W ciągu ostatniego 2,5 roku klienci przenieśli między bankami ponad 37 tysięcy rachunków bankowych. Tylko 3 proc. klientów zdecydowało się na multibanking, czyli jednoczesne posiadanie kilku kont – poinformował Związek Banków Polskich.
Z końcem czerwca br. minęło 30 miesięcy od wejścia w życie rekomendacji Związku Banków Polskich, zachęcającej banki do ułatwiania klientom procesu przenoszenia konta. W tym okresie (styczeń 2010-czerwiec 2012) w ramach w ramach systemu OGNIVO (obsługiwanego przez KIR) klienci przenieśli 37 030 rachunków bankowych. Tylko od stycznia do końca czerwca tego roku pomiędzy bankami zostało przesłanych 8 139 zgłoszeń dotyczących otwarcia nowego rachunku bankowego. W pierwszym roku funkcjonowania rekomendacji przeniesiono 12 857 rachunków, w kolejnym więcej – 16 034.
Zmieniając bank, tylko 3 proc. klientów zdecydowało się na utrzymanie również poprzedniego konta, czyli tzw. multibanking. Zdecydowana większość zamknęła dotychczasowy rachunek i na dobre pożegnała się ze swoją instytucją.
„Rekomendacja służy polskim konsumentom”
— Z danych statystycznych za pierwsze półrocze 2012 roku jasno wynika, że ta Rekomendacja nadal jest tworem żywym i aktywnym oraz służy polskim konsumentom — mówi Norbert Jeziołowicz, dyrektor Zespołu Bankowości Detalicznej i Rynków Finansowych ZBP. — Celem całej tej operacji było ujednolicenie praktyki w zakresie przenoszenia rachunków przez konsumentów na terenie całej Unii oraz zwiększenie poziomu konkurencji na rynku bankowym poprzez wprowadzenie ułatwień w przenoszeniu rachunku osobistego do innego banku w tym samym państwie członkowskim. Niejako dodatkową zachętą dla konsumentów do korzystania z tej możliwości miała być dodatkowa możliwość przenoszenia razem z saldem rachunków także usług płatniczych, takich jak stałe zlecenia czy polecenie przelewu.
Procedura przekazywania dokumentacji w tej sprawie pomiędzy dotychczasowym a nowym bankiem jest precyzyjnie uregulowana, podobnie zresztą jak obowiązki banku przejmującego danego klienta. Nowy bank może nawet występować jako pełnomocnik klienta, czyli w jego imieniu przeprowadzić wszelkie formalności związane z przeniesieniem rachunku i usług płatniczych. Jeśli klient wyrazi takie życzenie, to bank zajmie się także poinformowaniem stron trzecich (np. pracodawców, ZUS) o szczegółach nowego rachunku bankowego, na który powinny być dokonywane wpłaty. Tak więc starano się w miarę możliwości zmniejszyć obciążenie klienta czysto biurokratycznymi czynnościami, które wcześniej spoczywały w całości na nim – dodaje.
Wśród klientów utrzymuje się wzrostowa tendencja co do liczby przenoszonych rachunków – robimy to często w wyniku niezadowolenia z poziomu usług świadczonych przez obecny bank. W wyniku udostępnienia klientom przez polski system bankowy sprawnie funkcjonującego narzędzia do przenoszenia ROR-ów, zwiększyła się konkurencja pomiędzy bankami, które walczą o każdego klienta.
Źródło: Bankier.pl