PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacje6 na 10 Polaków nigdy nie miało problemów ze spłatą zobowiązań

6 na 10 Polaków nigdy nie miało problemów ze spłatą zobowiązań

Informacje 15.11.2019 (14:01) informacja prasowa

17 listopada obchodzimy Dzień bez Długów, a tych Polacy mieć nie lubią. Jeśli już pożyczamy to głównie na remont mieszkania lub na pokrycie wydatków związanych z leczeniem. Od rodziny pożyczamy sporadycznie, ale chętnie zwracamy się do niej po pomoc, gdy tylko pojawia się u nas problem ze spłatą zaciągniętego kredytu lub pożyczki. Na szczęście ponad 60 proc. z nas nigdy nie doświadczyło tego problemu – wynika z danych Federacji Konsumentów.

fot. Pixabay / Pexels

Spośród produktów kredytowych coraz większą popularnością nad Wisłą cieszą się karty kredytowe. Nie licząc tradycyjnych wydatków, takich jak m.in. opłaty za czynsz czy rachunki za prąd, gaz lub telefon, to właśnie one stanowią najczęstsze zobowiązanie finansowe Polaków. Posiadanie ich, w badaniu przeprowadzonym przez Federację Konsumentów wspólnie z Fundacją Rozwoju Rynku Finansowego, zadeklarowało ponad 40 proc. respondentów. Co czwarta osoba przyznała natomiast, że w ciągu ostatniego roku skorzystała z kredytu konsumenckiego w banku lub dokonała zakupów na raty. Znacznie rzadziej pożyczamy od rodziny lub znajomych czy też decydujemy się na kredyt odnawialny bądź kredyt hipoteczny (mniej niż 20 proc. wskazań dla każdej z odpowiedzi). Z usług instytucji pożyczkowych korzysta 1 na 10 osób.

Odpowiedzialne pożyczanie

Dodatkowy zastrzyk gotówki jest nam najczęściej potrzebny, gdy remontujemy mieszkanie – 34 proc. wskazań. Co piąta osoba sięga po pożyczkę, aby pokryć koszty leków lub wydatki związane z leczeniem oraz tyle samo osób, by sfinansować zakup samochodu bądź wyposażenia mieszkania. A jak radzimy sobie ze spłatą zobowiązań?

Okazuje się, że całkiem nieźle. Ponad 60 proc. Polaków – przynajmniej na poziomie deklaracji – nigdy nie miało problemów ze spłatą kredytu lub pożyczki. Co 10. ankietowany przyznał, że w przeszłości borykał się z tego rodzaju problemem, ale zdarzyło się to ponad 5 lat temu.
W ciągu ostatniego roku taki problem dotknął już tylko 6 na 100 osób.

„Na przestrzeni ostatnich lat możemy zaobserwować wzrost świadomości społecznej w zakresie finansów, któremu towarzyszy intensywny rozwój kultury odpowiedzialnego i bezpiecznego pożyczania. Dotyczy to zarówno konsumentów, jak również instytucji finansowych. Ci pierwsi, coraz częściej przed zaciągnięciem zobowiązania sprawdzają realne możliwości swojego budżetu, tak aby późniejsza miesięczna rata nie była dla nich zbyt dużym obciążeniem. Ci drudzy natomiast coraz chętniej edukują klientów i dbają, aby proces zawierania umów był przejrzysty” – komentuje Agnieszka Wachnicka, prezes Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego.

W razie problemów po pomoc zwracamy się do rodziny

W przypadku pojawienia się trudności ze spłatą kredytu lub pożyczki najlepszym rozwiązaniem dla ponad połowy Polaków jest poinformowanie instytucji, w której zaciągnęliśmy zobowiązanie o zaistniałej sytuacji i poproszenie o nowy plan spłat bądź ich tymczasowe zawieszenie. W pierwszej kolejności dokonałoby tak niemal 6 na 10 Polaków.

Drugim, rozważanym przez prawie 40 proc. ankietowanych, rozwiązaniem jest zwrócenie się po pomoc do rodziny lub znajomych. Kolejną pożyczkę na spłatę wcześniejszego zobowiązania wzięłoby w firmie pożyczkowej 16 proc. badanych i niemal tyle samo osób wskazało, że w razie problemów ze spłatą zobowiązania zgłosiłoby się z prośbą o pomoc do wybranej instytucji lub organizacji. Co jednak niepokojące, 13 proc. badanych przyznało, że w przypadku problemu z uregulowaniem raty pożyczki nie zrobiłoby nic. Ich zdaniem najlepszym rozwiązaniem będzie poczekanie, aż ich sytuacja finansowa się poprawi.

„Nasza organizacja konsumencka prowadziła cyklicznie w ostatnich latach badania dotyczące postaw, zachowań i przede wszystkim problemów polskich konsumentów na rynku usług finansowych. Zarówno zmiany w prawie, jak i większa wiedza konsumentów powodują, że są oni skłonni w razie problemów zwrócić się do instytucji finansowej, by wspólnie problem rozwiązać. Zawsze radzimy, by tak właśnie postępowali i często im w tym pomagamy, by konsumenci nie chowali głowy w piasek, nie czekali, bo problem sam się nie rozwiąże. Niedobrym rozwiązaniem, o którym wielokrotnie mówiliśmy i będziemy jeszcze często powtarzać, jest sięganie w sytuacji pojawienia się trudności ze spłatą zobowiązań po następną pożyczkę. A niestety tak się zdarza. Dlatego potrzebna jest konsumentom rzetelna informacja, edukacja finansowa i w razie problemów profesjonalna pomoc” – powiedział Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów.

Źródło: Federacja Konsumentów

2019-11-15
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Marta Pokutycka-Mądrala

Marta Pokutycka-Mądrala

Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej oraz PR w Nationale-Nederlanden…

Regina Stawnicka

Regina Stawnicka

Manager PR, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce…

Tomasz Mysior

Tomasz Mysior

Tomasz Mysior – Dyrektor ds. Kluczowych Klientów…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców