PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościKarty płatnicze pomagają kupować mądrzej

Karty płatnicze pomagają kupować mądrzej

Wiadomości 14.03.2014 (10:37)

Kupować to, co niezbędne, szukać równowagi między ceną a jakością, porównywać ceny w Internecie, aktywnie korzystać z wyprzedaży i programów rabatowych – to sposoby Polaków na inteligentne zakupy. Wydajemy pieniądze coraz mądrzej, a jedną z przyczyn jest rosnąca popularność kart płatniczych. Pełen wgląd w historię transakcji przypomina o każdym udanym, jak i zbędnym zakupie, a programy rabatowe pozwalają na znaczne oszczędności.

 

Karty płatnicze są jednym z symboli przemian gospodarczych w Polsce. Dziś są tak powszechne, że aż trudno uwierzyć, że jeszcze 25 lat temu praktycznie nie istniały na rynku. W 1993 roku w Polsce działało niespełna 100 bankomatów, a w obiegu było mniej niż 50 tys. kart. Obecnie korzystamy z około 35 mln plastików, z czego cztery na pięć to karty debetowe, a ponad 18 proc. karty kredytowe. Dokonujemy astronomicznej liczby transakcji – już ponad 2 miliardy rocznie – na kwotę przekraczającą 400 mld złotych.

Co trzeci Polak deklaruje, że zawsze korzysta z karty płatniczej na zakupach – wynika z najnowszych badań Deutsche Bank. Wśród nich przeważają ludzie młodzi (63 proc.). Najczęściej płacimy kartą debetową za zakupy spożywcze i ubrania. Za jedzenie kartą płaci co druga kobieta i co trzeci mężczyzna. – Liczby te wskazują, że transakcje bezgotówkowe są codziennością dla milionów Polaków. Szczególnie powszechne są wśród mieszkańców dużych miast – komentuje Paweł Dziekoński, Dyrektor Departamentu Produktów Kredytowych w Deutsche Bank Polska. – Ten trend odbija się na naszych zwyczajach zakupowych, bo płatności kartą są nie tylko szybsze i wygodniejsze, ale pozwalają też, wbrew pozorom, na znacznie większą kontrolę nad wydatkami – dodaje.

Historia wydatków skłania do myślenia


Z jednej strony płacąc „plastikiem” łatwiej wydawać i zdarza się, że zostawiamy w sklepowej kasie więcej niż planowaliśmy, tylko dlatego, że nie mamy w ręku gotówki, a kartę. Jednak z drugiej strony historia naszych operacji na koncie, w tym płatności kartowych – coraz bardziej przyjaźnie eksponowana w systemach bankowości elektronicznej – stanowi bardzo cenne źródło wiedzy o naszych zwyczajach zakupowych. – Przeglądając operacje z karty za dany okres widzimy, które zakupy były potrzebne, które udane, a których można było uniknąć, za co przepłaciliśmy, a co kupiliśmy okazjonalnie. Widzimy też prawidłowości i możemy ocenić, czy w danym sklepie lub na daną kategorię produktów lub usług nie wydajemy zbyt dużo. – W rezultacie, karty przyczyniają się w Polsce, podobnie jak w USA czy krajach Europy Zachodniej, do mody na tzw. „smart shopping”.

W Polsce ten kierunek wybrał Deutsche Bank wprowadzając do oferty nowe karty z przesłaniem. – By promować sztukę inteligentnych zakupów i motywować klientów do przemyślanego kupowania wprowadziliśmy do oferty dwie nowe karty płatnicze Deutsche Bank IQ MasterCard World. Wykorzystaliśmy na nich wizerunek jednego z najbardziej inteligentnych ludzi w historii ludzkości – Alberta Einsteina. Użytkownikom kart umożliwiliśmy dodatkowo dostęp do programu rabatowego Master Card, ze specjalną, dedykowaną kolekcją nagród w stylu pop-art z możliwością sumowania punktów w programie z obu kart. Stąd wykorzystany przez nas wizerunek Einsteina zyskał nową, pop-artową stylistykę – mówi Paweł Dziekoński, Dyrektor Departamentu Produktów Kredytowych w Deutsche Bank Polska.

Jednym ze sposobów na „inteligentne zakupy” z użyciem kart płatniczych jest korzystanie z programów rabatowych. Jak pokazało badanie Deutsche Bank, aż jedna piąta Polaków (18 proc.) przy wyborze karty kredytowej zwraca uwagę na zniżki, z jakich będą mogli korzystać posługując się nią. Programy rabatowe oferują zarówno operatorzy, jak i banki. – Rynek kart płatniczych w Polsce jest bardzo konkurencyjny i dlatego oprócz najnowszych rozwiązań technologicznych ułatwiających płatności, jak technologia zbliżeniowa, wzbogacamy ofertę rabatową – mówi Paweł Dziekoński. Nasze dwie nowe karty IQ z wizerunkiem Alberta Einsteina w ramach programów Strefa Rabatów Deutsche Bank i Buy&Smile umożliwiają zakupy ze zniżkami w wielu sklepach – dodaje.

Smart shopping, czyli co?


Czym są dla Polaków „inteligentne zakupy”? Przede wszystkim oznaczają kupowanie wyłącznie tego, co niezbędne. Tak określiła je prawie połowa ankietowanych w badaniu Deutsche Bank. Jedna trzecia utożsamia je z wybieraniem produktów lepszej jakości, nawet jeśli są droższe. Natomiast 28 proc. respondentów twierdzi, że o inteligencji zakupowej świadczy wybór produktów jak najlepszej jakości, przy jednoczesnym zwracaniu uwagi na cenę. Zaledwie co dziesiąty uważa, że smart shopping, to kupowanie tylko jak najtańszych produktów. Opinię tę wyrażają głównie starsi respondenci. Młodsi „inteligentnych zakupów” szukają raczej na promocjach.

Kontrowersyjne „okazje”


Kobiety nieco inaczej rozumieją inteligentne zakupy niż mężczyzn. Aż 40 procent (wobec 34 proc. mężczyzn) jest skłonnych zapłacić więcej za produkt wyższej jakości. Dwa razy więcej kobiet niż mężczyzn szuka okazji na promocjach. Z kolei mężczyźni wolą szukać równowagi pomiędzy ceną a jakością.

Na okazje polujemy przede wszystkim na wyprzedażach w sklepach – taką odpowiedź wskazało 42 proc. ankietowanych w badaniu Deutsche Bank. To domena kobiet. Jednocześnie, już co czwarty Polak (w większości mężczyzn) tropi okazje w Internecie, korzystając głównie z porównywarek cen oraz serwisów aukcyjnych. Co ciekawe, duża grupa ankietowanych (prawie 40 proc.) z zasady unika okazji i kupuje wyłącznie to, co jest im w danym momencie niezbędne.

Inteligentnie, czyli szybko i bezpiecznie


Na pytanie o najważniejsze cechy kart debetowych i kredytowych, trzydzieści procent ankietowanych przez Deutsche Bank wskazuje bezpieczeństwo. Zapewnia je m.in. technologia chipowa wykorzystywana w większości emitowanych obecnie kart. Dodatkowo najnowsze generacje kart płatniczych, które pozwalają na dokonywanie szybkich płatności za zakupy w Internecie, dają możliwość ustanowienia dziennych i jednorazowych limitów transakcyjnych.

Dynamicznie rośnie też liczba kart zbliżeniowych, w większości wykorzystujących technologię PayPass. Już w połowie ubiegłego roku przekroczyły połowę wszystkich używanych w Polsce kart płatniczych i według najnowszych danych NBP, już co szósta karta umożliwia transakcje bezdotykowe. – Technologia PayPass, wykorzystywana też w naszych najnowszych kartach Deutsche Bank IQ, jest ważnym krokiem w upowszechnieniu płatności bezgotówkowych. Nawet niewielka redukcja czasu potrzebnego na pojedynczą operację sprawia, że nasi klienci już nie muszą się wahać, czy użyć karty, gdyż mogą być pewni, że transakcja zbliżeniowa przebiegnie szybciej, niż płatność gotówką – podsumowuje Paweł Dziekoński z Deutsche Bank.

2014-03-14
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Agnieszka Światły

Agnieszka Światły

Agnieszka Światły CEO w ASEC S.A. (OTI…

Justyna Niebutkowska-Jończyk

Justyna Niebutkowska-Jończyk

Manager ds. Marketingu i Komunikacji, Europ Assistance…

Małgorzata Morańska

Małgorzata Morańska

Małgorzata Morańska Rzecznik Prasowy, Prezes Zarządu Fundacji…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców