PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyTrendy Future Bankingu

Trendy Future Bankingu

Analizy 11.06.2014 (14:15)

Dynamiczny rozwój technologii, powszechny dostęp do Internetu oraz popularyzacja urządzeń mobilnych odcisnęły piętno na wszystkich dziedzinach życia. Odporny na zmiany nie był również sektor bankowy, którego przedstawiciele musieli jednocześnie dostosować się do nowych wymagań klientówi wykorzystać okazje, jakie niesie ze sobą postęp. Nowości, które można było zaobserwować, są jednak jedynie początkiem zmian, których możemy spodziewać się w najbliższym czasie.


Nie wszystkiego w tej kwestii można być całkowicie pewnym. Niektóre pomysły i rozwiązania są odrzucane przez klientów nawet pomimo teoretycznej atrakcyjności, a czasem nawet najlepsza idea przegrywa z przyzwyczajeniem użytkowników. Spośród mnogości opcji na przyszłość wyłania się jednak kilka dominujących trendów.

Telefon zamiast portfela


Dostęp do naszych danych bankowych z poziomu telefonu nie jest już problemem. Aplikacje dla najpopularniejszych systemów mobilnych oferują dziś w Polsce praktycznie wszystkie banki – nie tylko te największe. Dla pozostałych osób przeznaczone są natomiast specjalnie przygotowane wersje stron w wydaniu „lekkim”, automatycznie dostosowujące się do rozmiaru ekranu urządzenia. Co do tego, że bankowość mobilna jest przyszłością, nikt nie ma wątpliwości. Eksperci zadają jedynie pytania, czy dominującą rolę odegrają w niej dedykowane aplikacje czy strony RWD. Za jednymi przemawia uniwersalność i mniejsze koszty tworzenia, za drugimi – większe możliwości i atrakcyjniejsza oprawa.

Sam dostęp to dziś jednak za mało. Naturalnym kolejnym krokiem jest odnalezienie najatrakcyjniejszego dla klienta rozwiązania umożliwiającego realizację płatności bez konieczności wyciągania karty czy gotówki z portfela. Do pojedynku o ten segment rynku włączają się nie tylko instytucje bankowe i producenci kart płatniczych, ale również operatorzy. Każda z tych grup ma przy tym własny pomysł na sukces.

W ciągu najbliższego roku będziemy mogli przekonać się, które z tych połączeń okaże się dla klientów najlepsze i które rozwiązanie stanie się dominującym. Czy będzie to usługa powiązana bezpośrednio z kartą SIM czy też klienci wybiorą mniej zintegrowane usługi. Czy wolimy płacić z wykorzystaniem NFC czy może bardziej odpowiadają nam inne formy płatności mobilnych.

Zabezpieczenia biometryczne


Popularyzacja zabezpieczeń biometrycznych, związana częściowo ze stosowaniem ich w smartfonach, otwiera drogę do szybszych i łatwiejszych w realizacji płatności. Tam, gdzie kiedyś trzeba było wprowadzić dane użytkownika i hasła, teraz często wystarczy już tylko przeciągnięcie palcem. Z biegiem czasu i pojawieniem się nowych form zabezpieczeń, w tym m.in. skanera tęczówki, tego typu płatności mogą stać się standardem.

Samoobsługa


Nie od dziś oczywiste jest, że czas to pieniądz, a udanie się do najbliższego oddziału banku zawsze zajmuje go sporo. Musimy przy tym dostosować się do godzin działalności placówki. Rozwiązaniem może być internet albo telefon, ale w ten sposób nie zawsze można załatwić wszystkie sprawy. Prawdziwym krokiem ku wygodnej i nowoczesnej bankowości są w tym przypadku m.in. samoobsługowe oddziały, pozwalające klientowi na realizację większości działań, które do tej pory wymagały wizyty w banku. W Polsce, pierwsze tego typu rozwiązanie wdrożył w Warszawie w lutym tego roku Getin Bank.

Samoobsługowy Getin Point w Złotych Tarasach umożliwia m.in. zakładanie kont i lokat, wyrabianie kart (z natychmiastowym odbiorem), wykonywanie przelewów i wpłatę gotówki na lokatę, rachunek lub spłatę karty kredytowej. Wszystkie operacje wykonywane są za pomocą prostego i intuicyjnego interfejsu. Takie rozwiązanie sprawia, że nie musimy już biegać od okienka do okienka lub stać w tasiemcowych kolejkach, by załatwić swoje sprawy. Klienci w dowolnym momencie mogą także skorzystać z pomocy konsultanta.


Getin Point umożliwia korzystanie z usług bankowych przez 7 dni w tygodniu, w godzinach pracy galerii handlowej, co daje mu przewagę nad tradycyjnymi oddziałami banków. A co z bezpieczeństwem? Getin Point wyposażony jest w szereg zabezpieczeń, które gwarantują jego użytkownikom wysoki poziom bezpieczeństwa: skaner dowodów osobistych, czytnik biometryczny czy specjalny ekran do składania podpisów elektronicznych.

Patrząc na rozwiązanie przygotowane przez Getin Bank, można dojść do wniosku, że jest ono dobrym przykładem trendu nazywanego Future Bankingiem. Tego typu rozwiązania mogą zachęcić konsumentów do korzystania z usług finansowych, a co za tym idzie – do zwiększenia poziomu ubankowienia w naszym kraju.

Inicjatywa ta wspierana jest przez MasterCard, który również działa na polu innowacyjnych płatności (które to z kolei mają z Future Bankingiem wiele wspólnego). Ta międzynarodowa organizacja płatnicza kładzie duży nacisk na rozwój płatności kartami zbliżeniowymi, telefonami z modułem NFC czy wspieranie płatności mobilnych na naszym rynku. Te ostatnie standaryzowane są dzięki aplikacji MasterCard Mobile, która umożliwia zakup biletu do kina, opłacenie rachunków czy uregulowanie należności za parking. Transakcje realizowane są w oparciu o systemy i aplikacje partnerów MasterCard.

Bank jako platforma


Definicja banku jako miejsca, w którym przechowywane są nasze pieniądze, już dawno straciła na aktualności. Wiele polskich instytucji bankowych stara się w jak największym stopniu rozszerzyć swoją ofertę o narzędzia niekoniecznie bezpośrednio związane z finansami czy usługami bankowymi w dotychczasowym rozumieniu. Już dziś część banków oferuje dołączone do konta platformy umożliwiające klientom zakupy wybranych produktów ze zniżkami. Większość ekspertów jest zgodna co do tego, że to dopiero początek eksperymentów z takimi formami zwiększania zaangażowania i zatrzymania klienta banku w obrębie odpowiednio przygotowanej platformy.

Numery kont odchodzą w niepamięć


Długie i skomplikowane numery kont bankowych nigdy nie sprzyjały wymianie pieniędzy, a problem ten stał się jeszcze wyraźniejszy wraz z popularyzacją płatności mobilnych. Proste i wygodne płatności P2P (Peer To Peer) nie są wprawdzie nowością ani w Polsce, ani na świecie, ale powoli nadchodzi czas, kiedy będą miały okazję stać się standardem.

W ich przypadku nie potrzebujemy już numeru konta czy dokładnych danych osoby, do której chcemy przesłać pieniądze. Wystarczy znać adres e-mail, numer telefonu albo skorzystać z technologii NFC. Im więcej osób będzie korzystać z aplikacji bankowych na urządzeniach mobilnych i im więcej możliwości będą one oferować, tym większe będzie zapotrzebowanie na tego typu usługi. Proste, wygodne i nowoczesne. Szanse na to, że banki zignorują tę okazję, są bardzo niewielkie.

Bankowość społecznościowa i rozrywkowa


Serwisy społecznościowe stały się dla wielu osób codziennością, jedną najczęściej odwiedzanych internetowych „platform” i uniwersalnym kluczem do wielu usług. Z takiej okazji nie mogły nie skorzystać instytucje bankowe, starając się sprawić, aby wydawanie pieniędzy było przynajmniej nieco bardziej atrakcyjne. Banki coraz częściej oferują nie tylko proste opcje związane z udostępnianiem informacji na temat zakupów na portalach społecznościowych, ale także możliwość przesyłania pieniędzy do znajomych czy dostęp do dodatkowych funkcji. Wszystkiemu towarzyszą przeważnie elementy grywalizacji – możliwość zdobywania specjalnych punktów czy odznaczeń za wykonanie określonych akcji, a następnie porównywanie się ze znajomymi.

Bankowość w Internecie Rzeczy i kontekst


Instytucje bankowe, choć posiadają w wielu przypadkach komplet informacji dotyczących naszych płatności, w dalszym ciągu nie mają dostępu do sporej ilości danych na nasz temat. Na podstawie zakupów można stworzyć przyzwoity profil klienta, ale nadchodzący Internet Rzeczy będzie w stanie uzupełnić go i rozbudować.

Podłączenie wszystkich przedmiotów codziennego użytku do globalnej sieci, co stanie się rzeczywistością w ciągu kilku najbliższych lat, będzie dla wielu firm niezwykłą kopalnią wiedzy. Dzięki nim będzie często wiadomo nie tylko, że kupiliśmy dany produkt, ale też dlaczego dokonaliśmy zakupu. Banki, dążące do stania się platformami z prawdziwego zdarzenia, będą dzięki temu w stanie podsuwać nam promocje, oferty i usługi z jeszcze większą dokładnością niż obecnie, a co za tym idzie – większym prawdopodobieństwem powodzenia.

Jednak nawet bez tych technologii jutra, to właśnie gromadzenie i przetwarzanie jak największej ilości danych na nasz temat z dostępnych dziś źródeł będzie jednym z kluczowych elementów w rozwoju bankowości. Dzięki temu nie będziemy się dowiadywać o rzeczach, które być może zechcielibyśmy kupić w danym momencie, a o rzeczach, które naprawdę powinniśmy kupić.

Headlines

2014-06-11
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a Kariera w finansach 0 Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji
18.12.2025 (05:23) – informacja prasowa

Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. Najnowsza edycja „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service pokazuje, …

a Analizy 0 Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion
18.12.2025 (05:21) – informacja prasowa

Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion

Większość banków gotowa jest już pożyczyć rodzinie ponad 900 tysięcy złotych na zakup mieszkania. Wymagają jednak …

a 0 Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu
18.12.2025 (05:19) – informacja prasowa

Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu

SALTUS Ubezpieczenia został oficjalnie ogłoszony Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu na …

a 0 Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć
17.12.2025 (14:48) – informacja prasowa

Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć

W miarę jak rynek będzie się rozwijał, ubezpieczyciele przejdą od ogólnych modeli wyliczeń do szczegółowego audytu …

a 0 BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych
17.12.2025 (14:46) – informacja prasowa

BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund …

a 0 Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360
17.12.2025 (14:44) – informacja prasowa

Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360

Już działa na rynku Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360, pierwsze w Polsce zintegrowane rozwiązanie …

PRNews.pl

Zobacz również

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców