PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościPolscy konsumenci obawiają się, że unijne przepisy dotyczące płatności zmniejszą korzyści wynikające z używania kart

Polscy konsumenci obawiają się, że unijne przepisy dotyczące płatności zmniejszą korzyści wynikające z używania kart

Wiadomości 18.02.2014 (12:29)

Europejscy konsumenci, w tym Polacy, obawiają się, że wskutek przyjęcia poddanego obecnie pod dyskusję projektu unijnych przepisów, dokonywanie płatności przy użyciu kart stanie się droższe i bardziej skomplikowane. Według ostatniego badania 2 na 3 polskich konsumentów uważa, że wprowadzenie limitowania wysokości opłat interchange sprawi, że korzystanie z kart będzie dla nich mniej korzystne, a niemal 8 na 10 osób nie spodziewa się, że sprzedawcy podzielą się uzyskanymi w ten sposób oszczędnościami poprzez obniżenie cen.


Badanie przeprowadzone w 13 europejskich krajach przez IPSOS na zlecenie MasterCard miało na celu uzyskanie opinii konsumentów na temat unijnych propozycji, dotyczących ustalenia limitu stawek opłaty interchange (stanowiącej udział sprzedawców w kosztach funkcjonowania systemów płatności elektronicznej) i wprowadzenia szeregu środków mających wpływ na korzystanie z kart płatniczych.

„Wszelkie nowe przepisy dotyczące płatności elektronicznych powinny działać w najlepiej pojętym interesie użytkowników kart. Zleciliśmy to badanie z powodu rosnących obaw, że sztuczne wymuszanie obniżki opłat interchange spowoduje podniesienie kosztów korzystania z kart i uniemożliwi funkcjonowanie wszystkich uczestników rynku według jednakowych zasad. Wyniki wskazują, że konsumenci wPolsce i w całejEuropie mają te same obawy i uważają, że planowane rozwiązania nie leżą w ich interesie” –powiedział Bartosz Ciołkowski, Dyrektor Generalny w polskim oddziale MasterCard Europe.

Zgodnie z wynikami sondażu 65% polskich konsumentów obawia się, że sztywne limity opłat interchange zmniejszą korzyści wynikające z używania kart (65% w całej Europie). Jeszcze większa część (78%) uważa, że sprzedawcy nie podzielą się z nimi oszczędnościami wynikającymi z obniżenia ich udziału w kosztach funkcjonowania systemu płatności elektronicznych (82% w całej Europie).

MasterCard konsekwentnie wyraża obawę, że proponowane limity spowodują zwiększenie kosztów związanych z kartami po stronie konsumentów. Obawa ta znajduje potwierdzenie w niedawnych praktycznych doświadczeniach w takich krajach, jak Hiszpania, gdzie przepisy ograniczające wysokość opłat interchange spowodowały wzrost opłat ponoszonych przez użytkowników kart o ponad 50%, a jednocześnie nic nie wskazuje na to, by sprzedawcy podzielili się uzyskanymi oszczędnościami poprzez obniżenie cen. Wynika to również z braku jakiegokolwiek uzasadnienia dla ustalenia takich samych opłat w 30 krajach o bardzo różnych warunkach rynkowych.

„Nie wiadomo, czym można uzasadnić ustalanie wysokości opłat interchange w obrocie międzynarodowym i zagranicznym na arbitralnie narzuconym poziomie. To nie jest wcale tylko teoretyczny problem – nasza obawa opiera się na dowodach z takich krajów, jak Hiszpania, gdzie sztucznie wymuszono obniżenie stawki opłaty interchange, a rachunek za to zapłacili konsumenci” – kontynuuje Bartosz Ciołkowski, Dyrektor Generalny w polskim oddziale MasterCard Europe.

Sondaż wskazuje również, że konsumenci szczególnie krytycznie podchodzą do propozycji przepisu uprawniającego sprzedawców do decydowania, które konkretnie karty będą akceptować, a których nie. Złamanie reguły honorowania wszystkich kart spowoduje pozbawienie konsumentów głównej korzyści, której oczekują od kart płatniczych – pewności, że będą mogli posługiwać się nimi wszędzie na świecie. 8 na 10 konsumentów w Polsce (77% w całej Europie) czuje, że to rozwiązanie zmniejszy korzyści z używania kart płatniczych. Podobnie 60% obawia się, że przyjęcie propozycji umożliwiających zamieszczanie kilku logotypów na tej jednej karcie może mieć negatywne skutki dla konsumentów.

Bartosz Ciołkowski stwierdził na koniec: „MasterCard podziela dążenie Komisji Europejskiej do stworzenia sprawnego, konkurencyjnego i innowacyjnego rynku usług płatniczych. Obawiamy się jednak, że niektóre z tych propozycji nie przyczyniają się do realizacji wspomnianych celów i w rzeczywistości ich przyjęcie przyniesie uszczerbek i niedogodności konsumentom.


O badaniu IPSOS:

Badanie zostało przeprowadzona przez globalną firmę badawczą Ipsos na zlecenie MasterCard. W sondażu uczestniczyło ok. 1000+ osób w poszczególnych krajach za pośrednictwem internetowego panelu badawczego Ipsos Online Panel w następujących krajach: Chorwacji, Czechach, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Polsce, Portugalii, Słowacji, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Błąd statystyczny dla sondaży internetowych oblicza się przy użyciu przedziału ufności. W tym przypadku statystyczny błąd oszacowań na próbie 1000 wynosi +/- 3,5 punktu procentowych. Respondenci otrzymali informacje na temat opłat interchange. Pełne wyniki badania można znaleźć tutaj.

MasterCard Worldwide

2014-02-18
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Bohdan Białorucki

Bohdan Białorucki

Rzecznik prasowy, Grupa Aviva w Polsce Bohdan…

Krzysztof Olszewski

Krzysztof Olszewski

Rzecznik prasowy, Grupa mBank Krzysztof Olszewski w…

Agnieszka Światły

Agnieszka Światły

Agnieszka Światły CEO w ASEC S.A. (OTI…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców