PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościLudzie nie ufają usługom finansowym – raport Edelman Trust Barometer

Ludzie nie ufają usługom finansowym – raport Edelman Trust Barometer

Wiadomości 28.05.2013 (16:44)

Chociaż wyniki badania Edelman Trust Barometer pokazują, że globalny wskaźnik zaufania w 2013 roku wzrósł (z 45 punktów w 2012 roku do 48 punktów w 2013 roku), usługi finansowe wciąż cieszą się najmniejszym zaufaniem spośród wszystkich sektorów gospodarki na świecie.

Według danych, pochodzących z corocznego badania poziomu zaufania firmy Edelman, tylko 46% respondentów uznało, że branży usług finansowych można ufać. Badając zaufanie regionalnie, usługi finansowe cieszą się największym zaufaniem w obszarach APAC, BRIC i Ameryce Łacińskiej (odpowiednio 61%, 60% i 55%). Poziom zaufania jest wyraźnie niższy w Ameryce Północnej (44%) i regionie EMEA, w tym w Polsce (29%).

Wskaźniki zaufania dla poszczególnych podsektorów usług finansowych zostały ujęte w poniższej tabeli:

Świat USA EMEA

APAC

Kraje rozwijające się Kraje rozwinięte
Banki 50% 42% 33% 69% 68% 37%
Karty kredytowe, płatności 49% 38% 39% 60% 61% 43%
Firmy ubezpieczeniowe 45% 45% 34% 57% 58% 38%

Doradztwo finansowe, zarządzanie aktywami

43% 44% 30% 55% 58% 32%

*region APAC obejmuje następujące kraje: Chiny, Indonezja, Malezja, Indie, Singapur, Hong Kong, Korea Południowa, Japonia i Australia. EMEA obejmuje następujące kraje: Holandię, Wielką Brytanię, Polskę, Francję, Szwecję, Niemcy, Włochy, Hiszpanię, Irlandię, Rosję oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie. Do krajów rozwijających się zaliczane są: Brazylia, Meksyk, Rosja, Indie oraz Chiny. Kraje rozwinięte to: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Francja, Niemcy oraz Japonia.

Czego nauczyły nas skandale w instytucjach bankowych?

Ujawnienie ubiegłorocznych skandali związanych z praktykami osób zarządzających instytucjami branży finansowej (np. Rajat Gupta – Goldman Sachs/McKinsey, czy Bob Diamond – Barclays) odbiły się na wizerunku całego sektora. Szczegółowe informacje dostarczane przez media na temat negatywnych praktyk członków kierownictwa największych instytucji finansowych zwiększyły świadomość opinii publicznej, ale również przyczyniły się do spadku zaufania wobec branży finansowo-bankowej.

Ponad połowa (56%) respondentów na całym świecie stwierdziła, że jest zaznajomiona ze skandalami w instytucjach bankowych, ponieważ przeczytała, oglądała bądź usłyszała wiadomości na ten temat. Ponadto, 34% respondentów z tej grupy oświadczyło, że ich zaufanie do banków zmalało wskutek owych skandali; 59% respondentów spytanych o przyczyny skandali, odpowiada, że są one wynikiem wewnętrznych działań w strukturach firm i można je kontrolować.

Globalni respondenci, którzy stwierdzili, że są zaznajomieni ze skandalami, wyszczególnili następujące trzy ich główne przyczyny:

  • korupcja w korporacjach (25%);
  • kultura korporacyjna oparta na przyznawaniu wysokiego wynagrodzenia lub premii (23%);
  • brak regulacji prawnych (20%).

Pomimo przekonania, że te skandale były możliwe do opanowania przez firmy, respondenci uważają, że aby rozwiązać problemy instytucji bankowych czy finansowych, potrzebne są rozwiązania zewnętrzne oraz samoregulacyjne w branży:

  • więcej regulacji rządowych (27%);
  • więcej regulacji wewnętrznych w bankach/sektorze usług finansowych (19%);
  • bardziej restrykcyjne zasady ustalania wynagrodzenia kadr kierowniczych (18%).

Oto kilka dodatkowych faktów dotyczących poszczególnych sektorów i regionów:

  • Zaufanie do banków w różnych częściach świata jest zróżnicowane. Banki największym zaufaniem cieszą się w regionie APAC, a najmniejszym w krajach rozwiniętych. Ten trend przejawia się również w innych sektorach usług finansowych.

  • Najmniejszym zaufaniem (w statystykach globalnych) darzony jest sektor doradztwa finansowego/zarządzania aktywami 43%. W krajach europejskich, które najmocniej odczuły kryzys strefy euro, ten sektor również cieszy się najmniejszym zaufaniem: Niemcy 23%; Hiszpania 22%; Irlandia 22%; Włochy 21%.

  • W porównaniu do innych podsektorów usług finansowych, instytucje bankowe w statystykach globalnych cieszą się największym zaufaniem opinii publicznej, ale nadal jest to poziom 50%.

– Światowy kryzys wciąż negatywnie wpływa na postrzeganie instytucji finansowych – powiedział Richard Edelman, prezes i dyrektor naczelny firmy Edelman. –  Chociaż pojawiają się przesłanki, że zaufanie do sektora usług finansowych powoli powraca do poziomu sprzed kryzysu, to przed tą branżą wciąż długa droga. Aby zbudować system warty zaufania, społeczeństwo żąda od liderów instytucji finansowych wdrożenia nowych reguł w ich organizacjach.

Chociaż kraje Unii Europejskiej wykazały najmniejsze zaufanie wobec instytucji finansowych (w 2012 roku w tym regionie miały miejsce poważne zawirowania związane z branżą), to jednak pojawiły się wyjątki. Według tegorocznych danych, w ciągu ostatniego roku we Francji zaufanie wzrosło z 20% w 2012 roku do 31% w 2013 roku, a w Niemczech z 17% w 2012 roku do 28% w 2013 roku. W innych regionach świata w Południowej Korei nastąpił wzrost z 44% w 2012 roku do 53% w 2013 roku, w Indonezji wzrost z 66% w 2012 roku do 74% w 2013 roku, w Indiach wzrost z 59% w 2012 roku do 71% w 2013 roku.

O badaniu Edelman Trust Barometer

Najnowsze badanie 2013 Edelman Trust Barometer to już 13. w historii firmy coroczne badanie zaufania i wiarygodności. Sondaż przeprowadzony został przez firmę badawczą Edelman Berland i polegał na 20-minutowym wywiadzie przeprowadzanym online od 16 października do 29 listopada 2012 roku. Próbę internetowego badania stanowiło 26 tysięcy respondentów z ogólnej populacji w tym próba dobierana metodą losowania nadmiarowego, która obejmowała 5800 osób poinformowanych, w przedziale wiekowym od 25 do 64 lat i pochodzących z 26 krajów. Wszystkie terminy w badaniu zostały zdefiniowane przez firmę Edelman. Wszystkie osoby poinformowane spełniały poniższe kryteria: posiadali wykształcenie wyższe, pod względem dochodów gospodarstwa domowego znajdowali się w górnych 25% w swojej grupie wiekowej w każdym kraju, czytali lub oglądali wiadomości lub wiadomości biznesowe co najmniej kilka razy w tygodniu; śledzili wydarzenia polityki publicznej w wiadomościach co najmniej kilka razy w tygodniu.

Źródło: Edelman

2013-05-28
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Tomasz Rzeski

Tomasz Rzeski

Tomasz Rzeski Zastępca Dyrektora Oddziału Inbank w…

Elżbieta Anders

Elżbieta Anders

Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej, PKO Bank Polski…

Wojciech Sury

Wojciech Sury

Dyrektor PR i Rzecznik Prasowy, Grupa Getin…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców