PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościRaport Codemedia – Analiza wydatków reklamowych branży finansowej w IV kwartale 2015

Raport Codemedia – Analiza wydatków reklamowych branży finansowej w IV kwartale 2015

Wiadomości 26.04.2016 (14:07)

Branża finansowa wydała na promocję w czwartym kwartale 2015 roku blisko 132 miliony złotych

W ostatnich trzech miesiącach poprzedniego roku badany sektor przeznaczył na działania mediowe o około 23 miliony mniej (-15%) niż w czwartym kwartale 2014. Spadki dotyczyły prawie wszystkich kategorii i mediów. W ujęciu całorocznym branża również zanotowała spadek, na poziomie -10%. Całość wydatków wyniosła w 2015 roku prawie 490 milionów zł.
Wydatki branży finansowej mają charakter sezonowy i wzrastają w drugim i czwartym kwartale roku. Najwyższe skoki w ostatnich latach można było zaobserwować w okresie poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia (październik, listopad), a dwa mniejsze przed Wielkanocą i wakacjami. Największe wydatki na przestrzeni ostatnich lat generują reklamy banków, choć od 2013 wydatki tej kategorii systematycznie spadają. W ostatnim kwartale 2015 roku wyniosły niecałe 72 miliony złotych, stanowiąc 54,5% wszystkich budżetów. Kategorią, która w 2013 roku znacząco zwiększyła wydatki na promocję i do dziś utrzymuje poziom są instytucje finansowe.

Podobnie jak w innych sektorach, np. FMCG czy farmacji, w kategorii kanałów mediowych prym niezmiennie wiedzie telewizja, która jednak w ciągu ostatnich dwóch lat notowała drobne spadki. W czwartym kwartale 2015 roku reklama telewizyjna pochłonęła ponad 82,5 mln złotych, zajmując 62,6% wydatków. Dużo mniejsze kwoty przeznaczono na internet, który zanotował spadek na poziomie -43% w ujęciu kwartalnym i -36% w ujęciu rocznym (2015 vs. 2014).

Inwestycje wg kategorii

W czwartym kwartale spadki prawie wszystkich kategorii, przy zachowaniu dominacji reklamy banków

Najwyższe budżety na promocję w czwartym kwartale 2015 roku przeznaczyli bankowcy, wydając niecałe 72 mln złotych, co stanowiło 54,5% budżetów mediowych w badanym okresie. Mimo znaczących wydatków, kategoria ta zanotowała spadek o 15% w porównaniu do czwartego kwartału 2014 roku.

W okresie ostatnich 7 lat obserwowany jest wzrost inwestycji banków przy dodatkowym spłycaniu udziału w wydatkach kwartału czwartego na korzyść kwartału drugiego.

Wykres 1. Kwartalne inwestycje mediowe branży bankowej w latach 2008-2015

Na drugim miejscu znalazła się reklama instytucji finansowych, do których zaliczane są między innymi: firmy leasingowe, pozostałe firmy udzielające kredytów i pożyczek, biura maklerskie oraz fundusze inwestycyjne. Inwestycje mediowe instytucji finansowych w ostatnim kwartale 2015 r. wyniosły ponad 32 miliony złotych (24,4% SOS – Share of Spendings). Kategoria ta w ostatnim kwartale 2015 roku zastosowała najmniejsze cięcia budżetów marketingowych – na poziomie -1%.

W ostatnich 2 latach (od stycznia 2013 r.) zauważalny jest znaczny wzrost inwestycji kategorii instytucji finansowych na działania medialne. Suma wydatków  wzrosła ze średnio 34 mln zł do 120 mln zł. Charakterystyczny dla tej kategorii jest również brak jednoznacznego trendu zmiany w poszczególnych kwartałach roku. Nie da się wskazać jednego kwartału w którym inwestycje byłyby najwyższe.

Wykres 2. Kwartalne inwestycje mediowe branży instytucji finansowych w latach 2008-2015

Kolejne miejsce należy do ubezpieczeń. Ta kategoria z kwotą ponad 19 mln złotych zajęła 14,7% udziału w wydatkach całego sektora. W porównaniu do czwartego kwartału 2014 roku, budżety mediowe na ten obszar zostały zmniejszone o 36%. Inwestycje w media w branży ubezpieczeń utrzymują się na systematycznie stałym poziomie. Zauważalny jest jednoznaczny trend, w którym inwestycje zwiększone są znacznie w IV kwartale oraz w mniejszym stopniu w II kwartale.

Wykres 3. Kwartalne inwestycje mediowe branży ubezpieczeniowej w latach 2008-2015

Pozostałe kategorie, czyli produkty finansowe, strukturyzowane, akcje i obligacje oraz reklama wizerunkowa (grupa) zajęły odpowiednio 4,4%, 1,5% oraz 0,5% SOS, wydając łącznie niecałe 8,5 miliona złotych. Kategoria produktów finansowych, strukturyzowanych była w IV kwartale 2015 roku jedyną, która zanotowała wzrost, i to znaczący. Marketingowcy zajmujący się promocją tej kategorii wydali ponad 5,8 mln zł, czyli aż o 4,5 mln złotych więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku.

Wykres 4. Inwestycje instytucji finansowych (wg kategorii) w czwartym kwartale 2015 (ciemniejszym kolorem zaznaczono udziały uzyskane w porównaniu do Q4 2014, odcieniem jaśniejszym udziały utracone)

W ujęciu całorocznym (2015 vs. 2014), wydatki reklamowe sektora finansowego spadły o 10% i pochłonęły 487 milionów złotych. Wydatki roczne kształtują się podobnie jak kwartalne pod kątem udziału i dynamiki.

Najwięcej wydały banki, które w całym 2015 roku przeznaczyły na promocję ponad 284 mln złotych (58,3% SOS), przy spadku -9%. Drugim reklamodawcą były instytucje finansowe, z udziałem na poziomie 23,9% i kwotą ponad 116 mln złotych. Dynamika spadku w porównaniu rok do roku dla tej kategorii wyniosła -7%. Wysokie kwoty na promocję przeznaczyli także marketingowcy z kategorii ubezpieczeń. Reklamy, jakie mogliśmy oglądać w różnych mediach kosztowały ich ponad 73 miliony złotych, stanowiąc 15% budżetów.
W 2015 roku jedyny wzrost zanotowała kategoria produkty finansowe, strukturyzowane. Budżety mediowe w tym przypadku wyniosły ponad 7,5 miliona złotych, dając wzrost w porównaniu do 2014 roku na poziomie aż 256%. Mimo znacząco zwiększonych wydatków, kategoria ta pozostała w grupie najmniejszych budżetów całego sektora (1,5% SOS).

Produkty

Zmiana głównych produktów komunikowanych przez banki i wzrost znaczenia reklamy grupowej

Sektor bankowy

Produktami, które najczęściej pojawiały się w reklamach z kategorii banki były kredyty gotówkowe i konsumpcyjne. Łącznie przeznaczono na ich komunikację w czwartym kwartale 2015 roku ponad 24 miliony złotych, notując tym samym wzrost w porównaniu do IV kwartału 2014 roku. Znaczny udział w rynku ma również reklama grupowa (wizerunkowa i dotycząca wielu produktów), która w IV kwartale 2015 zajęła 33% budżetów, notując jednak spadek względem analogicznego kwartału w roku 2014. Udział w rynku wyróżnia również konta osobiste, na których promocję wydawane jest ponad 14% budżetów.

Produkt ten odnotowuje jednak spadek względem adekwatnego kwartału w roku 2014. Najniższe udziały, a przy tym drastyczny spadkek zanotowały kredyty samochodowe (1% SOS i dynamika spadku na poziomie -38%). Wzrost wydatków pomimo niskiego udziału w rynku odnotowały produkty, takie jak konta firmowe, konta oszczędnościowe, kredyty konsolidacyjne oraz kredyty mieszkaniowe, budowlane, hipoteczne.

Wykres 5.  Inwestycje banków wg produktów w czwartym kwartale 2015 (ciemniejszym kolorem zaznaczono udziały uzyskane w porównaniu do Q4 2014, odcieniem jaśniejszym udziały utracone)

Instytucje finansowe

W kategorii instytucji finansowych, najczęściej reklamowanym podmiotem były instytucje kredytowe, które pochłonęły ponad 117,5 miliona złotych (55% SOS), znacząco wyprzedzając pozostałe produkty tej kategorii. Produkt ten odnotował jednak spadek o 4 punkty procentowe względem referencyjnego okresu. Trend ten spowodowany był zmniejszeniem wydatków na marketing najważniejszych reklamodawców, takich jak Provident Polska, Centrum 9 oraz NET CREDIT. Znacznie mniejszy udział miała reklama grupowa (30% wydatków) oraz funduszy inwestycyjnych (13%). Wzrosły natomiast wydatki na promocję funduszy inwestycyjnych, względem referencyjnego okresu o 10 punktów procentowych. Zmiana ta wywołana została przez wprowadzeniem na rynek reklamy funduszy inwestycyjnych przez takie brandy, jak PKO, NN INVESTMENT oraz LEGG MASON.

Wykres 6.  Inwestycje funduszy inwestycyjnych wg produktów w czwartym kwartale 2015 (ciemniejszym kolorem zaznaczono udziały uzyskane w porównaniu do Q4 2014, odcieniem jaśniejszym udziały utracone)

Ubezpieczenia

W sektorze ubezpieczeniowym, reklamodawcy postawili na reklamę wizerunkową i multiproduktową (określaną jako grupa). Ten rodzaj reklam zajął 58% wszystkich budżetów, z kwotą w wysokości ponad 11 milionów złotych. Mimo znaczących budżetów, reklama grupowa zanotowała spadek na poziomie -97% w ujęciu kwartalnym. Drugą grupą produktów w tej kategorii były ubezpieczenia na życie, których promocja pochłonęła ponad 6,8 miliona złotych (35% SOS).Wzrost wydatków na reklamę ubezpieczeń na życie o 15 punktów procentowych spowodowany był znacznym zwiększeniem inwestycji przez NATIONALE-NEDERLANDEN UBEZPIECZENIA NA ŻYCIE. O 4 punkty procentowe wzrósł również udział indywidualnych kont emerytalnych w reklamie. Spowodowane było to głównie wprowadzeniem omawianego produktu przez PKO BP, DOM MAKLERSKI BANKU OCHRONY ŚRODOWISKA oraz NATIONALE-NEDERLANDEN DFE.

Wykres 7.  Inwestycje w sektorze ubezpieczeniowym wg produktów w czwartym kwartale 2015 (ciemniejszym kolorem zaznaczono udziały uzyskane w porównaniu do Q4 2014, odcieniem jaśniejszym udziały utracone)

Kanały mediowe

W czwartym kwartale utrzymana dominacja telewizji i znacząca dynamika wzrostu radia
Podmioty sektora finansowego najchętniej reklamują swoje produkty i usługi w telewizji. Dominacja tego kanału utrzymuje się niezmiennie od lat, notując jednak mniejsze lub większe skoki. W ostatnim kwartale 2015 roku budżety mediowe na ten kanał wyniosły ponad 82,5 mln zł, stanowiąc 62,6% SOS i notując spadek na poziomie -4% w porównaniu rok do roku. Drugim kanałem, który zajął najwyższe wydatki, był Internet. Reklama online kosztowała w badanym okresie ponad 13 milionów złotych i stanowiła 10% wszystkich wydatków. Kanał ten zanotował jednak znaczący spadek, na poziomie -43%.

W ujęciu kwartalnym rok do roku największy wzrost zanotowała reklama radiowa, o 61%. Firmy z sektora finansowego przeznaczyły na ten kanał ponad 10 milionów złotych, zajmując 7,8% wszystkich wydatków. Wzrost odnotowała także reklama magazynowa, jednak był on niewielki, na poziomie 2%. Promocja produktów i usług z badanego sektora kosztowała nieco ponad 10,5 mln złotych i stanowiła 8% SOS.

Najmniejszy udział w budżetach miała reklama outdoorowa, która zajęła w czwartym kwartale 2015 roku 1,9% wydatków z kwotą 2,4 mln zł. W porównaniu rok do roku, kanał ten zanotował największy spadek, na poziomie -69%.

Uszczuplenia budżetów dotknęły także reklamę kinową (-48%, 5,6% SOS), która pochłonęła nieco ponad 7 mln złotych oraz promocję w gazetach. W tym przypadku wydatki mediowe wyniosły 5,4 mln i zajęły 4,1% budżetów, przy spadku na poziomie -18% w porównaniu do czwartego kwartału 2014 roku.

Wykres 8. Media mix – udziały poszczególnych kanałów mediowych w wydatkach sektora finansowego w czwartym kwartale 2015 (ciemniejszym kolorem zaznaczono udziały uzyskane w porównaniu do Q4 2014, odcieniem jaśniejszym udziały utracone)

Analiza wydatków całorocznych potwierdza dominację telewizji, która w 2015 roku uzyskała 60,2% budżetów reklamowych z kwotą 293,5 mln złotych (przy spadku na poziomie -1%). Internet w tym zestawieniu zajął dość wysoką pozycję, z wydatkami rzędu 70 mln złotych (14,4% SOS), zanotował jednak duży spadek na poziomie -36%.

Jedyny wzrost w porównaniu wydatków na promocję branży finansowej w 2015 i 2014 roku należy do reklamy radiowej, na którą budżety podniosły się o 29% do poziomu 29,7 milionów złotych i zajęły 6,1% SOS.

Pozostałe kanały, wśród których znalazły się  magazyny (6,8%), kina (5,1%), outdoor (4%) i gazety (3,3%) odpowiadały łącznie za promocję wartą ponad 93 mln złotych. W ich przypadku spadki wyniosły do kilku do kilkudziesięciu punktów procentowych.
W ujęciu pełnych czterech kwartałów Q1’14-Q4’14 oraz Q1’15-Q4’15 zarówno TV, online jak i prasa (magazyny i dzienniki) odnotowały spadki ciągu ostatnich 12 miesięcy. Spadki osiągnęły poziomy -1% w przypadku TV oraz -36% i -8% odpowiednio dla pozostałych mediów. Spadki odnotowały również pozostałe media – kina i outdoor. Wzrost zauważalny jest jedynie w przypadku radia, który wniósł 29%.

Potwierdzają się w całym analizowanym okresie trendy, które obserwujemy w kwartale czwartym 2015 – Internet stracił udział w wydatkach z poziomu 20% SOS do 14%, zyskała natomiast telewizja, z 55% do 60%. Udziały pozostałych mediów odnotowały niewielkie, jednopunktowe wahnięcia.

Wykres 9. Inwestycje mediowe sektora finansowego w okresie Q1’14-Q4’15


/Codemedia

2016-04-26
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Wojciech Sury

Wojciech Sury

Dyrektor PR i Rzecznik Prasowy, Grupa Getin…

Bartosz Trzciński

Bartosz Trzciński

Bartosz Trzciński Rzecznik prasowy, Bank Pocztowy S.A.…

Marek Baran

Marek Baran

Dyrektor biura komunikacji korporacyjnej Grupy PZU Marek…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców