Ronson Development sprzedał łącznie 380 lokali w 2012 r., czyli o ponad 6% więcej niż w roku 2011 r. kiedy nabywców znalazło 358 lokali. W IV kw. 2012 r. sprzedano 119 lokali wobec 58 w analogicznym okresie 2011 r.
– Ubiegły rok był trudny dla całej branży deweloperskiej. Ronson w niesprzyjającym otoczeniu odnotował jednak wzrost sprzedaży choć należy podkreślić, że średnia powierzchnia sprzedanego mieszkania była niższa niż w poprzednich latach. Jest to normalne zjawisko rynkowe, które wynika z dostosowywania się deweloperów do zasobności portfela potencjalnych nabywców i ich mniejszej zdolności kredytowej niż w latach ubiegłych – mówi Andrzej Gutowski, dyrektor Sprzedaży i Marketinguw Ronson Development. – Dobrym przykładem jest ekonomiczny projekt Espresso na warszawskiej Woli, który idealnie wpasowuje się w dzisiejsze realia rynkowe. Sprzedaliśmy już 50% lokali choć budowa zakończy się dopiero za rok.
W 2012 roku Ronson zakończył realizację 8 projektów; Sakura I (120 lokali), Impressio I (70 lokali), Naturalis II (60 lokali) Chilli I (20 lokali), Panoramika II (90 lokali) oraz w IV kwartale (Gemini II – 182 lokale, Verdis I – 139 lokali i Naturalis I – 52 lokale). Spółka przekazała łącznie 393 lokale w 2012 r., z czego tylko w IV kwartale 2012 r. 240 lokali (w tym 106 w Gemini II i 65 w Verdis I).
– IV kwartał 2012 r. był najlepszy w historii Ronsona pod względem liczby przekazanych lokali. Powinno to wydatnie przełożyć się na przychody i zyski firmy zarówno IV kwartału, jak i całego 2012 r. -wyjaśnia Tomasz Łapiński, dyrektor Finansowy w Ronson Development.
W ubiegłym roku do sprzedaży wprowadzone zostały i rozpoczęto realizację trzech nowych projektów (Młody Grunwald, Verdis II i Chilli City II) z łącznie 234 lokalami. Rok wcześniej spółka wprowadziła do oferty cztery projekty z 342 lokalami. Mniejsza liczba nowych mieszkań w ofercie to w głównej mierze efekt dostosowywania działań sprzedażowych do sytuacji rynkowej.
Plany na 2013 r.
Ronson przygotowuje obecnie osiem inwestycji, które mogą zostać uruchomione w 2013 r. Łącznie obejmują one 1005 lokali o powierzchni 56,7 tys. m2. Dwa nowe projekty w Warszawie to inwestycje Magellan przy ul. Magazynowej (176 lokali w I etapie) oraz Tamka (64 mieszkania). Pozostałe projekty to kolejne etapy już realizowanych inwestycji: Sakura III (145 lokali), Verdis III (78 lokali) oraz Espresso II (152 lokali).
Rozszerzenie oferty w 2013 r. Ronson planuje również w pozostałych miastach, w których prowadzi działalność. Nową inwestycją w Poznaniu będzie Copernicus (182 mieszkania). Z kolei we Wrocławiu i w Szczecinie uruchomione mogą zostać drugie etapy już realizowanych projektów tj. odpowiednio Impressio (147 lokali) i Panoramiki (61 lokali).
– Oczekujemy, że I połowa 2013 r. będzie trudna dla całego rynku deweloperskiego. To w głównej mierze efekt zakończonego pod koniec ubiegłego roku, programu Rodzina na Swoim, który wygenerował znaczący popyt w ostatnich miesiącach swojego funkcjonowania. Teraz ten popyt praktycznie zniknął z dnia na dzień. W związku z tym szacujemy, ze równowaga na rynku powinna się pojawić około połowy roku, ponieważ wyczerpie się oferta deweloperów przy jednoczesnym znaczącym ograniczeniu nowych projektów – komentuje Andrzej Gutowski. – W połowie 2013 r. chcemy uruchomić trzy zupełnie nowe projekty tj. Tamkę i Magellan w Warszawie oraz Copernicus w Poznaniu. Uruchomienie innych, które są kolejnymi etapami już realizowanych inwestycji będzie zależeć od bieżącej sytuacji rynkowej – dodaje Gutowski.
Ronson Development
// ++e++); // ]]>
bsroka at nbs dot com dot pl
