PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościWzrost sprzedaży obligacji dwuletnich i czteroletnich

Wzrost sprzedaży obligacji dwuletnich i czteroletnich

Wiadomości 15.04.2013 (08:10)

W marcowej emisji obligacji skarbowych najbardziej popularne były obligacje dwu- oraz czteroletnie. Większość z nich została nabyta w drodze zamiany. Niższa cena zakupu w drodze zamiany w stosunku do wartości nominalnej podnosi zyskowność nabywanych obligacji. Widać więc, iż posiadacze obligacji chętnie korzystają z tej opcji.


W marcu sprzedano 1 665 872 sztuk obligacji rządowych na ogólną sumę 166,49 mln zł. Wynik niemal w większości został osiągnięty dzięki sprzedaży obligacji dwuletnich (DOS0315) oraz czteroletnich (COI0317). Nabywców znalazło 612 656 sztuk dwulatek oraz 660 383 sztuk czterolatek, co razem stanowi 76,4 proc. marcowych zakupów. Dziesięciolatki (EDO0323) sprzedano w liczbie 329 222 sztuk (19,8 proc. całości), a trzylatki (TOZ0316) w liczbie 63 611 (3,8 proc.).

W marcu dużym zainteresowaniem inwestorów detalicznych cieszyły się obligacje o krótkim i średnim horyzoncie czasowym.Sprzedaż obligacji dwuletnich wzrosła o 82 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca, a czterolatek o 78 proc.– mówi Bogdan Klimaszewski, zastępca dyrektora Departamentu Długu Publicznego w Ministerstwie Finansów.

  1. Sprzedaż obligacji skarbowych w marcu 2013 r. (w procentach)

Połowa obligacji nabyta w drodze zamiany


Analiza marcowej sprzedaży wskazuje, że ponad połowa obligacji została nabyta w drodze zamiany. Najwięcej nabywców zdecydowało się na zakup z dyskontem obligacji dwuletnich, wartość zamiany wyniosła 44 275 979 zł, co stanowiło 72 proc. całej wartości sprzedaży tego rodzaju papierów dłużnych. Inwestorzy łącznie zaoszczędzili dzięki temu 44 320 zł (co wynika z niższej ceny zakupu w drodze zamiany w stosunku do wartości nominalnej).

Dużym zainteresowaniem cieszyły się także obligacje czteroletnie. Tutaj wartość zamiany wyniosła 36 805 457 zł, dzięki czemu nabywcy zaoszczędzili 36 842 zł. W przypadku dziesięciolatek wartość zamiany wyniosła 4 656 838 zł, a trzylatek – 2 898 698 zł.

  1. Wartość dyskonta dla poszczególnych rodzajów obligacji w zł.

Wartość dyskonta dla poszczególnych rodzajów obligacji w zł.


Młodzi wybierali czterolatki, starsi – dwulatki


Najwyższa sprzedaż obligacji skarbowych dotyczy grupy osób powyżej 50 lat, ze szczególnym wkładem finansowym osób po 60 roku życia. Seniorzy stanowią rdzeń zakupu papierów dłużnych.

W grupie osób po 60 roku życia największą popularnością cieszyły się dwulatki – sprzedano ich 387 945 sztuk, co stanowiło ponad 63 procent wszystkich sprzedanych obligacji dwuletnich.

Wśród młodych nabywców do 35 roku życia największym zainteresowaniem cieszyły się obligacje czteroletnie – zakupili oni 27 959 sztuk, oraz dziesięciolatki – 20 177 sztuk. Oznacza to, że młodzi ludzie inwestują w papiery dłużne o dłuższym horyzoncie czasowym i zmiennym oprocentowaniu – mówi Małgorzata Jabłońska, menedżer zespołu Rynku Pierwotnego w Domu Maklerskim PKO Banku Polskiego.

Kobiety kupują więcej aktywów w jednej transakcji


W marcu kobiety zakupiły 312 717 sztuk obligacji czteroletnich wykonując łącznie 742 operacje, w przypadku mężczyzn wartość zakupionych papierów wyniosła 339 465 sztuk w 1134 operacjach. Wynika z tego, że kobiety w ramach jednej transakcji pozyskują więcej aktywów.

Jeśli chodzi o rodzaj obligacji, to mężczyźni chętniej inwestują w obligacje trzy- i dziesięcioletnie. Wartość zakupów trzylatek wyniosła w marcu 42 063 sztuk w przypadku mężczyzn i 18 748 sztuk w przypadku kobiet. 192 164 sztuk obligacji EDO nabyli mężczyźni, a kobiety 130 941 sztuk.

Natomiast w zbliżonej proporcji zarówno kobiety, jak i mężczyźni zdecydowali się na wybór dwuletnich obligacji. Mężczyźni zakupili ich 314 806 sztuk, a kobiety 296 750 sztuk.

Najwięcej obligacji kupiono w województwie mazowieckim


Województwo mazowieckie zainwestowało najwięcej w obligacje czteroletnie i uplasowało się na pozycji lidera dokonując w marcu zakupu 165 518 sztuk papierów dłużnych, czyli ponad 25% wszystkich sprzedanych obligacji COI w marcu. Równie wysoki wynik został osiągnięty pod względem zakupu obligacji dwuletnich na Mazowszu – 144 058 sztuk.

Dużym zainteresowaniem obligacje skarbowe cieszyły się również w województwie śląskim, gdzie sprzedano 70 967 sztuk obligacji COI, 78 020 sztuk obligacji DOS oraz 41 677 sztuk dziesięcioletnich obligacji EDO. W Małopolsce najpopularniejsze były obligacje czteroletnie – sprzedano 46 563 sztuk, co stanowi 45 proc. wszystkich pozyskanych obligacji w tym województwie.

Najczęściej kupowanymi papierami dłużnymi na Dolnym Śląsku i w Wielkopolsce były dwulatki, których sprzedaż w marcu wyniosła odpowiednio 53 644 i 53 584 sztuk. W województwie kujawsko- pomorskim oraz zachodniopomorskim największym powodzeniem cieszyły się obligacje czteroletnie, których sprzedano odpowiednio 23 721 oraz 20 606 sztuk.

Obligacje Uplasowano
(w szt.)
Wartość Najpopularniejszy kanał sprzedaży – placówka (szt.)
DOS0315 612 656 61 221 279,70 567162
TOZ0316 63 611 6 358 198,40 50 708
COI0317 660 383 66 001 457,70 560 743
EDO0323 329 222 32 917 538,50 229 716

Ministerstwo Finansów

2013-04-15
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców