VeriFone zapytał Polaków o ich stosunek do płatności kartowych w taksówkach. Wyniki ankiety przeprowadzonej w związku z oferowanym przez firmę systemem TAXI360, umożliwiającym akceptowanie płatności bezgotówkowych w taksówkach, komentuje Tomasz Wejcman – Country Manager w VeriFone.
Czy pasażerowie taksówek w Polsce potrzebują płatności elektronicznych?
Taksówki są naturalnym dopełnieniem miejskich systemów transportu. Zamawiamy je, gdy mamy mało czasu, nie wiemy jak dojechać w miejsce przeznaczenia, gdy jesteśmy spóźnieni lub gdy nie sprzyjają nam warunki pogodowe. Przejazdy taksówkami są specyficznym rodzajem usługi – szczególnie ważne są tutaj szybkość i wygoda. Odpowiedzi respondentów udzielone w zleconym przez nas badaniu omnibusowym jasno pokazują, że dla pasażerów ważna jest możliwość dokonania płatności w dowolnej formie. Klienci chcą mieć możliwość wyboru tego, jak mają zapłacić i dlatego oczekują, że za przejazd będą mogli rozliczyć się bezgotówkowo.
Co stoi za zapotrzebowaniem polskich pasażerów na płatności bezgotówkowe w taksówkach?
Wiele osób przyzwyczaiło się już do płatności kartami. Polacy bardzo polubili także płatności zbliżeniowe. Oczekują, że również w taksówce będą mogli zapłacić w ten sposób. Nasza ankieta pokazuje, że 56% Polaków za największą zaletę płatności kartą w ogóle podaje brak konieczności posiadania gotówki. W przypadku zapłaty za kurs taksówką klienci nie chcą szukać po drodze bankomatu lub rezygnować z przejazdu tylko dlatego, że nie mają przy sobie odpowiedniej ilości pieniędzy. Możliwość zapłacenia w dowolny sposób docenia 19,1% respondentów. Pasażerowie chcą korzystać z nowoczesnych i wygodnych rozwiązań dostępnych na świecie i swobodnie decydować, w jaki sposób zapłacą za kurs: gotówką, kartą czy telefonem komórkowym.
Dla respondentów bardzo istotna jest także chęć oszczędzenia czasu. Pasażerowie chcą płacić kartami za przejazdy, bo uważają tę metodę za szybką i łatwą. Co trzeci respondent (38,4%) docenia płatności kartami w taksówkach za łatwość, a co czwarty (25,3%) uważa je za szybkie. Nasi ankietowani za zaletę takich płatności wskazali także bezpieczeństwo transakcji (11%). Warto wspomnieć, że 66% respondentów uważa płatności kartami za bezpieczne niezależnie od tego czy są dokonywane w taksówkach czy innych miejscach.
W jakim kierunku będą rozwijały się płatności w taksówkach?
Możliwość płatności kartą jest już normą w wielu usługach i w handlu. Klienci zaczynają domagać się podobnego standardu także w taksówkach. Prawie co drugi respondent (44%) jest zainteresowany płaceniem kartą za przejazd. Jedynie 7,3% ankietowanych odpowiedziało, że nie chce płacić w taksówce w ten sposób. Takie wyniki jasno pokazują, że osoby korzystające z usług taksówkowych oczekują możliwości elektronicznej płatności za kurs.
W 2012 roku wprowadziliśmy w Polsce system TAXI360, umożliwiający przyjmowanie przez kierowców taksówek wszelkich płatności bezgotówkowych: zarówno kartowych i zbliżeniowych, jak i wykonywanych za pomocą telefonu komórkowego. Rozwiązanie to jest naszym autorskich projektem, bazującym na podobnych systemach rozwijanych przez VeriFone na całym świecie.
Doświadczenia z innych rynków oraz wiedza płynąca z odpowiedzi respondentów w Polsce wskazują, że firmy taksówkowe powinny zwiększać liczbę oferowanych rodzajów płatności. W Polsce działa kilkaset korporacji i stowarzyszeń taxi, w branży panuje bardzo duża konkurencja. Aby przekonać do siebie pasażerów, należy oferować im jak najwyższy standard usług, a płatności bezgotówkowe znacznie ten standard podwyższają. Korporacje taxi, które do tej pory przyłączyły się do naszego systemu w Polsce, notują stały wzrost liczby transakcji elektronicznych – zwłaszcza zbliżeniowych. Kierowcy przyznają, że pasażerowie często pytają o płatności bezgotówkowe. Obecnie w Polsce z systemu TAXI360 korzysta ponad 1000 taksówek.
Należy także pamiętać o ustawowym obniżeniu opłaty interchange, które wejdzie w życie w przyszłym roku. Przewidujemy, że spowoduje ono wzrost popularności płatności elektronicznych w naszym kraju. Będzie to dotyczyło także płatności w taksówkach.
Źródło: VeriFone
