Wśród gospodarstw domowych, które nie odkładają funduszy, głównym powodem są niewystarczające dochody. Ale są i tacy, którzy nie widzą w tym sensu.
Takie wnioski można wyciągnąć z najnowszej edycji badania „Sytuacja na rynku consumer finance”, realizowanego cyklicznie przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).
Tym razem w badaniu zapytaliśmy respondentów posiadających dzieci, czy oszczędzają pieniądze z myślą o ich przyszłości.
Ponad połowa rodziców odkłada fundusze na przyszłość dzieci
Z badania ZPF i IRG SGH wynika, że 55 proc. ankietowanych gospodarstw domowych regularnie oszczędza pieniądze z myślą o przyszłości dzieci, by pomóc im wystartować w dorosłość.
Jak zauważa dr Sławomir Dudek, ekonomista IRG SGH i współautor badania, ten odsetek można uznać za wysoki. Wynika to z faktu, że w badaniu na temat dochodów i wydatków Polaków 57,5 proc. respondentów odpowiedziało, iż są w stanie oszczędzać.
– Oznacza to, że jeżeli jesteśmy w stanie oszczędzać, to posiadając dzieci odkładamy na ich przyszłość przynajmniej część dochodów – podkreśla dr Sławomir Dudek.
Ankietowani rodzice, którzy nie oszczędzają pieniędzy z myślą o przyszłości dzieci, wskazywali najczęściej, że powodem jest brak wystarczających środków (87,5 proc.). Część uważa jednak, że nie ma to sensu (6,3 proc.) lub nie wiedzą, jak to robić (4,5 proc.). Z kolei 2,3 proc. respondentów uznało, że dzieci powinny sobie radzić same.
Jeśli oszczędzasz na przyszłość dzieci, to w jaki sposób?
Rodzice, którzy oszczędzają pieniądze z myślą o przyszłości dzieci, zostali również zapytani o to, w jaki sposób to robią.
Wśród wskazań (możliwa więcej niż jednak odpowiedź) dominowały konta oszczędnościowe (68,1 proc.) oraz lokaty (39,4 proc.). Co dziesiąty respondent wskazał formy aktywnego oszczędzania, jak np. akcje lub fundusze inwestycyjne. Co dziesiąty inwestuje zaś w obligacje skarbowe.
– Można założyć, że sprzyja temu specjalna oferta obligacji skarbowych, przeznaczonych dla beneficjentów programu Rodzina 800 plus – zauważa dr Sławomir Dudek.
Badanie „Sytuacja na rynku consumer finance”
„Sytuacja na rynku consumer finance” to badanie realizowane od 2006 r. w odstępach kwartalnych przez ZPF oraz IRG SGH. W jego ramach respondenci odpowiadają na szereg pytań dotyczących sytuacji finansowej gospodarstw domowych.
Efektem badania jest publikowany cyklicznie Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF). Pokazuje on aktualne nastroje konsumentów i pozwala przewidywać m.in. ich skłonność do zaciągania nowych zobowiązań.
Źródło: ZPF