2 lata temu Grupa Allegro wystawiła własnego gracza na nowym i dynamicznie rozwijającym się rynku zakupów grupowych – wystartował Citeam.pl. Z okazji drugiej rocznicy serwis podsumowuje dotychczasową działalność oraz wskazuje na zmiany, jakie zaszły w branży.
Citeam.pl wystartował w lutym 2011 r., gdy na polskim rynku zakupów grupowych funkcjonowało już wielu graczy. Tylko w ciągu roku od pojawienia się pierwszego serwisu z dealami dnia w Polsce (kwiecień 2010) rynek opanowało ponad 70 podmiotów oferujących rabaty do salonów fryzjerskich czy restauracji. We własne serwisy inwestowały także czołowe spółki czy koncerny medialne – na podbój rynku wyruszyły m.in. Agora, Axel Springer, Polskapresse czy Grupa o2.
– Po dwóch miesiącach od startu serwisu świętowaliśmy pierwszy sukces notując odwiedziny na poziomie ponad 1,3 mln RU. Długofalowo założyliśmy wejście na podium czołowych graczy oraz wyznaczanie trendów w rozwoju rynku. Mieliśmy za sobą silną markę Grupy Allegro, gdzie zakupy internetowe są na porządku dziennym – mówiMarta Krauze, której od początku powierzono zarządzanie nowym biznesem Grupy. Obecnie w Citeam.pl pracuje już niemal setka osób.
Od fryzjerów i restauracji do rabatów na zakupy
W ciągu zaledwie dwóch lat zmienił się nie tylko sam Citeam.pl, ale również cały rynek zakupów grupowych w Polsce. Dziś królują oferty z kategorii zakupy i podróże kierowane do masowego odbiorcy, a nie zniżki do lokalnych usługodawców dedykowane tylko mieszkańcom dużych miast.
– Obecnie stawiamy na sprzedaż ogólnopolską, produkty oraz oferty turystyczne. Wciąż jesteśmy obecni z rabatami do usługodawców lokalnych, skupiamy się jednak na największych miastach. Nie jesteśmy już serwisem zakupów grupowych, ale raczej serwisem z rabatami – informuje Marta Krauze z Citeam.pl.
Większe obroty, więcej ofert – jaki był rok 2012 w Citeam.pl?
Dziś Citeam.pl zajmuje stabilne miejsce na podium czołowych serwisów z rabatami w Polsce notując wzrost obrotów o 100% po każdym roku działalności. Do tej pory sprzedano 1,2 mln kuponów i wystawiono ogółem ponad 33 tys. ofert. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy ich liczba wzrosła niemal czterokrotnie w porównaniu do pierwszego roku działalności.
Niektóre kategorie rabatów, jak Podróże, wyróżnia jednak ponadprzeciętny wzrost transakcyjności. Tego lata sprzedano niemal trzy razy więcej kuponów na usługi turystyczne niż rok wcześniej. Na wysokość obrotów serwisu wpływają w dużej mierze oferty wystawiane przez sklepy internetowe – obecnie co piąty kupon sprzedawany na Citeam.pl pochodzi od podmiotów działających na rynku e-commerce. Co dalej?
– Nasz cel został osiągnięty. W międzyczasie rynek zweryfikował istnienie wielu konkurencyjnych podmiotów, nawet tych, za którymi stały potężne spółki. Nie zwalniamy tempa. Tym bardziej, że już niebawem serwis czekają duże zmiany, które pozwolą ostatecznie odejść od modelu tradycyjnych zakupów grupowych. Na razie tyle możemy zdradzić – pointuje Marta Krauze, dyrektor Citeam.pl.

