PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościNieruchomościPrzybędzie pośredników na rynku nieruchomości

Przybędzie pośredników na rynku nieruchomości

Nieruchomości 03.07.2012 (13:20)

Planowana deregulacja zawodów, wg szacunków resortu sprawiedliwości, może zwiększyć zatrudnienie o 15–20%. Na liście „do deregulacji” znajdują się też pośrednicy w handlu nieruchomościami. Zapytaliśmy więc użytkowników serwisu Dom.Gratka.pl o ich dotychczasowe doświadczenia z pośrednikami.

Znaczna większość ankietowanych – aż 64% – korzysta lub korzystała z usług agencji nieruchomości. Trafili tam dzięki ofertom w serwisie Dom.Gratka.pl. Inaczej sytuacja przedstawia się jeśli chodzi o sprzedających – większość naszych ankietowanych zdecydowała się na współpracę przy sprzedaży z agencją raczej przez przypadek (tak deklaruje 30% ankietowanych), oszczędność czasu (17%) lub brak wystarczającej wiedzy o przeprowadzeniu transakcji (11%).

Aż 66% ankietowanych stwierdziło, że kwalifikacje, które mają obecnie pośrednicy nieruchomości są potrzebne do wykonywania tego zawodu. Za najważniejsze we współpracy z pośrednikiem poszukujący nieruchomości uznali: jego dyspozycyjność, kompleksowe załatwienie i pomoc w finalizacji transakcji. Osoby sprzedające nieruchomość jako najbardziej istotny aspekt wskazały zaś znajomość branży nieruchomości przez pośrednika a w następnej kolejności – jego dyspozycyjność i kompleksowość świadczonej usługi.

Głównymi powodami, dla których respondenci nie decydują się na usługi agencji jest słaba reputacja zawodu pośrednika, mała liczba prezentowanych ofert, wysokie prowizje oraz, w przypadku sprzedających, brak gwarancji sprzedaży w określonym czasie. Widać z tego, co może sprawić, że będziemy chętniej sięgać po pomoc agenci pośredniczącej w sprzedaży lokalu. Z  ankiet wynika, że byłoby to obniżenie opłat prowizyjnych. 29% uczestników nadań  wskazało natomiast, że oferty prezentowane przez pośrednika powinny być najpierw szczegółowo przez nich zweryfikowane. Działają, niestety, na rynku biura powielające oferty swoich kolegów po fachu a następnie oferujące je jako własną ofertę. Takie praktyki skutkują często nieznajomością ofert będących w bazie danej agencji, co negatywnie jest odbierane przez klientów i psuje wizerunek całej grupy zawodowej.

O ile przedstawianie przez pośredników jedynie zweryfikowanych ofert jest słuszne z punktu widzenia poszukującego, o tyle nie do końca współgra z oczekiwaniem sprzedających – niechętnie podpisują oni umowy o pośrednictwo przed znalezieniem osoby zainteresowanej nieruchomością. Aż 28 % ankietowanych chętniej wystawiałoby swoją nieruchomość do sprzedaży agencjom gdyby nie musieli podpisywać umów współpracy przed znalezieniem potencjalnego kupca.

W praktyce, z punktu widzenia sprzedających, przyjęcie przez pośrednika nieruchomości do sprzedaży powinno odbyć się poprzez przesłanie zdjęć i opisu nieruchomości drogą e-mailową. Agencja na podstawie tych informacji winna zacząć promocję nieruchomości, a po znalezieniu pierwszego klienta – bezpośrednio przed oglądaniem nieruchomości – właściciel podpisuje umowę współpracy.

Taki model działania sprzedających poszukujący stanowczo odrzucają, mówiąc „nie” ofertom wcześniej nie zweryfikowanym bezpośrednio przez pośrednika. Podpisywanie umowy współpracy z agencjami przez sprzedających jest jedynym wyjściem, aby agencja rozpoczęła pracę. Pośrednik wówczas poznaje nieruchomość, wykonuje jej zdjęcia, weryfikuje stan prawny i dokumentację własnościową. Dzięki temu klienci poszukujący czują się pewniej i szybciej będą skłonni podjąć decyzję o zakupie.

Ważnym czynnikiem, który mógłby nakłonić sprzedających do częstszego korzystania z agencji, jest zadeklarowanie przez agencję sprzedaży nieruchomości w określonym czasie oraz przedstawienie i zagwarantowanie konkretnych czynności promocyjnych, jakie wykonają dla nieruchomości.

– Najlepszym rozwiązaniem jest podpisywanie umowy na wyłączność z biurem nieruchomości. To idealna forma do przeprowadzania transakcji na ustabilizowanym wolnym rynku. Za taki uważamy rynek zrównoważony z bogatą ofertą dla klienta, gdzie czas oczekiwania na transakcję waha się od 3 do 6 miesięcy dla mieszkania i do roku dla domu. W takich warunkach za nieruchomość można uzyskać właściwą cenę – mówi Leszek A. Hardek, prezydent Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości. – Na zrównoważonym rynku pośrednik w obrocie nieruchomościami musi być aktywny. Jest on zainteresowany, aby nieruchomość wypromować, okazywać jak największej liczbie klientów, eksponować jej pozytywne cechy i zdobywać informacje, o które może pytać potencjalny nabywca  – dodaje ekspert.

Wśród respondentów zarówno sprzedających i poszukujących nieruchomości, którzy skorzystali z usług pośrednika, połowa wskazała, że poleciłaby jego pracę innym, druga połowa ankietowanych – nie przekazałaby kontaktu dalej.

Wspólne działania podmiotów działających na rynku nieruchomości: agencji, pośredników, stowarzyszeń i serwisów ogłoszeniowych powinny mieć na celu promowanie lojalnych i rzetelnych biur pośrednictwa, czuwanie nad poprawnością ofert, jak również procesem kształcenia pośredników. W dobie zbliżających się zmian w regulacji zawodu pośrednika, które mają skutkować wejściem na rynek większej liczby osób do tej pory niezwiązanych profesjonalnie z rynkiem nieruchomości, jest to szczególnie ważne.

Źródło: Polskapresse Sp. z o.o.

analizy nieruchomości 2012-07-03
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy nieruchomości

Sprawdź także:

a 0 N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
08.12.2025 (08:41)

N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%

Jak podaje biuro prasowe N26, w 2025 r. liczba polskich inwestorów korzystających z platformy banku potroiła się, a …

a 0 BIK: Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez firmy pożyczkowe - październik 2025
08.12.2025 (04:21) – informacja prasowa

BIK: Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez firmy pożyczkowe - październik 2025

Polski rynek pożyczek pozabankowych opiera się na dwóch głównych segmentach (filarach) produktowych posiadających …

a 0 Bank Rozwoju Rady Europy wypłacił 125 mln euro kredytu Pekao Leasing na rozwój MŚP
08.12.2025 (04:19) – informacja prasowa

Bank Rozwoju Rady Europy wypłacił 125 mln euro kredytu Pekao Leasing na rozwój MŚP

Bank Rozwoju Rady Europy (Council of Europe Development Bank – CEB) wypłacił Pekao Leasing 125 mln euro drugiej …

a 0 Nadzór nad pośrednikami kredytowymi. To nie ochrona klientów, a ograniczanie konkurencji [komentarz]
08.12.2025 (04:18) – informacja prasowa

Nadzór nad pośrednikami kredytowymi. To nie ochrona klientów, a ograniczanie konkurencji [komentarz]

Ponad 40 tys. podmiotów pośredniczących w udzielaniu kredytów konsumenckich ma być kontrolowanych przez Komisję …

a 0 Podsumowanie 2025 roku w branży consumer finance
08.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Podsumowanie 2025 roku w branży consumer finance

Rok 2025 okazał się dla branży consumer finance okresem intensywnych zmian, w którym wzrost popytu na kredyty …

a 0 Automarket.pl otwiera się dla wszystkich. To drugi z ekosystemów zapowiedzianych w strategii PKO BP
08.12.2025 (04:13) – informacja prasowa

Automarket.pl otwiera się dla wszystkich. To drugi z ekosystemów zapowiedzianych w strategii PKO BP

Automarket.pl stał się od grudnia ogólnodostępną platformą ogłoszeniową z pełnym ekosystemem mobilności, wspieranym …

PRNews.pl

Zobacz również

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 roku polski sektor…

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców