Wśród konsumentów zmalały również obawy przed bezrobociem. Ponad 70 proc. z nich deklaruje, że nie ma problemów ze spłatą bieżących zobowiązań. – To optymistyczne informacje, które dowodzą, że okres strachu o rekordowo wysoką inflację i stopy procentowe mamy na razie za sobą – uważa Marcin Czugan, prezes Związku Przedsiębiorstw Finansowych.
Takie wyniki przyniosła najnowsza edycja badania „Sytuacja na rynku consumer finance”, opracowywanego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).
Ocena sytuacji gospodarczej w Polsce. Coraz więcej optymistów
Pierwszy kwartał 2024 r. był piątym z rzędu, w którym ubywało pesymistów spodziewających się pogorszenia sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu kolejnych 12 miesięcy. W najnowszej edycji badania „Sytuacja na rynku consumer finance” ich odsetek sięgnął 37 proc., podczas gdy przed rokiem wyniósł 65 proc., a w czasie pandemii doszedł nawet do 80 proc.
Jednocześnie badanie pokazało, że odsetek optymistów, jeśli chodzi o spodziewaną sytuację gospodarczą w kraju, wzrósł do 33 proc. (z 16 proc. przed rokiem). – Obserwowana poprawa nastrojów wśród konsumentów może wynikać z mniejszego lęku przed rekordowo wysokimi wskaźnikami inflacji – uważa Marcin Czugan, dodając, że w najnowszej projekcji centralnej Narodowy Bank Polski zakłada wzrost cen (CPI) o 3 proc. w 2024 r.
W porównaniu do sytuacji sprzed roku spadły również obawy o pogorszenie sytuacji na rynku pracy. Wzrostu bezrobocia spodziewa się 43 proc. respondentów w porównaniu do 60 proc. w I kw. 2023 r.
Jak Polacy radzą sobie ze spłatą zobowiązań?
Wzrost optymizmu wśród gospodarstw domowych przełożył się na ocenę ich sytuacji finansowej. W najnowszej edycji badania ZPF i IRG SGH 56 proc. respondentów zadeklarowało, że jest w stanie oszczędzać z bieżących dochodów (48 proc. przed rokiem).
Poprawiła się też jakość obsługi zobowiązań. Problemów w tym zakresie w następnych 12 miesiącach nie spodziewa się 57 proc. ankietowanych wobec 48 proc. w I kw. 2023 r.
Warto przypomnieć, że na początku 2018 r. bezproblemową obsługę zobowiązań deklarowało nawet ponad 80 proc. respondentów. Tymczasem w na początku 2022 r., w okresie wysokiej inflacji i wzrostu stóp procentowych, odsetek ten spadł nawet do poziomu poniżej 65 proc.
Barometr Rynku Consumer Finance – o projekcie
Rezultatem cyklicznego badania ZPF i IRG SGH jest Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF). To wskaźnik, który pokazuje aktualne nastroje konsumentów, pozwalając przewidywać m.in. ich skłonność do zaciągania nowych zobowiązań.
W I kw. 2024 r. wartość wskaźnika BRCF wyniosła 99,2 pkt. Jest ona nadal znacznie poniżej szczytu notowanego przed pandemią, gdy przekraczała 110 pkt.
Źródło: Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce