PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościKonto bankowe z Facebooka? To już się dzieje

Konto bankowe z Facebooka? To już się dzieje

Wiadomości Wojciech BoczońWojciech Boczoń - 27.08.2013 (10:23)
Konta

Działający w Nigerii Guaranty Trust Bank plc (GTBank) umożliwił swoim klientom zakładanie konta bankowego bezpośrednio z Facebooka. Czy social media mogą stać się nowym kanałem sprzedaży produktów bankowych?


Chyba nikt już nie ma wątpliwości, że Facebook zrewolucjonizował media społecznościowe. Z jednej strony ułatwił kontakt ze znajomymi, z drugiej skrócił dystans między firmą a klientem. Był pierwszym serwisem społecznościowym, w którym masowo pojawiły się profile różnych instytucji: od małych podmiotów, po największe korporacje. Na Facebooku są także banki. Dziś profile prowadzone przez BGŻ czy BZWBK obserwuje grubo ponad 100 tys. „fanów”.

Serwis, który początkowo traktowany był przez firmy jako dodatkowe miejsce na promocję marki i produktów, z biegiem czasu musiał stać się bardziej interaktywny. Dziś internauci dyskutują, pytają, chwalą i ganią konkretne marki. Co więcej, Facebook stał się alternatywnym wobec biur obsługi klienta miejscem do składania reklamacji. Czasami nawet bardziej skutecznym, o czym miałem okazję przekonać się osobiście (reklamacja została rozpatrzona dopiero po interwencji na FB). Dziś skala działań w social mediach jest tak rozległa, że banki i inne firmy zatrudniają agencje do obsługi firmowego profilu.

Firmy intensywnie myślą jak „zmonetyzować” kapitał w postaci tysięcy fanów. Zastanawiają się nad tym i banki. Kilka lat temu Alior Bank jako pierwszy zachęcał do zakładania konta przez specjalny link na Facebooku. Później pomysł podchwyciły inne banki. Okazjonalnie pojawiają się różnego rodzaju akcje promocyjne, w ramach których banki proponują promocyjne warunki produktów. Nie dzieje się to jednak na masową skalę. Jak do tej pory najbardziej zaawansowanymi produktami finansowymi pozwalającymi „bankować” z Facebookiem są przelewy (Alior, Getin czy mBank). Choć jest to bardziej ciekawostka niż kanał wykorzystywany aktywnie.

O krok dalej poszedł działający na nigeryjskim rynku GTBank. Bank posiada ponad 1,3 mln fanów i pod tym względem nie na konkurentów w Nigerii. Jest to bodajże najbardziej „społecznościowa” instytucja w tym kraju. Skala działania w social media jest tak duża, że na Facebooku ma cały pakiet aplikacji pod nazwą Social Banking oraz facebookową obsługę klienta. Już wcześniej w ramach serwisu umożliwiał wykonywanie transferów pieniężnych, sprawdzanie salda czy opłacanie rachunków za media. Teraz pojawiła się kolejna przełomowa nowość. Kilka dni temu bank udostępnił potencjalnym klientom specjalną aplikację zintegrowaną z Facebookiem, która pozwala składać wniosek o otwarcie konta osobistego. Po uzupełnieniu wniosku klient automatycznie dostaje numer swojego rachunku bankowego. Żeby aktywować konto, musi jednak dosłać kserokopię dokumentów do placówki.

Potencjał takiej usługi jest ogromny. Fani to nie tylko klienci, ale także potencjalni klienci. Bank jest dla nich dostępny na „jeden klik”. Sam proces otwierania konta w GTBanku wymaga nieco wysiłku ze strony klienta, bo konieczne jest dosłanie dokumentów. Gdyby w Polsce pojawiła się taka usługa, krok ten dałoby się pominąć. Wiele banków umożliwia zakładanie konta metodą „na przelew”: klient składa wniosek na stronie banku, a następnie potwierdza swoją tożsamość, zlecając przelew z innej instytucji. Choć pojawiają się próby nadużyć, to kolejne banki wdrażają taką funkcjonalność. Ostatnio pojawiła się nawet w PKO BP.

Niewykluczone, że w całkiem niedalekiej przyszłości Facebook stanie się kolejnym kanałem sprzedaży produktów bankowych. Konta, karty czy kredyty sprzedawane są już w portalach zakupów grupowych. Nietrudno sobie wyobrazić sprzedaż przez social media innych produktów bankowych, chociażby kredytów. Zdolność kredytową może zweryfikować automat, który zaloguje się w imieniu klienta na jego obecny rachunek bankowy i zaciągnie historię operacji. Choć to mocno kontrowersyjna praktyka, a zastrzeżenia do niej miał nawet ZBP, to jednak działa i jest praktykowana przez niektóre banki (Idea Bank i mBank).

O wykorzystaniu Facebooka myślą nie tylko banki, ale także ubezpieczyciele. Niedawno głośno było o temacie Big Data. Pojawił się na przykład pomysł, by ubezpieczyciele wyliczali składki na ubezpieczenie na życie po analizie zachowań użytkownika na Facebooku. Jeśli ten pali papierosy, stołuje się w gównie fast foodach czy uprawia ekstremalne sporty (co widać na zdjęciach dodanych do profilu), składka byłaby wyższa, bo taki klient znajduje się w grupie podwyższonego ryzyka. Zresztą padły też pomysły, by ocenę wiarygodności kredytowej klienta uzupełniać o dane zaczerpnięte z Facebooka (np. status społeczny).

Technicznie byłoby to zapewne możliwe już teraz. Warto jednak zwrócić uwagę, że ostatnia afera zachwiała wiarygodnością czołowych portali społecznościowych. Okazało się bowiem, że najwięksi giganci internetu, w tym Facebook, Google, Microsoft czy Apple, w ramach programu PRISM ujawniają dane o swoich użytkownikach służbom bezpieczeństwa USA (NSA i FBI). Pojawia się więc pytanie, czy klienci banków zaufaliby bankom, które współpracują z Facebookiem. Choć może niepotrzebnie. Zwłaszcza jeśli spojrzymy, jakie dane sami udostępniamy wciąż w takich serwisach na co dzień, z własnej nieprzymuszonej woli.

Napisz do autora: [email protected]

2013-08-27
Wojciech Boczoń

Sprawdź także:

a 0 N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
08.12.2025 (08:41)

N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%

Jak podaje biuro prasowe N26, w 2025 r. liczba polskich inwestorów korzystających z platformy banku potroiła się, a …

a 0 BIK: Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez firmy pożyczkowe - październik 2025
08.12.2025 (04:21) – informacja prasowa

BIK: Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez firmy pożyczkowe - październik 2025

Polski rynek pożyczek pozabankowych opiera się na dwóch głównych segmentach (filarach) produktowych posiadających …

a 0 Bank Rozwoju Rady Europy wypłacił 125 mln euro kredytu Pekao Leasing na rozwój MŚP
08.12.2025 (04:19) – informacja prasowa

Bank Rozwoju Rady Europy wypłacił 125 mln euro kredytu Pekao Leasing na rozwój MŚP

Bank Rozwoju Rady Europy (Council of Europe Development Bank – CEB) wypłacił Pekao Leasing 125 mln euro drugiej …

a 0 Nadzór nad pośrednikami kredytowymi. To nie ochrona klientów, a ograniczanie konkurencji [komentarz]
08.12.2025 (04:18) – informacja prasowa

Nadzór nad pośrednikami kredytowymi. To nie ochrona klientów, a ograniczanie konkurencji [komentarz]

Ponad 40 tys. podmiotów pośredniczących w udzielaniu kredytów konsumenckich ma być kontrolowanych przez Komisję …

a 0 Podsumowanie 2025 roku w branży consumer finance
08.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Podsumowanie 2025 roku w branży consumer finance

Rok 2025 okazał się dla branży consumer finance okresem intensywnych zmian, w którym wzrost popytu na kredyty …

a 0 Automarket.pl otwiera się dla wszystkich. To drugi z ekosystemów zapowiedzianych w strategii PKO BP
08.12.2025 (04:13) – informacja prasowa

Automarket.pl otwiera się dla wszystkich. To drugi z ekosystemów zapowiedzianych w strategii PKO BP

Automarket.pl stał się od grudnia ogólnodostępną platformą ogłoszeniową z pełnym ekosystemem mobilności, wspieranym …

Autor wpisu

Wojciech BoczońWojciech Boczoń

Redaktor prowadzący PRNews.pl, analityk Bankier.pl. Dziennikarz z wieloletnim doświadczeniem w bankowości i finansach. Masz temat lub…

Inne wpisy tego autora:
N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%

N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%

Jak podaje biuro prasowe N26, w 2025…

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Credit Agricole przyspiesza w Europie. Nowa platforma oszczędnościowa i cyfrowy bank dla firm

Grupa Crédit Agricole zaprezentowała plan ACT 2028,…

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay w Apple Pay prawdopodobnie jeszcze w tym roku

Karta Allegro Pay może trafić do Apple…

Zobacz również

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 roku polski sektor…

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Who is who

Marcin Pawelec

Marcin Pawelec

Kierownik ds. komunikacji korporacyjnej / rzecznik prasowy,…

Hubert Kifner

Hubert Kifner

Head of Financial Services / Employee Practice…

Monika Charamsa

Monika Charamsa

Monika Charamsa CEO NCS Sp. z o.o.,…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców