W pierwszym kwartale 2019 roku użytkownicy BLIKA zrealizowali prawie 40 milionów transakcji. To blisko 3 razy tyle co rok temu (14 mln.). Trzy na cztery transakcje BLIKIEM to zakupy w internecie, wzrosty widać także w pozostałych kanałach. Rok do roku aż o 400 proc. zwiększyła się liczba płatności w terminalach płatniczych, o 250 proc. więcej było przelewów na numer telefonu BLIK.
BLIK zamknął pierwszy kwartał 2019 roku ze wzrostami i rekordami transakcji we wszystkich kanałach. Blisko 30 mln. transakcji zrealizowanych przy zakupach internetowych, to 75 proc. wszystkich transakcji. Drugim najchętniej wykorzystywanym sposobem na korzystanie z BLIKA są wypłaty z bankomatów – było ich w tym czasie 4,7 mln. (12 proc. wszystkich transakcji BLIKIEM w pierwszym kwartale). Płatności w tradycyjnych terminalach było 2,8 mln., a użytkownicy wykonali 2,6 mln. przelewów na numer telefonu BLIK.
– BLIK jest już popularniejszy przy zakupach w sieci niż karty. Pokazały to dane NBP za ostatni kwartał ubiegłego roku. Wierzymy, że ten trend będzie się utrzymywać. Nie ma bowiem wygodniejszego sposobu na płatności za zakupy w internecie. Naszą ambicją na ten rok jest to, aby co drugi zakup w sieci był opłacany BLIKIEM – Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.
Porównując pierwszy kwartał br. do ostatniego kwartału 2018 roku, liczba transakcji w internecie wzrosła o 18 proc. Mimo tego, że 4 kwartał jest zawsze najlepszym dla e-commerce okresem roku, dla BLIKA pierwszy kwartał 2019 roku był jeszcze lepszy niż poprzedni. Wypłat z bankomatu było o 7 proc. więcej niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku. O 38 proc. wzrosła w tym czasie liczba płatności w terminalach i o 26 proc. przelewów na numer telefonu BLIK.
– Przelewy P2P stają się coraz popularniejsze, ponieważ nie wymagają podania numeru konta a pieniądze docierają do odbiorcy natychmiast. Już większość banków, w których dostępny jest BLIK, umożliwia także sprawdzenie, kto korzysta z tego typu rozwiązania poprzez wyświetlanie ikony BLIKA tuż obok nazwy kontaktu. To sprawia, że użytkownik wie czy może znajomemu przelać w ten sposób pieniądze. Aplikacja bankowa mu to pokazuje – podkreśla Dariusz Mazurkiewicz.
W pierwszym kwartale Polacy wykonywali średnio 443 tys. transakcji BLIKIEM dziennie. Dla porównania – w tym samym okresie ubiegłego roku było to 158 tys. To pokazuje, jak bardzo rośnie popularność BLIKA. W najlepszym dniu kwartału odnotowano 600 tys. transakcji – to najlepszy, pojedynczy dzień w historii BLIKA. W internecie użytkownicy płacą średnio 331 tys. razy dziennie, realizują 52 tys. wypłat z bankomatu, 31 transakcji w terminalach oraz 29 tys. przelewów na numer telefonu BLIK.
W pierwszym kwartale bieżącego roku Polski Standard Płatności (PSP) we współpracy z ING Bankiem Śląskim oraz Bankiem PEKAO S.A. uruchomił zupełnie nowy sposób wykorzystania BLIKA. To płatności powtarzalne, czyli sposób na opłacanie i zarządzanie subskrypcjami za usługi cyfrowe i produkty udostępniane w abonamencie. Jako pierwsi z takiego rodzaju płatności mogą skorzystać klienci sieci PLAY oraz ubezpieczyciela LINK4.
W minionym kwartale PSP, jako pierwszy dostawca płatności mobilnych w Europie, wykonał testową integrację z systemem Standardised Proxy Lookup service (SPL). Dzięki temu możliwe będzie dokonywanie płatności na numer telefonu pomiędzy europejskimi bankami. PSP wraz z European Payment Council (EPC) od początku zaangażowany był w prace nad stworzeniem europejskiego standardu przelewów na numer telefonu.
– Nadal widzimy ogromny potencjał w rozwijaniu możliwości jakie daje użytkownikom BLIK. Już wkrótce otrzymają oni kolejne udogodnienia, dzięki którym codzienne płatności staną się jeszcze wygodniejsze – podsumowuje Dariusz Mazurkiewicz.
Dzięki BLIKOWI miliony Polaków mogą bezpiecznie i wygodnie, korzystając ze smartfona, płacić w internecie i tradycyjnych sklepach, wypłacać gotówkę z bankomatów oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. BLIK to jedna z najszybszych metod płatności w sklepach internetowych oraz mobilnych.
BLIK stanowi ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników.
Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, T-Mobile Usługi Finansowe oraz Banku Pekao S.A.
Źródło: Polski Standard Płatności