PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościBanki 2013: czy w kasach siedzieć będą roboty?

Banki 2013: czy w kasach siedzieć będą roboty?

Wiadomości 14.02.2013 (14:31)

Badanie BS&T „2013 Banking IT Outlook Survey” wskazuje, że banki na świecie planują w tym roku zwiększenie wydatków na rozwiązania IT. Instytucje te testują lub wdrażają biometryczną identyfikację klienta, rachunki zsynchronizowane z kontem na profilu społecznościowym, czy wirtualne lub zautomatyzowane oddziały, w których klientów obsługują maszyny i awatary. Istnieją również projekty umożliwiające dokonywanie płatności poprzez przeglądarki internetowe. Jakie technologie staną się popularne w branży w 2013 r.?

W tym roku w sektorze bankowym można będzie zaobserwować kilka wyraźnych trendów, których konsekwencją będzie m.in. zwiększenie wydatków na nowe technologie. Spowolnienie gospodarcze zmniejszać będzie wiarygodność finansową wielu podmiotów na rynku. Ponadto, według ekspertów akcja kredytowa odznaczać się będzie słabszą dynamiką. Zaostrzy się także konkurencja pomiędzy bankami.

Co więcej, bankom pojawić się może nowa konkurencja, która stosuje innowacyjne rozwiązania, by usprawnić procesy obecnie wykonywane przez tradycyjne instytucje finansowe. Powstają już projekty – m.in. o nazwie PaySwarm – wykorzystywania przeglądarek internetowych lub firmowych stron do wykonywania płatności. Jak przekonuje magazyn Technology Review, istnieją plany wprowadzenia takiego rozwiązania na zasadach open standard, takich jakie pozwalają na swobodną wymianę maili. Ogromną zaletą tego modelu będzie m.in. brak limitu na wielkość transakcji.

Banki będą więc poszukiwać nowych rozwiązań, by sprostać wymaganiom rynku oraz uzyskać większą płynność finansową i operacyjną. By osiągnąć lepszą efektywność kosztową wprowadzać będą m.in. zaawansowane rozwiązania technologiczne. Deklaracje przeznaczenia większego niż w zeszłym roku budżetu na IT składa wiele badanych instytucji w raporcie BS&T „2013 Banking IT Outlook Survey”.

Pełna automatyzacja placówek bankowych


Możemy wyróżnić kilka najnowszych rozwiązań, które mają szansę zmienić sektor bankowości w najbliższych latach. Pierwszym jest automatyzacja podstawowych procesów bankowych, które będą mogły całkowicie dokonywać się na linii klient – elektroniczna obsługa, bez pośrednictwa pracownika danej instytucji. Dzięki temu w małym kiosku bankowym, wyposażonym w odpowiednie urządzenia, możliwe będzie załatwienie podstawowych spraw związanych z bankowością osobistą, takich jak otwarcie konta czy złożenie wniosku kredytowego. Jest to integracja operacji typu back office, takich jak przetwarzanie dokumentów, z operacjami typu front office – związanymi z bezpośrednią obsługą klienta oraz automatyzacja tego typu procesów.

Zastosowanie tak nowoczesnych systemów bankowych na masową skalę w przyszłości pozwoli wyeliminować konieczność bezpośredniego kontaktu z pracownikiem banku oraz zredukować papierowy obieg dokumentów. Klient będzie wprowadzał kluczowe informacje w kiosku bankowym, który obsłuży go w jego ojczystym języku. Następnie mechanizm automatycznie zweryfikuje kompletność i prawidłowość informacji i wprowadzi je do bazy danych.

– Zautomatyzowane punkty bankowe zrewolucjonizują szczególnie bankowość w krajach rozwijających się i na terenach słabo zaludnionych, gdzie otwarcie tradycyjnej placówki jest zbyt kosztowne. Bezpieczna technologia pozwoli przezwyciężyć problemy z wolnym transferem danych. Rozwiązanie testowane jest obecnie przez Xerox w Indiach – mówi

Bohdan Wójcicki, Konsultant ds. Obsługi Procesów Biznesowych, Xerox Polska.

Komunikacja na odległość


Choć wizja placówek bankowych, w których klienci obsługiwani są przez roboty wydaje się wciąż odległa, banki m.in. w Polsce już teraz tworzą e-placówki, w których „pracują” awatary. Są one w stanie udzielić wyczerpującej informacji na temat produktów firmy. W e-oddziałach można np. wnioskować o pożyczkę, sprawdzić zdolność kredytową, czy zamówić kartę. Jest to odpowiedź na potrzeby klientów, którzy coraz częściej dokonują operacji bankowych przez Internet. Według raportu Związku Banków Polskich, po III kwartale ubiegłego roku 62 proc. z 1,84 mln firm mających dostęp do bankowości internetowej korzystało z niej w sposób aktywny. W przypadku klientów indywidualnych, jest to już ok. 11 mln konsumentów.

Kolejnym rozwiązaniem, który już teraz rewolucjonizuje usługi bankowe są płatności mobilne. W ubiegłym roku banki w Polsce wprowadziły karty zbliżeniowe zintegrowane z kartą SIM telefonu komórkowego. Na razie technologia ta dostępna jest jedynie dla posiadaczy najnowszych smartfonów, jednak instytucje finansowe pracują nad tym, by mobilne płatności nie wymagały telefonu z modułem NFC (Near Field Communication – komunikacja bliskiego zasięgu). Rozwiązanie to może w przyszłości przyczynić się do redukcji użycia tradycyjnych kart płatniczych.

E-dokumenty trudniej zgubić


Kolejnym trendem obserwowanym w sektorze bankowym jest stopniowe przechodzenie na dokumenty elektroniczne. Proces digitalizacji dokumentów rozpoczyna się już w momencie, kiedy korespondencja przychodząca do banku, zarówno pocztą, kurierem, mailem czy faksem, zostanie od razu przetworzona na wersję elektroniczną i skategoryzowana według odpowiedniego klucza. Przejście na elektroniczny obieg i archiwizację dokumentów uniezależnia oraz usprawnia pracę całej instytucji, podnosi efektywność pracy i poprawia relację z klientami. Rozwiązanie pozwala zredukować koszty przetwarzania, wyszukiwania i przechowywania dokumentów. Pracownicy banku otrzymują łatwy dostęp do potrzebnych danych, mogą szybko sprawdzić, na jakim etapie jest sprawa, kto się nią zajmuje oraz kiedy jest planowane jej zakończenie.

– Przejście na elektroniczny obieg i archiwizację danych zwiększa wydajność pracy. Zespół zamiast tracić czas na przepisywanie danych czy przenoszenie papieru, może skoncentrować się na wykonywaniu swoich kluczowych obowiązków służbowych. Poprawia się zatem jakość i efektywność komunikacji wewnętrznej – mówi Bohdan Wójcicki. Kolejną zaletą tego modelu jest również bezpieczeństwo poufnych danych – tworzenie elektronicznych kopii zabezpiecza przed utratą informacji, często o strategicznym znaczeniu dla firmy. Możliwe jest również monitorowanie styczności pracowników z dokumentami, trudne do osiągnięcia w przypadku wersji papierowej.

Outsourcing zaawansowanych usług dla bankowości


Coraz popularniejszym sposobem poszukiwania przez instytucje finansowe oszczędności i podnoszenia jakości świadczonych usług jest outsourcing, także z zakresu IT.

– Możliwość zlecania niektórych czynności podwykonawcom – w przypadku ArchiDoc mówimy chociażby o niszczeniu dokumentów, czy tworzeniu modyfikacji kodów źródłowych oprogramowania – pozwoli na zoptymalizowanie procesów, które już realizujemy. Korzystając z pomocy wyspecjalizowanej firmy często możemy skrócić czas poszczególnych czynności i zredukować ich koszt – mówi odpowiedzialna za współpracę z sektorem bankowym, Dagmara Sender, Key Account Manager ArchiDoc SA., ekspert Instytutu Outsourcingu.

Dostawca zapewnia instytucji finansowej ochronę danych, zgodnie z najnowszymi standardami. Oferowane przez outsourcera narzędzia pomagają m.in. w ocenie ryzyka transakcji w bankach inwestycyjnych.

– Korzyści dla banków inwestycyjnych płynące z delegowania części zadań do outsourcingowych centrów usług ulokowanych w Polsce można zaobserwować np. w przypadku usług IT. Partner ITO umożliwia usprawnienie zarządzania informacjami banku i ich pełne wykorzystanie. Procesowanie danych, ich opracowanie i dogłębna analiza stanowią źródło przewagi konkurencyjnej na rynku bankowym. Ponadto, w bankach inwestycyjnych ocena ryzyka w celu zawarcia transakcji często odbywa się dosłownie w ciągu kilku sekund. Zwłaszcza w czasach kryzysu finansowego na znaczeniu zyskuje odpowiednie zaplecze IT, bez którego jej bezpieczne i szybkie przeprowadzenie nie jest możliwe. Już na początku 2010 r., według KPMG, pracownicy IT zajmujący się m.in. tego rodzaju procesami stanowili nawet 9 proc. wszystkich zatrudnionych w bankach. Dziś liczba ta może sięgać, w zależności od podmiotu, od 20 do nawet 40 proc.- mówi Wojciech Mach, dyrektor Zarządzający Luxoft Poland.

Inne narzędzia testowane lub wdrażane w bankowości to m.in. biometryczna identyfikacja klienta, czy rachunek bankowy zsynchronizowany z kontem na profilu społecznościowym. Wszystkie powyższe rozwiązania wkrótce mają szansę stać się popularne nie tylko w wiodących aglomeracjach, ale i małych miejscowościach, gdzie dostęp do nowoczesnych usług bankowych był zwykle utrudniony.

Linkleader

2013-02-14
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców