Wydatki konsumpcyjne na całym obszarze Unii Europejskiej spadły w I kwartale br. o 0,2% w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego, przy czym w 15 z 27 państw członkowskich UE odnotowano jednak tendencje wzrostowe.
Nieznaczny spadek wydatków w pierwszym kwartale br. stanowił kontynuację ogólnie malejącego trendu utrzymującego się od połowy zeszłego roku. Jest to już drugi z rzędu stagnacyjny kwartał i najsłabszy wynik od czasu, kiedy to Europa zaczęła wychodzić z recesji pod koniec 2009 r.
Największe rynki unijne przedstawiały zróżnicowany obraz: obok skromnego wzrostu o 2,0% w skali rocznej we Francji wystąpiły spadki wydatków w Niemczech (- 1,0%) i we Włoszech (- 1,2%) a także nieznaczny spadek w Wielkiej Brytanii (- 0,1%).
Tak, jak poprzednio, blisko dołu tabeli znalazły się kraje o największych problemach z zadłużeniem finansów publicznych. W zmagającej się z kryzysem Grecji spadek wydatków był najsilniejszy spośród wszystkich państw członkowskich (- 12,7% w skali rocznej); spadkowe tendencje utrzymywały się również w Irlandii (- 5,1%) i w Portugalii (- 4,1%).
Większym optymizmem napawają zachowania konsumentów w Europie Środkowej i Wschodniej, gdzie obok dwucyfrowych wzrostów na Litwie i w Słowenii odnotowano solidne wzrosty w Estonii, na Łotwie, w Polsce i na Słowacji. Ponadto, we wszystkich krajach tego regionu z wyjątkiem Łotwy, wydatki konsumpcyjne w I kwartale 2012 r. okazały się wyższe niż w kwartale bezpośrednio poprzedzającym.
Barometr wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej organizacji Visa Europe wykorzystuje rzeczywiste dane – a nie np. badania nastrojów – przy czym dane zostały skorygowane tak, by uwzględnić zmiany w poziomie wydawnictwa kart Visa, w preferencjach konsumentów czy w stopie inflacji. Barometr dostarcza wiarygodnych informacji ekonomicznych, ponieważ daje najbardziej dokładny i wszechstronny wgląd w obraz faktycznych wydatków konsumpcyjnych na obszarze UE. Kartami Visa jest już opłacane jedno euro z każdych siedmiu wydawanych w Europie na konsumpcję, dlatego Barometr – w odróżnieniu od badań opinii lub nastrojów w poszczególnych sektorach gospodarki – wiernie odzwierciedla rzeczywiste wydatki konsumpcyjne w Unii Europejskiej.
Philip Symes, dyrektor ds. finansowych Visa Europe, powiedział: „Chociaż w większości z 27 państw członkowskich Unii Europejskiej pierwszy kwartał bieżącego roku przyniósł wzrost wydatków, ogólnie mamy do czynienia z przygaszonym trendem. Drugi już z rzędu kwartał bez wzrostu ujawnia presję, jakiej poddani zostali konsumenci, przy czym ten uśredniony obraz maskuje znaczne różnice w perspektywach gospodarczych poszczególnych krajów”.
Barometr wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej organizacji Visa Europe
Obecnie kartami Visa jest już opłacane ponad jedno euro z każdych siedmiu wydanych w UE, a udział kart debetowych w tych wydatkach przekracza 80%. Oznacza to, że Barometr daje wszechstronny i aktualny obraz wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej.
Barometr wydatków konsumpcyjnych w Unii Europejskiej organizacji Visa Europe powstał w oparciu o dane o wydatkach dokonanych za pomocą wszystkich rodzajów kart Visa wydawanych w Europie: kredytowych, debetowych i przedpłaconych. Przygotowując Barometr, centrum informacji finansowej Markit opracowało model, który wykorzystuje dane o transakcjach kartami Visa z uwzględnieniem czynników korygujących.
Po pierwsze, wyeliminowany został wpływ wzrostu liczby wydanych kart Visa i obrotów realizowanych z udziałem tych dodatkowo wydanych kart. Po drugie, usunięto wpływ zmieniającej się skłonności konsumentów do korzystania z kart płatniczych, w oparciu o ocenę tendencji dotyczących wypłat gotówki z bankomatów oraz transakcji bezgotówkowych w punktach handlowo-usługowych, które są realizowane z udziałem kart Visa. Wyeliminowano również wpływ inflacji, korygując dane o zmiany wskaźnika cen konsumpcyjnych tak, by otrzymać realną stopę zmian w wydatkach gospodarstw domowych.
W ostatnich latach obserwowano silną pozytywną korelację pomiędzy danymi o transakcjach zawieranych kartami Visa a publikowanymi później oficjalnymi danymi dotyczącymi wydatków konsumpcyjnych. Dane organizacji Visa obejmują znacznie szerszy obszar niż jedynie handel detaliczny – ze względu na coraz częstsze korzystanie z kart przy płatnościach za rachunki domowe (prąd, gaz, itd.) czy przy płatnościach podatkowych.
Źródło: Visa Europe