PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościProgramy lojalnościowe, a ochrona naszych danych osobowych

Programy lojalnościowe, a ochrona naszych danych osobowych

Wiadomości 05.03.2013 (15:02)

W jakim tak naprawdę celu tworzy się programy lojalnościowe i wydaje się na ich podstawie tzw. „karty stałego klienta”? Otóż głównym celem takiego programu jest przywiązanie klienta do jednego lub kilku przedsiębiorców sprzedających produkty lub świadczących usługi. Jednak niewielu z nas zadaje zdaje sobie sprawę, że często równie ważne dla organizatora są nasze dane osobowe.


Jakie dane osobowe udostępniamy?


W większości przypadków by stać się członkiem klubu stałego klienta lub uczestnikiem programu lojalnościowego musimy podać takie dane jak imię i nazwisko, dokładny adres zamieszkania, płeć oraz co najważniejsze dla organizatora adres e-mail. Wszystko wydaje się dość oczywiste skoro chcemy korzystać z preferencyjnych warunków u danego sprzedawcy (lub kilku) to musi on znać podstawowe informacje o nas.

Oczywiście nie chodzi tu o skrajne przypadki, gdzie karta stałego klienta ma być również kartą kredytową jednego z banków, gdyż w takiej sytuacji wymagane jest oczywiście dużo więcej informacji jak np.: skan RMUA z ostatnich 3 miesięcy lub inne zaświadczenie o zarobkach, czy skan dowodu osobistego. Tu należy zwrócić szczególną uwagę by zakres zbieranych danych osobowych był adekwatny do celu ich przetwarzania. Przykładowo, jeżeli ubiegamy się o kartę stałego klienta w perfumerii to pytanie o nasz ulubiony zapach będzie jak najbardziej uzasadnione natomiast pytanie o nasze miejsce urodzenia lub nazwisko rodowe matki już nie.

Czy program lojalnościowy ma politykę prywatności?


Jednym z pierwszych pytań, jakie musimy sobie zadać zanim przystąpimy do takiego programu jest kwestia posiadania polityki prywatności lub regulaminu wybranego programu. Jeżeli nie ma takiego dokumentu i nie zostaną nam przedstawione niezbędne informacje choćby o podmiotach za niego odpowiedzialnych będzie to w oczywisty sposób zaniedbanie (Art. 24 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 101 poz. 926, ze zm.)

Kolejną kwestią jest wyrażenie przez nas zgody na przetwarzanie naszych danych osobowych, które musi być wyrażone wprost i nie może być domniemane. Tutaj możemy się spotkać z dwoma rodzajami zgody. Pierwszy rodzaj zgody będzie dotyczył przetwarzania danych osobowych przez samego administratora danych, czyli przykładowo aptekę. Taką zgodę musimy wyrazić gdyż bez niej nie możemy brać udziału w programie, a apteka złamałaby prawo nie posiadając podstawy prawnej do przetwarzania danych (Art. 23 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ochronie danych osobowych). Druga zgoda, z którą możemy się spotkać już nie jest obowiązkowa, a dotyczy ona zgody na przetwarzanie naszych danych osobowych przez innych administratorów danych, czyli np.: firmy farmaceutyczne.

Jak to działa w Internecie?


Programy partnerskie w sieci są potencjalnie dużo bardziej niebezpieczne. Oczywiście każdy program partnerski może stać się internetowym w momencie, gdy zalogujemy się w sieci na swoje konto w tym programie. Wtedy najczęściej stosowaną techniką, z której mało, kto zadaje sobie sprawę są tzw. „informacje trackingowe”, czyli śledzenie naszych preferencji za pośrednictwem plików cookies, czyli tzw. „ciasteczek”. Przykładowy zapis w regulaminie programu partnerskiego może wyglądać tak:

„Informacje trackingowe – zbieramy za ich pomocą następujące informacje: jakie strony, kiedy, jak często oraz w jakiej kolejności są wyszukiwane, jakie produkty są poszukiwane oraz które linki lub oferty są najczęściej wybierane.”


Oczywiście informacje te najczęściej nie będą ściśle powiązane z naszymi danymi osobowymi, a jedynie z naszym loginem lub numerem naszej karty. Jest to zabieg umyślny, gdyż połączenie tych informacji z naszymi danymi osobowymi byłoby naruszeniem ww. Ustawy poprzez gromadzenie danych wykraczających poza cel ich przetwarzania. Toteż organizator programu lojalnościowego nie wie, że Jan Kowalski od miesiąca szuka nowych opon do swojego samochodu, a wie jedynie, że posiadacz karty stałego klienta o numerze 785940, szuka takich opon.

A co z konkursami?


Zarówno konkursy jak i wszelkie promocje umożliwiające wygraną atrakcyjnego produktu lub usługi, również najczęściej wymagają od nas podania danych osobowych. Czy będzie się to działo w sieci, czy zostaniemy zaczepieni przez ankietera w centrum handlowym w każdej z tych sytuacji okaże się, że potrzebne są nasze dane osobowe. Dla nas przedstawienie się i podanie swojego adresu zamieszkania i e-mail to najczęściej niewielka cena za udział w konkursie, a na to właśnie liczą ich organizatorzy. Z punktu widzenia organizatora takiego konkursu to często najtańsza i najszybsza metoda na stworzenie własnej bazy klientów. Koszt organizatora w takim konkursie to najczęściej jakiś mały sprzęt RTV lub voucher na pobyt w atrakcyjnym miejscu, a zyskiem może być baza danych osobowych 10 000 potencjalnych klientów.

Oczywiście nie ma w tym nic złego dopóki dane te będą zgromadzone legalnie, czyli spełnione zostaną wymogi Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Kwestie wspomniane powyżej, czyli polityka prywatności i klauzule zgody to tylko część wymogów, jakie muszą być spełnione. Kolejne są związane z prawidłowym zabezpieczeniem zgromadzonych danych, czyli posiadanie przez organizatora konkursu czy programu lojalnościowego tzw. „Dokumentacji ODO”. Przygotowanie i wdrożenie Polityki prywatności i Instrukcji zarządzania systemem informatycznym, przeszkolenie i nadanie upoważnień pracownikom, którzy będą je przetwarzać oraz zgłoszenie zbiorów do GIODO.

Co możemy zrobić, gdy ktoś naruszy nasze dane osobowe?


Po pierwsze lepiej jest sprawdzić dokładnie ofertę organizatora konkursu czy programu, zanim podamy nasze dane. Jeżeli jednak już to zrobiliśmy i mamy wątpliwości czy nasze dane osobowe są przetwarzane zgodnie z prawem, wtedy możemy zwrócić się (na piśmie) do administratora danych, czyli organizatora o przedstawienie nam pełnej informacji o tym, co się dzieje z naszymi danymi zgodnie z Art. 32 Ustawy o ochronie danych osobowych. Organizator ma 30 dni na odpowiedź.Po tym okresie, gdy nie otrzymamy informacji lub informacja ta będzie wskazywała na jakieś uchybienia organizatora, wtedy możemy złożyć wniosek do GIODO (koszt 10 zł) o przywrócenie stanu zgodnego z prawem.

Jeżeli nasz wniosek zostanie uwzględniony to GIODO w drodze decyzji administracyjnej nakaże organizatorowi np.: usunięcie uchybień. Gdyby organizator zlekceważył taką decyzje może zostać na niego nałożona np.: grzywna w celu przymuszenia w wysokości do 50 000 zł lub do 200 000 zł w zależności od formy prawnej prowadzonej działalności i ilości postępowań sprawdzających.

Podsumowując: brać udział czy nie?


Konkursy i programy stałego klienta są często korzystne zarówno dla organizatorów jak i dla uczestników. Jednak ważne jest by były one zgodne z prawem, szczególnie naszym prawem do prywatności. To czy organizator będzie odpowiednio zabezpieczał nasze dane osobowe czy też będą one udostępniane każdemu powinno być dla nas wyznacznikiem czy brać udział w takim przedsięwzięciu czy jednak wstrzymać się z podawaniem naszych danych osobowych.

Konrad Gałaj-Emiliańczyk

Ekspert ds. ochrony danych osobowych w ODO24

2013-03-05
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców