PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyPolacy mają dość haseł dostępu, numerów PIN, tokenów. Czas na hasło głosowe

Polacy mają dość haseł dostępu, numerów PIN, tokenów. Czas na hasło głosowe

Analizy 14.01.2015 (10:30)

W Polsce, jesteśmy zmęczeni dużą liczbą haseł dostępu, kodów, PIN-ów, które trzeba pamiętać, aby uzyskać dostęp do konta bankowego. Bardziej obawiamy się włamania do konto bankowego czy kradzieży kart płatniczych niż włamania do mieszkania – pokazuje najnowsze badanie TNS Polska na zlecenie firmy Nuance Communications.

Nowe metody weryfikacji dostępu, takie jak hasło głosowe wydają się atrakcyjne dla Polaków. Połowa respondentów wie, że stosowane są obecnie inne niż PIN i kody dostępu zabezpieczenia takie jak odcisk palca czy skan tęczówki i chętnie by z nich skorzystała, gdyby była taka możliwość. Z raportu wynika także, że ważną rolę w edukacji użytkowników mają do spełnienia dostawcy usług m.in. banki, operatorzy telekomunikacji, gdyż ludzie czerpią wiedzę na temat zabezpieczeń z internetu, a także bezpośrednio u źródła.

Agencja badawcza TNS Polska w listopadzie 2014 przeprowadziła badanie na reprezentatywnej grupie polskich użytkowników internetu*. Badanie jest prawdopodobnie najbardziej szczegółową analizą postaw polskich konsumentów w sprawie obecnie stosowanych metod autentykacji. Pokazuje ono rozdźwięk między tym z czym klienci spotykają się na co dzień a ich oczekiwaniami.

Wyniki polskiego badania potwierdzają wnioski wyciągnięte z badań prowadzonych w innych krajach na świecie, że numery PIN, hasła dostępu, telekody czy pytania weryfikujące tożsamość mogą stanowić barierę w dostępie do usług. Użytkownicy internetu i urządzeń mobilnych oczekują bardziej przyjaznych metod autentykacji. Dlatego atrakcyjne wydaje się hasło głosowe będące naturalnym, wygodnym i bezpiecznym sposobem weryfikacji, alternatywą haseł dostępu czy kodów PIN. Jednocześnie należy mieć na uwadze fakt, że użytkownicy internetu chcą mieć dostęp do konta bankowego czy innych kont osobistych przez różne kanały dostępu: internet, smartfon, telefoniczne centra obsługi, bezpośrednia obsługa „przy okienku”, co będzie wymuszać zastosowanie bardziej przyjaznych dla nich metod weryfikacji niż te tradycyjne.

Wyniki badania:


Blisko połowa respondentów (47%) czuje się zmęczona liczbą haseł dostępu, kodów, PIN-ów, które trzeba zapamiętać. 46% denerwuje się kiedy system wymusza tworzenie skomplikowanych haseł. 27% twierdzi zaś, że nie lubi tokenów. Połowa respondentów uważa, że bezpieczeństwo ich danych zależy od instytucji, z których usług korzystają, a nie od nich samych.

Respondenci najbardziej obawiają się włamania na konto bankowe/przejęcia hasła do bankowości elektronicznej i kradzieży kart płatniczych (61%), mimo, iż deklarowali większe doświadczenie z innymi rodzajami zagrożeń: rozbój na ulicy czy włamanie do domu/mieszkania.

Najwięcej posiadanych haseł zadeklarowali użytkownicy portali społecznościowych (34% ma 4 lub więcej haseł). Najmniej haseł zadeklarowali użytkownicy kart płatniczych (41% posiada jeden PIN). Generalnie większość respondentów korzysta z jednego lub dwóch haseł dostępu.

Połowa respondentów (65% mężczyzn, 39% kobiet) słyszała ogólne informacje na temat biometrycznych zabezpieczeń dostępu. Ponad ośmiu na dziesięciu internautów (86%) rozpoznaje co najmniej jeden sposób biometrycznej autentykacji – najczęściej wymienianym rodzajem był odczyt linii papilarnych i skan tęczówki oka. Weryfikację głosową kojarzy 57% badanych.

Więcej niż połowa respondentów (54%) odpowiedziała, że weryfikacja za pomocą rozpoznawania głosu jest atrakcyjna – wygodna, bezpieczna oraz łatwa w użyciu. Sceptycy (23%) martwią się o zmiany głosu (np. podczas choroby) oraz łatwość nagrania ich głosu. Połowa respondentów chciałaby używać identyfikacji głosowej, przede wszystkim w przypadku logowania się do komputera oraz w telefonicznym centrum obsługi klientów.

„Rozpoczynając prace nad projektem badawczym przypuszczaliśmy, że konsumenci mogą obawiać się identyfikacji biometrycznej, ale coraz popularniejsze jej stosowanie (m.in. paszporty) powoduje, że dzisiaj połowa badanych byłaby gotowa używać identyfikacji głosowej. Ich zdaniem jest to wygodny, prosty i szybki sposób autoryzacji uwalniający ich od konieczności pamiętania dziesiątek haseł, które zresztą wbrew zaleceniom, nadal część osób zapisuje sobie” mówi Piotr Chojnowski, Associate Director TNS Polska.

Ponad rok temu Tatra banka, jeden z wiodących słowackich banków, wdrożył w swoim call center rozwiązanie biometrii głosowej Nuance FreeSpeech, które pozwala na bezpieczne i automatyczne uwierzytelnianie klienta za pomocą głosu. W ciągu zaledwie 12 miesięcy ponad 70% klientów zaczęlo korzystać z tej metody autentykacji, średni czas uwierzytelnienia klienta w biurze obsługi skrócił się o 66%. Badanie satysfakcji klienta przeprowadzone przez Tatra banka wykazało, że 95% klientów uważa biometrię głosową za wygodny sposób uwierzytelnienia, 90% uznało, że biometria jest dobrą alternatywą dla wcześniejszego systemu czytników kart i pinów.

Rozwiązania biometryczne Nuance są obecnie powszechnie stosowane na świecie przez tak duże organizacje, jak brytyjski Barclays Wealth & Investment Management, ING Bank w Holandii, Tangerine, Tatra Banka, TD Waterhouse, turecki Turkcell, T-Mobile, Vanguard, Vodacom w RPA, Banco Santander w Meksyku, Abu Dhabi Commercial Bank (ADCB). Ze względu na swoją wygodę i potwierdzone bezpieczeństwo, na całym świecie biometria głosowe szybko staje się akceptowaną formą uwierzytelniania. Analizy firmy Opus Research pokazują, że głobalny rynek technologii biometrii głosowej wzrośnie z 200 milionów USD (2013) do 750 milionów USD w 2017 roku.

„Nie ma ucieczki przed biometryczną identyfikacją. Ze względu na jej wygodę i bezpieczeństwo polubili ją sami klienci zmęczeni dużą liczbą PIN-ów i haseł dostępu. W ostatnich dwóch latach łączna liczba osób na świecie, które zgodzilły się na dokonanie zapisu wzorca głosowego w bankach, u operatorów telefonii komórkowej i innych organizacjach przekroczyła 45 milionów” – mówi Robert Weideman, Dyrektor Generalny i Wiceprezes Nuance Communications. Firmy widzą, że zastosowanie biometrii głosowej w procesie autoryzacji dostępu do konta czy innych danych osobowych stanowi podstawę bardziej naturalnej relacji z klientem gwarantując przy tym wysoki poziom bezpieczeństwa, dzięki czemu ogólne doświadczenie klienta jest bardziej pozytywne” dodaje Robert Weideman.

* Badanie TNS Polska zostało przeprowadzone w listopadzie 2014 roku na reprezentatywnej 1000 osobowej próbie użytkowników Internetu między 18 a 65 rokiem życia, w podziale na płeć, wiek i miejsce zamieszkania. Ponad 65% Polaków korzysta z Internetu.

Biometria głosowa


Wystarczy proste hasło głosowe, typu: „Mój głos jest moim hasłem” albo parozdaniowa rozmowa z operatorem w telefonicznym biurze obsługi klienta, aby dzięki technologii biometrii głosowej w sposób w pełni bezpieczny zweryfikować i uwierzytelnić konsumenta kontaktującego się z dostawcą usług w telefonicznym biurze obsługi, w samoobsługowym portalu informacji głosowej (IVR) lub w aplikacjach online. Biometria głosowa poprawia ogólne doświadczenie użytkownika, zapewnia znaczącą oszczędność czasu i kosztów dla przedsiębiorstwa. Ze względu na fakt, że nasz głos jest unikalny i niepowtarzalny, biometria głosowa prawidłowo identyfikuje każdą osobę poprzez porównanie głosu z wcześniej zarejestrowanym jego wzorcem. W ten sposób eliminuje problem zapamiętywania i wpisywania haseł dostępu, kodów PIN przez użytkownika. Unikalny wzorzec głosowy klienta może być stosowany we wszystkich kanałach obsługi klienta tzn. w telefonicznym biurze obsługi, w IVR, portalu czy w aplikacjach na urządzenia mobilne. Biometria głosowa (hasło głosowe) gwarantuje pewne i bezpieczne uwierzytelnienie bez względu na warunki zewnętrzne jak np: hałasy otoczenia czy też czynniki fizyczne jak np: zachrypnięty głos klienta. Sam proces trwa od kilku do kilkunastu sekund i jest bardziej przyjazny niż inne metody weryfikacji danych, takie jak PIN, hasła dostępu czy elektroniczny token.

TNS Polska, Nuance Communications, Inc

2015-01-14
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Credit Agricole udzielił kredytu dla KGHM
10.12.2025 (05:17) – informacja prasowa

Credit Agricole udzielił kredytu dla KGHM

Wraz z konsorcjum 14 innych banków Credit Agricole udzielił niezabezpieczonego kredytu odnawialnego dla spółki KGHM …

a Kariera w finansach 0 Kobiety wobec rewolucji AI: 60% z nich czuje presję przekwalifikowania
09.12.2025 (15:14) – informacja prasowa

Kobiety wobec rewolucji AI: 60% z nich czuje presję przekwalifikowania

Najnowsza edycja badania „Kobiety w finansach” pokazuje, że rozwój sztucznej inteligencji istotnie zmienia sposób …

a 0 Leasys Polska dołącza do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów
09.12.2025 (15:12) – informacja prasowa

Leasys Polska dołącza do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów

Do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) dołączyła firma Leasys Polska Sp. z o.o., jedna z …

a 0 eService i Visa zbadały kluczowe aspekty decyzji podejmowanych przez klientów usług płatniczych
09.12.2025 (15:11) – informacja prasowa

eService i Visa zbadały kluczowe aspekty decyzji podejmowanych przez klientów usług płatniczych

eService we współpracy z Visa przeprowadził badania jakościowe i ilościowe dotyczące rynku usług płatniczych w …

a Kariera w finansach 0 Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia
09.12.2025 (15:10) – informacja prasowa

Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia

Już 24 grudnia 2025 roku wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu pracy, która nakłada na pracodawców obowiązek …

a 0 Do 10 proc. zniżki na loty PLL LOT dla klientów Banku Pekao
09.12.2025 (15:07) – informacja prasowa

Do 10 proc. zniżki na loty PLL LOT dla klientów Banku Pekao

Bank Pekao wspólnie z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT przygotował wyjątkową ofertę – nawet 10 proc. rabatu na …

PRNews.pl

Zobacz również

„Panic button” w apce mBanku. Jednym ruchem włączysz natychmiastową blokadę transakcji

„Panic button” w apce mBanku. Jednym ruchem włączysz natychmiastową blokadę transakcji

mBank uruchamia w aplikacji funkcję „Włącz blokadę…

Raport: Liczba kart w cyfrowych portfelach Apple Pay, Google Pay i innych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart w cyfrowych portfelach Apple Pay, Google Pay i innych – III kwartał 2025 r.

W trzecim kwartale 2025 roku liczba kart…

Raport: Liczba kart debetowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart debetowych – III kwartał 2025 r.

Liczba kart debetowych w Polsce nieustannie rośnie.…

Raport: Liczba kart kredytowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart kredytowych – III kwartał 2025 r.

Rynek kart kredytowych w Polsce po III…

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 roku polski sektor…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców