PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościStrona mobilna czy responsywna – co wybrać, by skutecznie przyciągnąć klientów?

Strona mobilna czy responsywna – co wybrać, by skutecznie przyciągnąć klientów?

Wiadomości 10.04.2014 (11:16)

Już 44 proc. Polaków posiada smartfony. Szacuje się, że na początku 2015 roku liczba ta zwiększy się do 60 proc. Ich ogromna popularność stawia nowe wyzwania przed właścicielami firm, sklepów i serwisów internetowych. Muszą oni szybko dostosować swoje strony do wymagań użytkowników mobilnych. Tylko jak to zrobić? Lepiej stworzyć stronę mobilną czy zbudować cały serwis od podstaw w oparciu o Responsive Web Design?


Według najnowszych statystyk, na jednego mieszkańca Ziemi przypada dokładnie jeden smartfon lub tablet. Tak duże nasycenie rynku tymi gadżetami powoduje, że coraz częściej wykorzystywane są do przeglądania internetu czy robienia zakupów. Niestety, wyświetlane na ich ekranach strony www nie wyglądają najlepiej. Dzieje się tak dlatego że podczas ich tworzenia, nie wzięto pod uwagę tego, że ktoś może chcieć oglądać je na dużo mniejszym, niż komputerowy, ekranie. W efekcie rośnie frustracja użytkowników, którzy są zmuszeni do ciągłego skalowania i przewijania, wystającej poza obrys ekranu, strony. Poruszanie się po takich serwisach dodatkowo utrudniają elementy nawigacyjne, projektowane z myślą o użytkownikach komputerów, a nie urządzeń mobilnych. Istnieją dwa rozwiązania tego problemu: stworzenie strony mobilnej lub zbudowanie serwisu od nowa, zgodnie z wytycznymi Responsive Web Design (RWD).

Strony dedykowane dla mobile


Najszybszym i najmniej pracochłonnym rozwiązaniem, w przypadku istniejącego już serwisu lub sklepu, jest dobudowanie wersji mobilnej. Jest to specjalna, „lekka” wersja serwisu www, zoptymalizowana do wyświetlania na mniejszych ekranach. Różni się ona także przyciskami i linkami, które są łatwe do naciśnięcia opuszkiem palca.

Wersja mobilna strony i klasyczny serwis www widziany oczami użytkownika smartfona

Źródło: mGenerator.pl


– Dzięki optymalizacji grafik i elementów multimedialnych oraz ograniczeniu liczby obciążających przeglądarkę skryptów, jej czas ładowania jest też dużo krótszy. Zyskują na tym użytkownicy, których smartfony czy tablety szybciej przetwarzają taką stronę, a tym samym oszczędzają cenny transfer. Mobilne wersje serwisów internetowych z reguły mają specjalne adresy, jak np.http://m.stronafirmyx.pl. Często spotykanym rozwiązaniem jest też specjalny skrypt, który rozpoznaje urządzenie, z poziomu którego użytkownik odwiedza stronę serwisu i decyduje o tym, która wersja serwisu zostanie mu wyświetlona – mówi Piotr Krawiec, prezes zarządu mGenerator.pl.

Takie rozwiązanie jest najlepszym wyborem dla firm, które mają już gotowy serwis czy sklep i nie chcą go modyfikować. Dzięki niemu wystarczy, że stworzą lżejszą wersję, bez konieczności ingerencji w istniejącą stronę. Takie rozwiązanie jest też znacznie tańsze od całkowitej przebudowy serwisu. Krótszy jest również czas zbudowania mobilnej strony oraz jej wdrożenia.

Dodatkowo, mobilną wersję można wzbogacić o moduły, które przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży. Ciekawym przykładem jest np. dodanie opcji rezerwacji, z poziomu smartfona, wizyty u dentysty lub miejsca noclegowego w hotelu czy pensjonacie. Warto również zwrócić uwagę na przyciski szybkiego kontaktu z firmą. Pozwalają one za pomocą jednego kliknięcia wybrać numer telefonu, bez konieczności jego przepisywania, wysłać e-mail na podany adres lub sprawdzić lokalizację siedziby firmy za pomocą Map Google.

Strona mobilna z dodatkowym modułem rezerwacji

Źródło: mGenerator.pl


HTML5 i CSS3


Wraz z pojawieniem się języka HTML5 oraz ewolucją kaskadowych arkuszy stylów CSS, powstała jeszcze jedna możliwość dostosowania strony internetowej do potrzeb użytkowników mobilnych. Mowa tu o Responsive Web Design, czyli filozofii, w myśl której serwis internetowy zmienia swój wygląd w zależności od urządzenia, na którym jest wyświetlany oraz rozdzielczości jego ekranu. Strony responsywne wyeliminowały konieczność tworzenia dwóch wersji tej samej witryny, jednak ich wykorzystanie wymaga stworzenia całego serwisu lub sklepu od podstaw. To oznacza dłuższy czas wdrożenia oraz dużo wyższe koszty. – W procesie projektowania powstaje tylko jedna strona, która dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu stylów CSS i skryptów jest dostosowana do wyświetlania w różnych rozdzielczościach. Z reguły dostosowuje się ją do 3 najpopularniejszych szerokości ekranu: 480 pikseli dla smartfonów, około 800 dla tabletów i powyżej 1280 dla komputerów. Oczywiście, im więcej wartości pośrednich, tym strona będzie lepiej dopasowana do ekranu konkretnego urządzenia. Trzy to w tym wypadku absolutne minimum – tłumaczy Piotr Krawiec z mGenerator.pl. Przykładowo, strona responsywna dla smartfonów będzie zawierała mniej grafik, uproszczone menu i inne elementy nawigacyjne. Wraz ze wzrostem rozdzielczości wyświetlane będą dodatkowe, bogatsze grafiki, a nawet multimedia. Zmianie ulegnie też ułożenie i ilość tekstu.

strona mobilna RWD
czas potrzebny na przygotowanie + —
koszt wdrożenia + —
wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania (SEO) + +
skalowalność rozwiązania – +
przeniesienie projektu graficznego z wersji desktopowej 1:1 – +
szybkość ładowania serwisu + –
wykorzystanie dedykowanych funkcji (widocznych tylko w wersji mobilnej) + –
szybkie wprowadzanie zmian (aktualizowanie strony) + +

Strony mobilne czy responsywne?


Oba rozwiązania cechują się innym podejściem do rozwiązania jednego problemu. W przypadku każdego z nich użytkownik otrzymuje ten sam efekt końcowy, czyli stronę dostosowaną do wyświetlania na mniejszym ekranie. Optymalizacji ulegają też te same elementy nawigacyjne, które łatwo jest nacisnąć palcem, grafiki czy teksty. Zasadnicza różnica tkwi jednak w koszcie i czasochłonności ich przygotowania i wdrożenia. Wpływ na wybór ma też faza cyklu życia strony internetowej. Strona mobilna może okazać się lepszym rozwiązaniem dla istniejącego serwisu lub sklepu, gdyż eliminuje konieczność ingerencji w jego strukturę. Natomiast responsywna sprawdzi się w przypadku nowopowstających serwisów lub takich, które i tak miały przejść gruntowną przebudowę.

Ostateczna decyzja co do wyboru konkretnego rozwiązania należy do przedsiębiorców i marketerów. Nie ulega jednak wątpliwości, że większość serwisów i sklepów internetowych nie planuje w najbliższym czasie gruntownych zmian na swoich witrynach. W takim wypadku korzystniejszym dla nich rozwiązaniem będzie wersja mobilna, której koszt stworzenia i wdrożenia zaczyna się od kilkuset złotych; w przypadku stron RWD ten koszt zaczyna się od kilku tysięcy złotych.

/ Praktycy.com

2014-04-10
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Monika Charamsa

Monika Charamsa

Monika Charamsa CEO NCS Sp. z o.o.,…

Arkadiusz Bruliński

Arkadiusz Bruliński

Kierownik Zespołu PR i Nowych Mediów w…

Sabina Salamon

Sabina Salamon

Rzecznik prasowy, Deutsche Bank Polska Sabina Salamon…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców