Polska Sieć Taxi 19 123 wdraża kolejne innowacyjne rozwiązanie dla pasażerów w całej Polsce. Po wprowadzeniu jednego, ogólnopolskiego numeru funkcjonującego w 18 największych miastach w kraju objętych systemem a także umożliwieniu rozliczenia się za pomocą Elektronicznej Karty Klienta przyszedł czas na płatności mobilne.
Pasażerowie korzystający z usług korporacji zrzeszonych w PST 19 123 mają już do dyspozycji jeden ogólnopolski numer i możliwość wyboru bezgotówkowej formy rozliczeń za usługi taksówkowe w 18 największych polskich miastach objętych systemem dzięki Elektronicznej Karcie Klienta (EKK). Kolejnym krokiem jest rozszerzenie działalności o funkcjonalności dostępne na rynku mobile.
Prekursorem płatności bezgotówkowych za pomocą karty z zakodowanymi danymi klienta i parametrami określającymi możliwości korzystania z usług taksówkowych jest warszawska korporacja SAWA Taxi, zrzeszona w PST 19 123. Pierwsze karty elektroniczne umożliwiające przejazdy w tej formie trafiły na rynek jeszcze w 2000 r. Było to pionierskie rozwiązanie w skali kraju, które następnie zostało wprowadzone w pozostałych korporacjach w całej Polsce.
Zasady funkcjonowania kart EKK, ich parametry, możliwości kodowania i technologii odczytu ewoluowały przez lata. Zdobyte w ten sposób doświadczenie pozwoliło na wprowadzenie nowych kart EKK, działających w standardzie Mifare, wykorzystywanym w miejskich systemach biletów elektronicznych, legitymacjach, kartach lojalnościowych czy identyfikatorach pracowniczych. Zaletą nowego systemu jest jego zgodność ze standardem NFC, wbudowanym dziś w niemal wszystkie dostępne na rynku smartfony. Tym samym klient zwolniony jest z obowiązku fizycznego posiadania karty EKK i może ją zakodować w swoim telefonie.
Oczywiście w obieg wejdą także „fizyczne” karty funkcjonujące w nowym standardzie. Co więcej, te starsze, pracujące w dotychczasowej technologii, ze względu na bardzo szerokie rozpowszechnienie i trwałość wciąż będą w użytku, nie ma więc konieczności ich wymiany. Nowe terminale są dwusystemowe i dają możliwość odczytu obu standardów kart– wyjaśnia Sergiusz Drabiński, Kierownik działu IT w SAWA Taxi.
Nowe karty oraz terminale umożliwiające odczyt nośników w obu standardach są obecnie wdrażane w Warszawie, następnie pojawią się w Katowicach i Krakowie. Stopniowo, system będzie zwiększał zasięg o kolejne lokalizacje. W dłuższej perspektywie karta EKK zapewni klientom możliwość samodzielnego wyboru nośnika – usługę będzie można zakodować na fizycznej, dedykowanej karcie EKK, na telefonie lub na innych kartach działających w standardzie Mifare, takich jak karta miejska czy legitymacja. Zwiększy to komfort pasażerów i zoptymalizuje zarządzanie danymi zakodowanymi na wielu różnych kartach poprzez minimalizację nośników i bezpośredni dostęp do wszystkich usług w jednym miejscu.