Meritum Bank wypracował w I kwartale 2014 roku 13,7 mln zł zysku netto, 11 razy więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku oraz więcej od wyniku całego 2013 roku. Wyraźnie wzrosła rentowność banku – wskaźnik ROE na koniec marca wyniósł 24,7 proc. Suma bilansowa przekroczyła 3 mld zł.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2014 roku Meritum Bank zarobił netto 13,7 mln zł, wobec 1,22 mln zł w I kwartale 2013 roku, co oznacza wzrost o 1024 proc. Wynik finansowy brutto wyniósł 17 mln zł, w porównaniu z 3,6 mln zł wypracowanymi w analogicznym okresie ub.r. Suma bilansowa banku na koniec marca br. wynosiła 3 mld zł, o 22 proc. więcej niż przed rokiem.
Portfel kredytów Meritum Banku po I kwartale 2014 roku wynosił 2,36 mld zł, o 24 proc. więcej niż przed rokiem, zaś wartość portfela depozytów – 2,57 mld zł, co oznacza 19 proc. wzrost w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy ub.r. W efekcie wynik na działalności bankowej zwiększył się o 41 proc., do 81,3 mln zł. Rozwój akcji kredytowej wspierała stabilna baza depozytowa. Współczynnik wypłacalności na koniec marca br. wynosił 13,4 proc.
W kolejnych miesiącach tego roku bank planuje szereg działań, których celem jest utrzymanie pozytywnego trendu wzrostowego.
– Wysoki wynik pierwszego kwartału jest efektem aktywnej sprzedaży naszych produktów, a także oszczędności oraz wyższej skuteczności działań windykacyjnych. W pierwszym kwartale doszliśmy do satysfakcjonującego poziomu rentowności, który odzwierciedla unikalny model biznesowy banku będącego specjalistą w segmencie consumer finance i mikroprzedsiębiorstw. Wskaźnik zwrotu na kapitale w kolejnych okresach powinien kształtować się na podobnym poziomie. W maju rozpoczęliśmy dużą kampanię marketingową. W najbliższych miesiącach czeka nas wdrożenie nowych produktów, otwarcie kolejnych placówek partnerskich oraz dalsza optymalizacja procesów– podsumowuje Bartosz Chytła, prezes zarządu Meritum Banku.
W maju bank rozpoczął telewizyjno-internetową kampanię marketingową pod hasłem „Meritum Bank. Same konkrety”. Jej celem jest zaprezentowanie odświeżonej oferty i jednocześnie wyeksponowanie idei zawartej w nazwie Banku oraz filozofii jego działania. W pierwszej odsłonie kampanii bank zachęca do założenia wprowadzanej kilka tygodni temu Bilokaty Start.
Wśród nowości, które Meritum zaproponuje klientom w drugim kwartale br., jest bankowość głosowa pozwalająca zarządzać aplikacją na smartfony za pomocą komend głosowych. Udostępniona w marcu br. aplikacja Meritum Bank Mobilny jako jedyna w Polsce zapewnia kompletny serwis transakcyjny oraz umożliwia założenie konta osobistego lub firmowego wyłącznie za jej pośrednictwem.
Wyniki finansowe Meritum Banku po I kwartale 2014 roku | |||
dane w tys. zł | I kw. 2014 | I kw. 2013 | zmiana |
suma bilansowa | 3 002 751 | 2 462 917 | 22% |
portfel kredytów | 2 363 210 | 1 906 745 | 24% |
portfel depozytów | 2 570 616 | 2 160 650 | 19% |
wynik na działalności bankowej | 81 266 | 57 473 | 41% |
koszty działania banku (z amortyzacją) | -27 413 | -24 658 | 11% |
wynik finansowy brutto | 17 046 | 3 647 | 367% |
wynik finansowy netto | 13 730 | 1 221 | 1024% |
współczynnik wypłacalności (w proc.) | 13,40% | 13,80% | -0,4 p.p. |
ROE netto (w proc.) | 24,7% | 2,1% | 22,5 p.p. |
ROA netto (w proc.) | 1,84% | 0,21% | 1,6 p.p. |
wskaźnik koszty/dochody (w proc.) | 33,7% | 43% | -9,3 p.p. |