Mimo zdecydowanej przewagi podaży ofert sprzedaży mieszkań nad popytem, proces wyboru idealnego M nie zawsze jest szybki. Dla części klientów wybór wciąż jest zbyt mały lub ceny są zbyt wysokie. Inni, którzy znaleźli kilka interesujących ofert, są zakłopotani tak dużym wyborem i mają problem z ostatecznym zdecydowaniem się na jedną z nich. Ponad 1/3 klientów zainteresowanych kupnem mieszkania poszukuje optymalnej oferty już od co najmniej pół roku wynika z badania przeprowadzonego przez portal domy.pl.
Blisko 40% osób planujących obecnie kupno mieszkania, rozpoczęło swoje poszukiwania nie dawniej niż przed miesiącem. Ponad 1/3 z nich jeszcze nie obejrzała w tym czasie żadnego lokum. 5 mieszkań lub więcej zdążył obejrzeć co czwarty świeżo upieczony klient na zakup M.
Prawie 20% badanych przez portal domy.pl szuka mieszkania minimum miesiąc, ale nie dłużej niż kwartał. Co czwarty klient z tej grupy nie zdecydował się jeszcze na osobiste obejrzenie choć jednej oferty. Ponad 2/3 osób obejrzało w tym czasie co najmniej 2 lokale, a co trzeci był już w minimum 5.
Najmniej liczną grupę wyłonioną w badaniu stanowią osoby, które szukają oferty zakupu mieszkania ponad 3 miesiące ale nie dłużej niż pół roku. Tyle czasu na znalezienie odpowiedniego lokum poświęcił już co jedenasty klient. Co drugi z nich nie zdecydował się jeszcze na zakup mimo obejrzenia co najmniej 5 mieszkań. Co szósty nie znalazł na rynku oferty, która warta by była fatygi i osobistego obejrzenia.
Ponad 1/3 klientów prowadzących obecnie poszukiwania ofert to ci, którzy rozpoczęli proces poszukiwań minimum pół roku temu. Z badania portalu domy.pl wynika, że mimo obejrzenia średnio 10 mieszkań, ponad połowa z nich nie zdecydowała się na transakcję od ponad roku.
Trudna do oszacowania jest liczba osób, które rezygnują z pomysłu zakupu mieszkania i mimo rozpoczęcia poszukiwań zarzucają ich kontynuację. Znamienne jednak jest to, że spośród tych, którzy obecnie szukają ofert sprzedaży mieszkań, ponad 60% szuka oferty ponad miesiąc, a ponad 33% ponad pół roku. Jeszcze kilka lat temu w czasie boomu mieszkaniowego klienci oglądali nawet po kilka mieszkań dziennie (!), a na zawarcie transakcji decydowali się nawet w trakcie oglądania lokalu. Obecnie takie sytuacje należą do rzadkości. Klienci wiedzą, że ofert na rynku przybywa i pośpiech nie jest wskazany. Dlatego, nie czując presji czasu, wielu przeciąga poszukiwania, licząc na znalezienie mieszkaniowego ideału. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 1-4 listopada na próbie 1184 użytkowników poszukujących ofert sprzedaży mieszkań w portalu nieruchomości domy.pl.
/Portal nieruchomości domy.pl