dotrzeć do swoich ofiar. Fałszywe telefony, e-maile czy nawet strony banków sprawiają, że konsumenci muszą zachować dużą ostrożność i nie dać się zmanipulować przestępcom. Popularne jakiś czas temu metody “na wnuczka” czy “na BLIKA” cały czas działają, choć co chwilę pojawiają się w mediach doniesienia o nowych metodach oszukiwania, także kupujących w sieci.

Jak podaje raport Tpay, przy okazji zakupów internetowych respondenci najczęściej spotykali się z próbą oszustwa, gdzie przestępca podawał się za kupującego w popularnym serwisie aukcyjnym lub ogłoszeń drobnych: aż 39% ankietowanych usiłowano w ten sposób okraść. Kolejny rodzaj oszustw, dotykający 32% to tzw. “na paczkę” (wiadomości zawierające prośby o dopłatę do paczki lub np. kliknięcie w link do śledzenia); 29% próbowano okraść “na BLIKA”.

Aż 37% ankietowanych spotkało się się z próbą wyłudzenia, czy to osobiście (18%), czy wobec bliskiej im osoby (19%); w 19% przypadków przestępcy osiągnęli swój cel. Jak podaje Narodowy Bank Polski w Informacji o transakcjach oszukańczych dokonywanych przy użyciu bezgotówkowych instrumentów płatniczych, w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku zarejestrowano 334 tysiące takich transakcji o wartości ponad 493 mln złotych.

Przestępcy wykorzystują pośpiech, nieuwagę i niewiedzę swoich ofiar, podszywając się pod klientów, pracowników instytucji finansowych czy przewoźników. Ofiarami padają już nie starsze osoby lub te z niewielkim doświadczeniem w e-zakupach. Dlatego tak ważne jest zachowanie czujności podczas korzystania z sieci i elektronicznych instrumentów płatniczych, aby zakupy w sieci mogły być po prostu wygodne i przyjemne.

Raport “Jak Polacy lubię płacić online. Bezpieczne e-zakupy” powstał na bazie badania zrealizowanego na zlecenie Tpay przez Instytut Badań Pollster w 2024 roku. Partnerami są Bank Pekao S.A. oraz Izba Gospodarki Elektronicznej.

Źródło: Tpay.

badanie cyberbezpieczeństwo e-commerce tpay 2025-01-27
Redakcja PRNews.pl
Tagi: badanie cyberbezpieczeństwo e-commerce tpay

Sprawdź także:

a Kariera w finansach 0 Rosną zarobki u pracujących na umowie B2B, ale nie u etatowców. Consulting notuje duże spadki
10.07.2025 (23:28)

Rosną zarobki u pracujących na umowie B2B, ale nie u etatowców. Consulting notuje duże spadki

Pierwsze sześć miesięcy 2025 r. na rynku pracy upłynęło burzliwie, jeśli chodzi o stawki wynagrodzeń. W większości …

a 0 „Czerwiec z Bankiem Spółdzielczym 2025” upłynął pod hasłem „Banki z sercem”
10.07.2025 (23:26)

„Czerwiec z Bankiem Spółdzielczym 2025” upłynął pod hasłem „Banki z sercem”

Za nami kolejna edycja inicjatywy, która z roku na rok nabiera coraz większego znaczenia. „Czerwiec z Bankiem …

a 0 PKO BP zaprasza na 34. Bieg Powstania Warszawskiego
10.07.2025 (23:24)

PKO BP zaprasza na 34. Bieg Powstania Warszawskiego

26 lipca o godzinie 21:20 w stolicy, tysiące biegaczy weźmie udział w 34. Biegu Powstania Warszawskiego. Sponsorem …

a Kariera w finansach 0 7 na 10 Polaków woli mniej zarobić, ale mieć spokój
10.07.2025 (23:22)

7 na 10 Polaków woli mniej zarobić, ale mieć spokój

Czy warto zgodzić się na niższe wynagrodzenie, by zyskać więcej spokoju w pracy? Większość zbadanych przez …

a Kariera w finansach 0 3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy
10.07.2025 (23:19)

3 na 10 pracowników nie ufa swojemu szefowi, a 4 na 10 rozważa odejście z pracy

Połowa zatrudnionych w Polsce doświadcza wysokiego poziomu stresu, a 4 na 10 nie czuje satysfakcji z obecnego …

a 0 EFL z kredytem 200 mln euro od EBI na finansowanie MŚP i zielonych inwestycji
10.07.2025 (23:17)

EFL z kredytem 200 mln euro od EBI na finansowanie MŚP i zielonych inwestycji

W połowie czerwca br. EFL podpisał kolejną umowę kredytową z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. 200 mln euro …

PRNews.pl

Zobacz również

Allegro weźmie rozwód z Paczkomatami? Szykuje się rewolucja

Allegro weźmie rozwód z Paczkomatami? Szykuje się rewolucja

Na pewno zauważyliście w trakcie robienia zakupów…

Revolut zbroi się w kapitał. W grze nowa wycena i podbój USA

Revolut zbroi się w kapitał. W grze nowa wycena i podbój USA

Revolut prowadzi intensywne rozmowy w sprawie pozyskania…

Raport: Liczba użytkowników bankowych aplikacji mobilnych – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowych aplikacji mobilnych – I kwartał 2025 r.

Z bankowości mobilnej korzysta już 28 mln…

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – I kwartał 2025 r.

Na koniec pierwszego kwartału 2025 roku banki…

Raport: Liczba klientów w bankach – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów w bankach – I kwartał 2025 r.

Największym bankiem na rynku pod względem liczby…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

e_s_g:

"...a rzeczywistymi działaniami przedsiębiorców na rzecz zrównoważonego rozwoju (ESG)..." - nie ma znaku …

śr., 25 cze 2025 (07:50) • Czy ESG wpływa na decyzje inwestycyjne? Raport EY

Iwo:

Konto oszczędnościowe Cyfrowy Zysk. Teraz oprocentowanie dla środków do 50 000 jest 7,2%, …

śr., 11 cze 2025 (12:29) • BOŚ uruchamia mobilne konto oszczędnościowe „Cyfrowy Zysk”. Proponuje 8,1 proc.

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Robert P:

kwoty do 200 tyś przez 3 miesiące od założenia konta i za spełnienie …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • ING promuje nową ofertę oszczędnościową. Można zyskać do 6 proc.

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców