Podczas konferencji prasowej 2 października w PAP podsumowano wyniki badania wykluczenia osób niepełnosprawnych w świecie finansów. Konferencja jest częścią programu FINANSE BEZ BARIER, prowadzonego przez Fundację Integracja wraz z Fundacją Narodowego Banku Polskiego.
Osoby niepełnosprawne dalej mają problemy z załatwieniem spraw w banku czy instytucji finansowej. Nie istnieją wystarczające rozwiązania prawne regulujące kwestie obsługi klientów niewidomych, niesłyszących, tych którzy nie piszą i mają problemy z porozumiewaniem się. Brak bankomatów dostępnych dla osób na wózku, dostosowanej klawiatury, audiodeskrypcji, funkcji komunikacji głosowej, bariery architektoniczne, niedostosowane strony internetowe to trudności, które często muszą pokonać niepełnosprawni w Polsce w obszarze usług finansowych. Najbardziej preferowanym kanałem jest Internet w związku z tym dostęp do sieci i komputera warunkuje korzystanie z usług bankowych.
Otwierając konferencję Zbigniew Matuszewski prezes Fundacji NBP powiedział o konieczności prowadzenia działań informacyjnych i przeciwdziałających wykluczeniu finansowemu. Projekt Finanse bez Barier już drugi rok edukuje w obszarze zarządzania budżetem domowym, instrumentów i produktów finansowych oraz jak uniknąć zadłużenia i niebezpieczeństw związanych z szybkimi pożyczkami. Na stronie internetowej można znaleźć między innymi praktyczne porady, rady ekspertów, filmy szkoleniowe oraz sprawdzić swoją wiedzę finansową grając w grę strategiczną „Skarby”.
„W Polsce jest około 4,5 miliona niepełnosprawnych, z czego około 2,5 miliona mogłoby pracować. Pracuje tylko ok. pół miliona. Taka sytuacja powoduje na pewno wykluczenie finansowe związane z niskimi dochodami, ale z drugiej strony 200 mln złotych to tylko koszty dostarczania rent osobom niepełnosprawnym. Zdecydowanie jest wielka potrzeba szkoleń w zespołach obsługi klienta oraz decyzji na poziomie zarządów, które mogą ograniczyć bariery przez chociażby dostępne strony internetowe” – mówił Piotr Pawłowski prezes Fundacji Integracja.
Konkretne przykłady na zwiększenie dostępności banków przedstawił Przemysław Barbrich, dyrektor Zespołu PR Związku Banków Polskich podczas prezentacji „Dobre praktyki obsługi osób z niepełnosprawnością przez banki”. Według danych ZBP wśród osób z niepełnosprawnościami istnieje znaczna grupa, która aktywnie korzysta z usług i produktów bankowych, lub też jest żywo nimi zainteresowana, lecz napotyka w tym obszarze na znaczne utrudnienia natury proceduralnej i technicznej.
Maciej Siejewicz z GFK Polonia, która zrealizowała badania, zwrócił uwagę na obsługę klienta i procedury jako główne niedogodności w korzystaniu z usług bankowych i finansowych wskazywane przez respondentów.
Na zakończenie organizatorzy ogłosili konkurs „Mój sposób na oszczędzanie”, który potrwa do końca października. Mogą w nim wziąć udział osoby niepełnosprawne, które w ciekawy sposób przedstawiają swój sposób na zarządzanie domowym budżetem. Więcej o konkursie na stronach www.finansebezbarier.pl i www.niepelnosprawni.pl.
