Meritum Bank osiągnął w IV kwartale 2011 roku próg rentowności. Od 2009 roku wynik na działalności bankowej wzrósł o blisko 400 proc., a liczba klientów zwiększyła się pięciokrotnie. Aktywa Banku wynoszą obecnie ponad 1,6 mld zł. Bank koncentruje się na obsłudze średniozamożnych klientów, w tym osób prowadzących własny biznes.
Rozbudowuje także swoją ogólnopolską sieć dystrybucji. Obecnie Meritum posiada 126 placówek w całej Polsce oraz 64 punkty obsługi klienta w hipermarketach Tesco. Do końca roku bank planuje otworzyć kolejnych 50 placówek partnerskich, a także rozwijać aktywność w internecie.
– Osiągnięcie rentowności to przełomowy moment dla Meritum Banku. Cieszy nas to tym bardziej, że pomimo wielu wyzwań, jakie stawia przed nami sytuacja gospodarcza, udało się go osiągnąć zgodnie z założonym planem – mówi Piotr Urbańczyk, prezes Meritum Banku. – W tym roku stawiamy na dalszy wzrost biznesu i przewidujemy, że każdy kolejny kwartał będzie zyskowny – dodaje.
Bank wygenerował pozytywny wynik dzięki osiągnięciu skali działania, która pozwoliła na realizację z sukcesem pierwszego etapu w rozwoju, czyli trwałej rentowności, poprzez uzyskanie przychodów na poziomie zapewniającym pokrycie kosztów działania. W ubiegłym roku wskaźnik kosztów działania do wyniku na działalności bankowej wyniósł 67 proc. W obecnym roku wskaźnik spadnie poniżej 50 proc., a w kolejnych latach powinien ustabilizować się na poziomie 35-40 proc. Warto podkreślić, że dobry wynik banku w IV kwartale został osiągnięty w wyjątkowo trudnych warunkach makroekonomicznych. Przez cały ubiegły rok bank utrzymywał fundusze własne na bezpiecznym poziomie. Na koniec 2011 roku współczynnik adekwatności kapitałowej wyniósł 14,7 proc.
Motorem wzrostu biznesu w tym roku będzie przede wszystkim oferta skierowana do średniozamożnych klientów, także prowadzących własny biznes. Bank chce koncentrować się na oferowaniu kont osobistych i kredytów gotówkowych oraz sprzedaży szybkich, elastycznych pożyczek dla mikro i małych firm. Planuje zwiększyć w tym roku liczbę obsługiwanych klientów o 200 proc.
– Nasza filozofia bankowości to transparentna oferta, identyfikowanie i zaspokajanie głównych potrzeb finansowych klienta. Chcemy przechodzić do meritum sprawy i proponować korzystne, dobre finansowo i wygodne rozwiązania. Komunikację z klientem opieramy bardziej na faktach i konkretach, niż na emocjach – mówi Joanna Krzyżanowska, wiceprezes Meritum Banku.
Obecnie produkty Meritum Banku dostępne są w 5 kanałach dystrybucji: sieci placówek własnych i partnerskich (łącznie 126 placówek), internecie, u pośredników finansowych (2300 punktów obsługi klienta), w sieci sklepów (3500 sklepów z ofertą kredytów ratalnych), w punktach Tesco Finanse zlokalizowanych na terenie hipermarketów Tesco (64 oddziały).
W 2012 roku Meritum Bank planuje dalszy rozwój kanałów dystrybucji, z naciskiem na obecność w internecie i rozbudowę sieci placówek partnerskich. Obecnie sieć partnerska liczy 110 placówek. Do końca roku bank zamierza uruchomić kolejnych 50 placówek, koncentrując się na rozbudowie sieci w miastach średniej wielkości.
– Jednym z naszych wyróżników są zdywersyfikowane kanały dystrybucji. To zwiększa nasze bezpieczeństwo i umożliwia rozwinięcie wachlarza oferowanych usług. Będziemy rozwijać ten model sprzedaży. Szczególnie aktywni będziemy w Internecie. Nasza obecność w Internecie będzie nacechowana innowacyjnością rozumianą jako praktyczne i przyjazne rozwiązania, których przykładem jest Meritum Planner – narzędzie do zarządzania finansami osobistymi umożliwiające analizę budżetu domowego i ustalanie celów oszczędnościowych – wyjaśnia Joanna Krzyżanowska.
Meritum Bank kieruje ofertę do klientów, którzy w następujący sposób definiują swoje oczekiwania wobec banków: „Wiem, że świat finansów jest dość skomplikowany, a ja nie mam czasu, aby szczegółowo zapoznać się z interesującymi mnie ofertami. Dlatego poszukuję banku, który skoncentruje się na meritum moich potrzeb i przejdzie od razu do sedna”.
Źródło: Meritum Bank