PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacje7 nowych trendów kształtujących płatności i e-commerce w 2025 r.

7 nowych trendów kształtujących płatności i e-commerce w 2025 r.

Informacje 12.01.2025 (17:58) informacja prasowa

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach. Eksperci Autopay wytypowali te, które lada moment wyjdą z cienia i mają szansę zmienić krajobraz e-zakupów w 2025 r.

Z raportu “Finanse w czasach niepewności” przygotowanego przez Autopay wiosną tego roku na podstawie ogólnopolskiego badania opinii wynika, z najpopularniejszą metodą płacenia za przedmioty i usługi zakupione przez internet jest BLIK, z którego korzysta 60 proc. badanych. Dalej są szybkie płatności elektroniczne (45 proc.), płatność kartą (37 proc.) zwykły przelew (30 proc.) i płatność za pobraniem (27 proc.).

Z porównania z poprzednimi edycjami badania wynika, że z biegiem lat popularność wygodnych płatności online utrzymuje się na wysokim poziomie lub rośnie, a coraz mniej osób wybiera samodzielny przelew i pobranie. Pokazuje to, że zarówno branża jak i sami konsumenci chcą uczynić zakupy internetowe coraz prostszymi i wygodniejszymi

Choć rok 2024 nie zrobił w tym obszarze rewolucji, dały o sobie znać zjawiska, które w miarę nasilania się i współwystępowania mogą zmienić nasze doświadczenia zakupowe w internecie. Eksperci Autopay Paweł Grochowicz i Marcin Adamczyk podpowiadają, jakie wychodzące z niszy trendy warto mieć teraz na oku.

PŁATNOŚCI

1. Europejskie starcie APM-ów (Alternative Payment Methods)

Po wzięciu szturmem rodzimego rynku i staniu się obok paczkomatów symbolem polskiej e-commerce’owej innowacji BLIK zaczyna ekspansję na inne europejskie kraje. Od niedawna korzystać z niego mogą użytkownicy w Słowacji, a jesienią otrzymał zgodę Narodowego Banku Rumunii na działanie w tym kraju. Jednocześnie BLIK staje się dostępny na szerszą skalę jako wydawca w popularnej aplikacji fintechowej Revolut.

Jednocześnie w zachodniej Europie rozkręca się inicjatywa EPI (European Payments Initiative), czyli podobna do BLIK-a metoda płacenia z pominięciem tradycyjnej autoryzacji karty płatniczej czy konta bankowego. Po wchłonięciu holenderskiego iDeal i belgijskiego Payconiq platforma pojawiła się na rynku niemiecki i przymierza się do wejścia na francuski.

2. Embedded finance

Ten trend na początku był trochę buzzwordem dla wielu firm do określenia się w ten sposób w 2024 roku, ale można śmiało stwierdzić, że zagościł on już na stałe w świecie płatności. Polega on na osadzaniu usług finansowych – jak np. płatności czy kredyt konsumencki – w aplikacjach i serwisach nie związanych wprost z płatnościami (np. sklepy internetowe). W efekcie zmniejsza to konieczność przekierowań kupującego i polepsza doświadczenie zakupowe.

3. Tokenizacja

Chociaż mówiąc o cyfryzacji pieniądza, mamy cały czas głównie na myśli zanikanie gotówki i zastępowanie jej przede wszystkim przez używanie kart płatniczych, w ubiegłym roku coraz wyraźniej obserwowaliśmy kolejne stadium tego procesu, kiedy to miejsce kart powoli zajmują tokeny. Są to czysto wirtualne byty, czyli ciągi unikalnych losowych znaków, których stosowanie zmniejsza ryzyko wycieku danych i oszustw. Jednocześnie ich zastosowanie ułatwia dokonywanie płatności cyklicznych czy tzw. płatności jednym kliknięciem. Juniper Research szacuje, że transakcje tokenizowane wzrosną w tym roku globalnie o 58 proc.

4. Biometria

Wiele instytucji w czasie ostatniego roku zdecydowało się na implementację weryfikacji biometrycznej jako metody zabezpieczenia przed oszustwami. Latem w Polsce latem pojawiła się testowo w kilku punktach nowatorska metoda PayEye, czyli “płacenia okiem”, a w Singapurze operator płatności Visa ogłosił rozpoczęcie stosowania weryfikacji płatności odciskiem dłoni. Częściej jednak na styku biometrii i płatności wdrażane są m.in. systemy behawiorystyczne polegające na mierzeniu czasu pisania lub wpisywania hasła czy inne mniej spektakularne sposoby biometrycznej weryfikacji.

– Sporo działo się w mijającym roku się też na gruncie regulacyjnym, z tym, że na tym etapie to zdarzenia interesujące głównie prawniczych i branżowych ekspertów, które za chwilę mogą stać się gorącym tematem. Obserwujemy np. postępujące prace nad SEPA instant na gruncie unijnym. W połączeniu z powstałą już infrastrukturą open banking czy przyszłym open finance stanowi na pewno mocny fundament do stworzenia realnej metody płatności instant w oparciu o połączenie tych rozwiązań. Z kolei w roku 2025 taką kluczową dla sektora regulacją będzie zapewne DORA (Digital Operational Resilience Act) i inne wyzwania compliance – zauważa Paweł Grochowicz, Head of PSP and Fintech w Autopay. – Świat płatności globalnie zaczyna skręcać. Wchodzimy w erę płatności 3.0, czyli w rolę tzw. orkiestracji i pośredników. Mamy coraz większą globalizację, a z drugiej strony każdy rynek ma swoje wyzwania. W związku z tym coraz więcej firm ma ambicje, by integrować lokalnych dostawców płatności i dostarczać wartość obsługi transakcji w ramach jednej integracji – podsumowuje ekspert.

E-COMMERCE

5. Nasycenie rynku

Dynamika wzrostu sektora e-commerce w 2024 r. w Polsce zaczęła wykazywać oznaki stabilizacji. Prognozy przedstawione w raporcie Strategy& PwC wskazują, że mimo spokojniejszego tempa wzrostu wartość rynku niebawem przebije 140 mld zł. Według raportu Autopay “Finanse w czasach niepewności”, odsetek Polek i Polaków kupujących online od kilku lat utrzymuje się na poziomie ok. 90 proc. (w 2024 – 93 proc.).

6. Więcej wymagań od kanału mobile

Zakupy z użyciem smartfona stały się standardem. Według badania e-Izby, z urządzeń mobilnych w trakcie zakupów online korzysta 63 proc. osób. Jednak pewną nowością obserwowaną u coraz większej liczby klientów jest oczekiwanie, że zakupy online można zrobić wygodnie także na urządzeniu mobilnym. 88 proc. osób oczekuje, by e-sklep miał wersję mobilną, a ostatni rok przyniósł zmianę o 15 p. proc..

To dla e-sklepów oznacza większy nacisk na krótsze ścieżki zakupu, wzrost znaczenia wygodnych form płatności mobilnych jak Apple Pay, Google Pay czy BLIK oraz bardzo ważna finalizacja zamówienia zoptymalizowana na małe ekrany.

7. Presja rynkowa na małe sklepy

Nasila się presja cenowa dużych platform e-commerce, zbiegając się w czasie z wzrostem kosztów prowadzenia działalności. Ostatnie miesiące uwidoczniły przewagę gigantów zwłaszcza w obszarze marketingu online. Duże platformy oferują też swoim klientom ekspresowe dostawy, różnorodność form płatności i finansowania zakupów, a także wspomniane wygodne zakupy na urządzeniach mobilnych.

– Aby wygrać z platformami sprzedawcy powinni w najbliższych latach postawić na automatyzację procesów, a przede wszystkim automatyzację marketingu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, która umożliwi dotarcie do właściwych odbiorców jednocześnie zapewniając taki poziom zakupów jak oferują duże sieci. Z pomocą może przyjść coraz większa liczba dostępnych narzędzi online do prowadzenia e-biznesu, a także liczne integracje tych narzędzi z platformami i dostawcami płatności – zauważa Marcin Adamczyk, zarządzający Business Unitem SME, Autopay – Przełomem w budowaniu efektywności mniejszych biznesów ma szansę okazać się wprowadzenie agentywnej sztucznej inteligencji (agentic AI). To narzędzia, których obsługa łączy gotowe schematy działania, dane oraz język naturalny. Przykładowo w ten sposób można znacznie usprawnić zarządzanie zapasami i logistykę zamówień, tworzenie i obsługę promocji czy zarządzanie mediami społecznościowymi. Najbliższy okres będzie sprawdzianem dla tego typu narzędzi w e-commerce.- dodaje ekspert.

Źródło: Autopay.

autopay prognozy 2025-01-12
Redakcja PRNews.pl
Tagi: autopay prognozy

Sprawdź także:

a 0 Fundacja Uniqa startuje z kampanią społeczną o hejcie „Między wersami”
09.11.2025 (11:00) – informacja prasowa

Fundacja Uniqa startuje z kampanią społeczną o hejcie „Między wersami”

Nie pozwól na hejt między wersami – to hasło najnowszej kampanii, w której Fundacja UNIQA zachęca do bycia uważnym …

a 0 zondacrypto wchodzi na Florydę. Licencja stanowa otwiera drogę do ekspansji w USA
07.11.2025 (15:09) – informacja prasowa

zondacrypto wchodzi na Florydę. Licencja stanowa otwiera drogę do ekspansji w USA

zondacrypto ogłosiło, że BB Trade Florida Inc., spółka z rodziny zondacrypto, uzyskała licencję Florida Office of …

a 0 Mastercard zwiększa obecność w Polsce. Rozwija centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku
07.11.2025 (15:07) – informacja prasowa

Mastercard zwiększa obecność w Polsce. Rozwija centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku

Mastercard uruchamia centra usług profesjonalnych w Warszawie i Gdańsku. Nowozatrudnieni pracownicy będą wspierać …

a 0 Dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej
07.11.2025 (15:02) – informacja prasowa

Dyrektorzy oddziałów Banku BPS w nowej kampanii reklamowej

Bank BPS rozpoczął nową kampanię reklamową pod hasłem „Otwarci na ludzi” z udziałem dyrektorów i kierowników swoich …

a 0 PKO Leasing z wyróżnieniem „Marka Godna Zaufania” w kategorii leasing i wynajem dla firm
07.11.2025 (15:00) – informacja prasowa

PKO Leasing z wyróżnieniem „Marka Godna Zaufania” w kategorii leasing i wynajem dla firm

Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że największym zaufaniem klientów branży leasingowej cieszy się PKO Leasing – …

a 0 Volkswagen Financial Services kontynuuje wsparcie Ochotniczych Straży Pożarnych
07.11.2025 (14:57) – informacja prasowa

Volkswagen Financial Services kontynuuje wsparcie Ochotniczych Straży Pożarnych

Firma nieodpłatnie użyczyła 10 samochodów wybranym jednostkom OSP. Akcja ma szerszy kontekst – obejmuje też …

PRNews.pl

Zobacz również

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior Bank rozpoczął nową promocję kont osobistych…

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Doszło do wycieku danych z platformy sky-shop.pl,…

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

InPost rozpoczyna instalację paczkomatów w placówkach Banku…

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Openbank zastąpi kolejną markę w Polsce. Zmiana dla 1,5 mln klientów

Szykuje się kolejny rebranding na Polskim rynku.…

Rób codzienne zakupy spożywcze i odbierz Apple Watch. Zasady promocji

Rób codzienne zakupy spożywcze i odbierz Apple Watch. Zasady promocji

W zamian za wydawanie 1000 zł miesięcznie…

Who is who

Przemysław Przybylski 

Przemysław Przybylski 

Przemysław Przybylski od 2017 r. pełni funkcję…

Artur Sikora

Artur Sikora

Dyrektor Obszaru Komunikacji Korporacyjnej i Marketingu, Bank…

Kinga Wojciechowska-Rulka

Kinga Wojciechowska-Rulka

Specjalista ds. relacji z mediami, mBank Kinga…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Maciej Zamysloski:

Ciekawi mnie, czy Ci młodzi ludzie pamiętają o odprowadzaniu podatków od inwestycji na …

wt., 9 wrz 2025 (10:32) • Revolut Money Report: młodzi Polacy wolą inwestować w akcje, niż preferowane przez starsze pokolenia nieruchomości

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców