PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościNieruchomości72% Polaków wybiera dom tradycyjny

72% Polaków wybiera dom tradycyjny

Nieruchomości 18.11.2016 (11:22) artykuł nadesłany

Dom musi być funkcjonalny, wygodny, ale też niedrogi w utrzymaniu. Polacy nie decydują się na ekstrawaganckie rozwiązania architektoniczne, a wybór pada najczęściej na średniej wielkości inwestycje, o powierzchni do 150 mkw. Najpopularniejsze projekty domów jednorodzinnych są tradycyjne i ponadczasowe.

Projekt Domu Noelia, źródło: Extradom.pl

Firma Extradom opracowała raport*, który ukazuje, jakie domy najchętniej wybierają Polacy. Analiza obejmuje blisko 7 tysięcy projektów zakupionych od początku 2016 roku.

Najpopularniejsze cztery pokoje

Zebrane przez Extradom dane pokazują, że Polacy najczęściej wybierają dom z czterema pokojami (42%). Niewiele mniej kupujących zdecydowało się na trzy pokoje (39%). Na kolejnym miejscu najpopularniejszych pod względem liczby pokoi domów znalazły się nieruchomości z pięcioma pokojami (10%). Domy małe, dwupokojowe, są wybierane sporadycznie (6%), a wille to wybór najrzadszy. Natomiast nikt z blisko 7 tysięcy badanych nie zakupił projektu z siedmioma, ośmioma czy jeszcze większą liczbą pokoi.

 

62% Polaków buduje dom do 150 mkw.

Spośród analizowanej grupy, aż 62% kupujących projekt domu zdecydowało się na powierzchnię 100-150 mkw. Wedle preferencji, nieruchomość, na którą padł wybór, uwzględniała potrzeby wszystkich domowników, przewidując zaaranżowanie przestrzeni dla każdego członka rodziny. Parter to najczęściej kuchnia połączona z salonem, łazienka, pokój, który mógł być przeznaczony na sypialnię lub gabinet, a także korytarz, wiatrołap, kotłownia i schody prowadzące na poddasze lub piętro budynku.

Na drugim miejscu wśród wyborów Polaków był dom do 100 mkw. (25%), czyli powierzchni, która pozwala na funkcjonalny układ, wciąż spełniający oczekiwania rodziny w modelu 2+1 lub 2+2. 11% budujących zdecydowało się na dużą posiadłość, której powierzchnia użytkowa sięgała 150-200 mkw. W odniesieniu do wcześniej analizowanych danych, są to domy pięcio- i sześciopokojowe, dla większej rodziny lub osób szczególnie ceniących przestrzeń. 2% klientów Extradomu wybrało nieruchomość powyżej 200 mkw.

– Polacy w swoich wyborach stawiają na wygodę – popularny model rodziny 2+2 decyduje się na  dom z czterema pokojami. Wybór pada najczęściej na nieruchomość do 150 mkw. Gwarantuje ona  swobodę i optymalnie wykorzystaną przestrzeń. Projekty średnich domów cieszą się największym zainteresowaniem, ponieważ inwestycja nie generuje zbędnych kosztów, a jednocześnie spełnia oczekiwania osób, szukających czegoś większego niż mieszkanie – komentuje Agnieszka Łozińska, Project Manager w firmie Extradom.

Styl domu – najczęściej tradycyjny

Aż 72% badanych zdecydowało się na budowę domu tradycyjnego, zazwyczaj z dwuspadowym dachem, o klasycznej architekturze. Domy te sprawiają wrażenie przytulnych, nie wyróżniają się spośród otaczającego sąsiedztwa. Budynek jest symetryczny, okna ze szprosami znajdują się w równych odległościach od krawędzi elewacji. To wciąż najczęstszy wybór wśród Polaków, którzy lubią to, co znają. Niechętnie stosują odważne rozwiązania, które często kojarzą  im się nie z oryginalnością, a z dziwactwem i ekstrawagancją.

Osoby, które szukają czegoś unikatowego i chcą odejść od popularnej bryły, stanowią 25% wśród wszystkich badanych. 1/4 spośród prawie 7 tys. badanych wyborów padła na dom nowoczesny – modny, często o surowej bryle, z przeszkleniami. Projekty domów nowoczesnych wybierane są przez indywidualistów, designerów, osoby, które chcą się wyróżnić, a jednocześnie które mają dość monotonnych rozwiązań. To także ludzie podążający za modą, odważni, lubiący oryginalność. Małe zainteresowanie, sięgające maksymalnie 3%, budzą domy budowane w stylu dworkowym, willowym, góralskim czy muru pruskiego.

 

– Polacy lubią klasykę i przede wszystkim – dobrze czują się w tym, co znają. Z naszej analizy wynika, że choć zainteresowanie projektami nowoczesnymi jest duże, ostateczny wybór najczęściej pada na dom mieszczący się w grupie projektów tradycyjnych – podkreśla Agnieszka Łozińska. Odważna forma to propozycja dla osób ceniących oryginalność, ale też takich, które po prostu lubią się wyróżniać. Nie każdy jest gotowy na dokonanie takiego wyboru, mając na uwadze, że w danej przestrzeni przyjdzie spędzić kilkadziesiąt lat.

Miejsce garażowe – tak, ale to nie konieczność

Zaskakujący może okazać się wybór w kwestii garażu. Choć wydawać by się mogło, że jest to nieodłączny element budowanego domu, 40% wybiera opcję z jednym miejscem garażowym, a 32% budujących dom nie uważa go za konieczny. 1/3 kupujących projekt domu rezygnuje z garażu – z różnych względów. Dla jednych psuje on wygląd domu, który przez „doczepioną” część traci na atrakcyjności, inni nie potrzebują go ze względu na brak samochodu lub po prostu ograniczają w ten sposób koszty budowy. Nierzadko pewnym kompromisem okazuje się garaż wolnostojący lub wiata.

 

Średni dom w tradycyjnym stylu, z garażem i pokojem dla każdego domownika – taki jest wybór Polaków

Z analizy wyborów blisko 7 tysięcy osób, które od stycznia 2016 roku zakupiły projekt domu w Extradom.pl wynika, że w 2016 roku wybór padał najczęściej na dom tradycyjny, do 150 mkw. z czterema pokojami, garażem i funkcjonalnym układem. Polacy cenią wygodę i prostotę, dzięki którym łatwo zaprojektują swoje wnętrza. Są pragmatyczni, nie budują domów, które wygenerują wysokie koszty i nie będą inwestować w pomieszczenia bez przypisanego konkretnego celu.

Na budowę domu decyduje się coraz więcej osób – według danych Głównego Urządu Statystycznego w 2015 roku liczba pozwoleń na domy jednorodzinne wzrosła o 10% w porównaniu do roku poprzedzającego. W minionym roku w Polsce wybudowano w sumie aż 64 670 domów.

 

Projekt domu Kendra XS

*Dane zebrane przez Extradom w okresie 01.01-31.10.2016 r. ukazują wybory 6995 osób, które zakupiły projekt domu.

Extradom.pl

2016-11-18
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców