PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościZapakowani w konta. Kolejny skandal na Wyspach?

Zapakowani w konta. Kolejny skandal na Wyspach?

Wiadomości Wojciech BoczońWojciech Boczoń - 28.08.2013 (12:29)
Konta

 

Banki oferują konta z dodatkowymi usługami, takimi jak polisy czy assistance. Takie rachunki różnią się od standardowej oferty także ceną. Klienci kupują, a potem zapominają o dodatkach. Niektóre z nich są wręcz bezużyteczne. Brytyjczycy powiedzieli kontom pakietowym „stop” i zaczęła się afera.


Banki – także w Polsce – dokładają do kont osobistych różnego rodzaju dodatki. Najczęściej są to ubezpieczenia, pakiety assistance lub usługi concierge. Im więcej dodatków, tym konto jest droższe. Często wprowadzenie usługi assistance staje się dobrą przykrywką dla zmiany cennika. – Podnosimy ceny, ale w zamian dajemy dodatkowe ubezpieczenie i asystenta – mówią banki. Problem w tym, że klienci korzystają z tego typu usług sporadycznie. W awaryjnych sytuacjach zapominają, że mają bezpłatne ubezpieczenie i naprawiają szkody na własną rękę.

Płacimy za polisy, ale nie korzystamy


A i samym bankom niespecjalnie zależy na przypominaniu o polisach, bo częstsze wykorzystywanie ubezpieczeń i pomocy prowadzi do wzrostu ceny takiej usługi. Oferują więc dodatki, ale nadmiernie się nimi nie chwalą. Klient nie korzysta, płaci więcej za konto, a wilk jest syty. Dziś tego typu produkty ma już w zasadzie każdy bank na rynku. Z badań Mondial Assistance wynika, że dwie trzecie bankowych klientów nie wie czy ma takie usługi, a z dodatkowych ubezpieczeń oferowanych przez firmy assistance skorzystało zaledwie 8 proc. posiadaczy.

O ile u nas tego typu praktyki nie wywołują nadmiernych ekscytacji, to w Wielkiej Brytanii, „konta pakietowe” stały się głównym bohaterem kolejnej missellingowej afery. Terminem misselling określa się sprzedaż produktu, którego klient nie potrzebuje. Innymi słowy: nietrafiona sprzedaż, sprzedaż w złej wierze. Już niejednokrotnie byliśmy świadkami tego typu praktyk. Całkiem niedawno głośno było o polisach PPI (payment protection insurance) sprzedawanych kredytobiorcom na Wyspach. Miały one chronić zaciągających kredyty przed skutkami utraty pracy czy choroby, a w rzeczywistości służyły do zwiększenia kosztów kredytu. Praktyka trwała latami, a w pewnym momencie zyski ze sprzedaży polis odpowiadały za około połowę profitów brytyjskich banków detalicznych. Ujawnienie sprawy doprowadziło do skandalu.

Misseling w polskim wykonaniu


Także i na naszym rynku spotkaliśmy się z przykładami nietrafionej sprzedaży. Wystarczy wspomnieć o naganianiu klientów na inwestycje w fundusze tuż przed giełdową bessą, rozdawaniu kredytów mieszkaniowych denominowanych w walutach obcych czy sprzedawaniu firmom opcji walutowych. Sprawą, która mniej wstrząsnęła rynkiem, ale pokazuje skalę missselingu, jest sprzedaż kart kredytowych. Banki w latach 2007-09 wręcz zalały rynek kartami kredytowymi. W szczytowym okresie (końcówka 2009 r.) Polacy mieli 11 mln plastików. Dziś mamy tylko 6 mln, bo większość została zwrócona do banków lub wyłączona.

Brytyjczycy zbuntowali się przeciwko tzw. „kontom pakietowym”. Szacuje się, że z kont do których dodawane były różne polisy, korzysta od 7 do 10 mln Brytyjczyków. Do ich rachunków podpięte były polisy podróżne, ubezpieczenia telefonów, ubezpieczenia kart i inne. Banki często sprzedawały ubezpieczenia osobom, które nie mogły z nich korzystać na przykład ze względu na wiek. A obsługa takich kont z dodatkami kosztowała nawet 25 funtów miesięcznie. Kiedy prasa i organizacje konsumenckie zaczęły zwracać uwagę na fakt, że to kolejna odsłona misselingu, do brytyjskiego nadzoru i rzecznika konsumentów trafiły tysiące skarg klientów. Z danych udostępnionych przez rzecznika wynika, że sprawy dotyczące „kont pakietowych” dotyczyły aż 2/3 zgłaszanych przypadków.

Siła konsumenta


Brytyjski nadzór wydał w końcu regulację dotyczącą sprzedaży kont osobistych z usługami powiązanymi. Zobligował banki do dokładnego informowania o zakresie ubezpieczeń i sprawdzania, czy dany klient może skorzystać z polisy. Działa to w podobny sposób jak w Polsce informacja o kosztach przed udzieleniem kredytu konsumenckiego. Brytyjskie media zastanawiają się, czy setki polis sprzedanych w złej wierze mogą w ostatecznym rozrachunku spowodować falę pozwów ze strony klientów. Dla banków byłoby to kolejne bolesne doświadczenie, bo jeden klient miałby prawo od odzyskania od 100 do nawet 1000 funtów tytułem odszkodowania.

Skargi klientów wymusiły na bankach wycofanie z oferty części kont osobistych. Skalę sprzedaży ograniczyły głównie Lloyds TSB i Santander, które były liderami w tym obszarze. Pisałem niedawno, że Santander kompletnie przebudował ofertę. Z 14 pakietów planuje zostawić tylko dwa proste rachunki. Wycofa między innymi konta o wiele mówiących nazwach: Santander’s Reward Current Account, Premium Current Account, Travel Reward Current Account, Family Reward Current Account and Premier 50 Current Account.

Godna uwagi jest natomiast świadomość konsumencka Wyspiarzy. To już nie pierwsza tego typu akcja, która wymusiła zmiany na bankach. Jedną z ciekawszych był tzw. Move Your Money UK, kiedy to tysiące ludzi na znak protestu pozamykało konta w bankach i przeniosło się do unii kredytowych. Polscy klienci też są coraz bardziej aktywni w dochodzeniu swoich roszczeń. Sprawy Nabitych w mBank czy polis Getinu odbiły się szerokim echem na branży i doprowadziły do negocjacji z bankami. Rośnie też liczba skarg zgłaszanych do nadzoru. Niestety wciąż duża grupa klientów woli zacisnąć zęby, płacić i płakać.

Napisz do autora: [email protected]

2013-08-28
Wojciech Boczoń

Sprawdź także:

a 0 N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
08.12.2025 (08:41)

N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%

Jak podaje biuro prasowe N26, w 2025 r. liczba polskich inwestorów korzystających z platformy banku potroiła się, a …

a 0 BIK: Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez firmy pożyczkowe - październik 2025
08.12.2025 (04:21) – informacja prasowa

BIK: Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez firmy pożyczkowe - październik 2025

Polski rynek pożyczek pozabankowych opiera się na dwóch głównych segmentach (filarach) produktowych posiadających …

a 0 Bank Rozwoju Rady Europy wypłacił 125 mln euro kredytu Pekao Leasing na rozwój MŚP
08.12.2025 (04:19) – informacja prasowa

Bank Rozwoju Rady Europy wypłacił 125 mln euro kredytu Pekao Leasing na rozwój MŚP

Bank Rozwoju Rady Europy (Council of Europe Development Bank – CEB) wypłacił Pekao Leasing 125 mln euro drugiej …

a 0 Nadzór nad pośrednikami kredytowymi. To nie ochrona klientów, a ograniczanie konkurencji [komentarz]
08.12.2025 (04:18) – informacja prasowa

Nadzór nad pośrednikami kredytowymi. To nie ochrona klientów, a ograniczanie konkurencji [komentarz]

Ponad 40 tys. podmiotów pośredniczących w udzielaniu kredytów konsumenckich ma być kontrolowanych przez Komisję …

a 0 Podsumowanie 2025 roku w branży consumer finance
08.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Podsumowanie 2025 roku w branży consumer finance

Rok 2025 okazał się dla branży consumer finance okresem intensywnych zmian, w którym wzrost popytu na kredyty …

a 0 Automarket.pl otwiera się dla wszystkich. To drugi z ekosystemów zapowiedzianych w strategii PKO BP
08.12.2025 (04:13) – informacja prasowa

Automarket.pl otwiera się dla wszystkich. To drugi z ekosystemów zapowiedzianych w strategii PKO BP

Automarket.pl stał się od grudnia ogólnodostępną platformą ogłoszeniową z pełnym ekosystemem mobilności, wspieranym …

Autor wpisu

Wojciech BoczońWojciech Boczoń

Redaktor prowadzący PRNews.pl, analityk Bankier.pl. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem w bankowości i finansach. Masz temat lub…

Inne wpisy tego autora:
N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%

N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%

Jak podaje biuro prasowe N26, w 2025…

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Grupa Crédit Agricole zaprezentowała plan ACT 2028,…

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay może trafić do Apple…

Zobacz również

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 roku polski sektor…

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców