PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościFirmy pożyczkoweOrganizacje konsumenckie wspierają kampanię Kredytobranie 2.0. Dobre Praktyki Konsumenta

Organizacje konsumenckie wspierają kampanię Kredytobranie 2.0. Dobre Praktyki Konsumenta

Firmy pożyczkowe 14.11.2014 (10:08)

Wielkich sprzymierzeńców zyskała ogólnopolska kampania społeczna KREDYTOBRANIE 2.0. Dobre Praktyki Konsumenta, zainicjowana przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Włączą się do niej organizacje, posiadające znaczący dorobek w obszarze doradztwa dla konsumentów i ochrony ich praw: Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej.

Ogólnopolska akcja jest skierowana zarówno do osób, zamierzających zaciągnąć kredyt konsumencki, jak i do kredytobiorców. Praktyka i doświadczenie obu stowarzyszeń dowodzi, że rezultatem nieroztropnego pożyczania może być wpadanie w finansowe problemy, polegające na trudnościach w terminowym regulowaniu zobowiązań albo, co gorsza, w nadmierne zadłużenie, czy nawet w niewypłacalność. Zjawisko to pociąga za sobą wiele negatywnych skutków dla jakości codziennego życia gospodarstwa domowego, stąd tak ważne są działania na przedpolu nadmiernego zadłużenia. Wyniki badania „Sytuacja na rynku consumer finance”, zrealizowanego przez KPF i Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH w III kwartale 2014 roku mówią o tym, iż nadal skala nadmiernego zadłużenia jest znaczna – 10,9% gospodarstw domowych ma trudności z wywiązywaniem się z zobowiązań, a w tym 4,3% opóźnia się z zapłatą ponad 6 miesięcy. Badania pokazują też, iż w najbliższych 12 miesiącach sytuacja nie ulegnie znaczącej poprawie, bowiem 10,3% gospodarstw domowych uważa, że nie będzie w stanie wywiązywać się terminowo z obowiązków zapłaty, a w tym co dziesiąte gospodarstwo domowe przewiduje, że będzie zmuszone zaprzestać spłat jakichkolwiek zobowiązań.

Jakie kroki trzeba przedsięwziąć by skutecznie przeciwdziałać popadaniu w problemy finansowe? Jakie obowiązki i zadania stoją przed interesariuszami rynku finansowego, jeżeli są oni zainteresowani osiągnięciem konkretnych efektów?

Zapewne różne są doświadczenia organizacji pracodawców i konsumentów, ale wydaje się, że bez względu na reprezentowane środowisko rekomendacja stosowania zasady racjonalności w podejściu do zaciągania zobowiązań kredytowych przez konsumentów może stanowić wspólny merytoryczny mianownik podejmowanych działań.

Za taką rekomendacją przemawiają wyniki badań KPF i IRG SGH z II kwartału 2014 roku. Jeden z obszarów opisywanych w tej edycji badania obejmuje przyczyny nieterminowego regulowania zobowiązań. Uzyskane dane pokazują, że 46,3% respondentów jako główny powód wskazało na lekkomyślność przy planowaniu domowego budżetu i zaciąganie zobowiązań kredytowych na granicy możliwości własnego budżetu.

Znamienne, że przekonanie to jest tym silniejsze, im głowa rodziny młodsza i lepiej wykształcona. Osoby starsze i gorzej uposażone w mniejszym stopniu są skłonne postrzegać lekkomyślność jako podstawową przyczynę problemów finansowych. Warto również zauważyć, że 3,5% ankietowanych wskazało na świadome wyłudzenia – na zasadzie „biorę kredyt, choć wiem, że nie jestem w stanie go spłacić” – jako główną przyczynę braku terminowości w obsłudze zobowiązań. Taki udział deklarowanych ocen sytuacji oznacza wzrost o 1,6 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2008, kiedy gospodarstwa domowe także odpowiadały na tak postawione pytanie. Więcej osób niż w badaniu przed sześcioma laty wskazywało też na odpowiedź: „nieprzywiązywanie wagi do terminowych rozliczeń finansowych”.

Wyniki badania mogą skłaniać do wniosku, że w dziedzinie podnoszenia świadomości finansowej i jednocześnie kompetencji etycznych konsumentów-kredytobiorców istnieje pole do współdziałania zrzeszeń branżowych, takich jak KPF, z instytucjami wspierającymi konsumentów, którzy ponoszą negatywne konsekwencje życiowe w wyniku nierozważnych decyzji finansowych. Przedsiębiorstwa finansowe skupione w KPF od dziewięciu lat zobligowane są do stosowania Zasad Dobrych Praktyk, w którym to dokumencie ważne miejsce zajmuje rozdział poświęcony odpowiedzialnemu pożyczaniu. Jakkolwiek trzeba podkreślić, iż praktyki biznesowe wymagają ciągłego doskonalenia, weryfikacji ich jakości i rzetelności, co ujawniają miedzy innymi zgłaszane do organizacji konsumenckich skargi na działania kredytodawców, dotyczące sposobu wykonywania przez nich związanych zadań przy realizacji procesu kredytowego. Jednocześnie można postawić dopełniającą tezę, że sami kredytobiorcy też powinni dbać o to, by nie popaść w nadmierne zadłużenie. Pomocne w tym mogą być zasady dobrych praktyk konsumentów, zawarte w dokumencie: KREDYTOBRANIE 2.0.

– Tego samego można oczekiwać zarówno od kredytodawców, jak i od kredytobiorców, którzy w procesie kredytowym powinni stosować się do tej samej zasady: odpowiedzialnego kredytowania, a równocześnie odpowiedzialnego kredytobrania. Naszym celem jest pomoc w kształtowaniu postawy odpowiedzialnego kredytobiorcy, który poprzez stosowanie się do zasad zawartych w KREDYTOBRANIU 2.0. sam ograniczyć może ryzyko popadnięcia w nadmierne zadłużenie. W ten sposób stanie się on odpowiedzialnym i zaufanym partnerem w procesie kredytowym. KPF, mając świadomość faktu, że nawet coraz bardziej restrykcyjne regulacje narzucane dostawcom kredytu konsumenckiego mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów w odniesieniu do skali nadmiernego zadłużenia, czuje się w obowiązku poszukiwania skutecznych metod przeciwdziałania temu negatywnemu zjawisku społecznemu. Skuteczność tej kampanii zapewne będzie zdecydowanie większa dzięki wsparciu znakomitych i doświadczonych partnerów. I za to jesteśmy im bardzo wdzięczni– mówi dr Krzysztof Grabowski, ambasador kampanii, odpowiedzialny w KPF za obszar etyki.

Kampanię społeczną KREDYTOBRANIE 2.0 wesprze Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, które na co dzień pomaga w rozwiązywaniu problemów praktycznie z każdej dziedziny ochrony praw konsumenta. Osobom, które korzystają z jego usług, pozwala odnaleźć się w gąszczu przepisów, prowadząc Konsumenckie Centrum E-Porad, przy pomocy którego udziela on-line bezpłatnych porad prawnych, także z zakresu usług finansowych. – Stowarzyszenie Konsumentów Polskich ma do czynienia przede wszystkim z prawnymi aspektami zaciągania kredytów. Konsumenci zgłaszają się do nas najczęściej z problemami, które pojawiają się po zawarciu umowy. Wiele spraw dotyczy udzielania kredytów w przypadku zawierania umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, przede wszystkim na pokazach; sprzedawcy. którzy reprezentują kredytodawców na ogół nie informują właściwie ani o fakcie zawarcia umowy o kredyt ani o kosztach kredytu. Oczywiście stosowanie takich nieuczciwych praktyk przez przedsiębiorców byłoby trudniejsze, gdyby konsumenci nad zaufanie, którym obdarzają sprzedawców, przedkładali dokładną analizę warunków zawieranej umowy, a także swoich potrzeb i możliwości finansowych. Dlatego tak ważne są działania edukacyjne i kampanie informacyjne dla konsumentów– uważa Grażyna Rokicka, Prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

Bezpośredni kontakt z konsumentami preferuje Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej, również partner KREDYTOBRANIA 2.0. Do pięciu Ośrodków Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego zgłaszają się osoby szukające wsparcia, pomocy, doradztwa w rozwiązywaniu problemów finansowych, które są źródłem istotnych i bardzo negatywnych konsekwencji społecznych dla gospodarstw domowych, i to często na bardzo długi okres czasu. – Propagowanie odpowiedzialnego zaciągania kredytów jest właściwym działaniem na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu finansowemu, które w konsekwencji może prowadzić do wykluczenia społecznego. Doświadczenia praktyczne z naszych Ośrodków Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego pokazują, że najczęściej to niedostateczna wiedza jest przyczyną podejmowania niewłaściwych decyzji, skutkujących nadmiernym zadłużeniem. Dlatego też niezbędne jest prowadzenie szeroko pojętej edukacji finansowej w interesie ochrony praw konsumentów. To powód, dla którego zdecydowaliśmy się objąć patronatem kampanię KREDYTOBRANIE 2.0. Dobre praktyki konsumenta – mówi dr inż. Kazimierz Janiak, Prezes SKEF.

Taką diagnozę sytuacji potwierdzają wyniki badania, przeprowadzonego przez Dom Badawczy Maison na zlecenie KPF i ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych, które ujawniło niski poziom zaufania do instytucji finansowych. Jednak szczególną uwagę zwraca, że źródeł tego należy upatrywać w niskiej wiedzy finansowej konsumentów, która z kolei rodzi u kredytobiorców niepewność w relacjach z dostawcami kredytu. Kampania informacyjna samorządu finansowego przy współpracy z organizacjami konsumenckimi zmierza do poprawy tego stanu rzeczy.

– Niezwykle istotne dla skutecznego przeciwdziałania zjawisku nadmiernego zadłużenia, niewypłacalności jest to, by kapitał społeczny współpracy i zaufania pomiędzy organizacjami konsumenckimi i samorządów przedsiębiorców rynku finansowego nie został zmarnowany, przeciwnie, by go wzmacniać, pogłębiać także w relacjach pomiędzy kredytobiorcami i kredytodawcami. Ma to bardzo pozytywny wymiar społeczny i ekonomiczny, który winien zyskiwać coraz większe grono partnerów, włączających się do kampanii. Cieszę się, że do KREDYTOBRANIA 2.0. dołączają znakomite, doświadczone organizacje konsumenckie. Jestem też bardzo rad, że dołączają Członkowie KPF z wielu sektorów rynku usług finansowych, dostawców kredytu konsumenckiego, w tym zarówno te, które są wierzycielami pierwotnymi jak i wtórnymi, są kredytodawcami, jak i pośrednikami i doradcami kredytowymi– zauważa Andrzej Roter, Dyrektor Generalny KPF.

Plakaty i ulotki KREDYTOBRANIA zostaną udostępnione na stronach internetowych uczestników biznesowych kampanii oraz w ich oddziałach kredytowych. Istotne jest, że znajdą się one też w pięciu placówkach SKEF, gdzie będą dystrybuowane wśród osób, ubiegających się o pomoc. Obie organizacje konsumenckie, zaangażowane w kampanię KREDYTOBRANIE 2.0. Dobre Praktyki Konsumenta deklarują ponadto, że katalog porad dla kredytobiorców, dotyczących bezpiecznego postępowania przy zaciąganiu zobowiązań, będzie można znaleźć również na ich stronach internetowych, odwiedzanych przez tysiące konsumentów rocznie.

KPF

2014-11-14
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców