Wydatki Wielkanocne z roku na rok rosną, ale nie odbijają się na naszym portfelu tak, jak Święta Bożego Narodzenia. Według Barometru Providenta, na zbliżające się święta wydamy średnio 400 zł – to dwa razy mniej niż na Gwiazdkę.
Mimo, że pogoda za oknem nie przypomina, że za chwilę Święta Wielkanocne, Polacy już myślą o wydatkach z tej okazji. W ramach cyklicznego badania opinii – Barometru Providenta okazuje się, że tegoroczne koszty wielkanocne wyniosą 400 zł. Mimo, że przewyższają te z poprzedniego roku o blisko 40 zł, to w dalszym ciągu są znacznie niższe od Bożonarodzeniowych.
Jednym z powodów, dla których wydajemy mniej na Święta Wielkanocne, jest prawdopodobnie mniejsze przywiązanie do tradycji prezentowej. To również czas, kiedy rzadziej wyjeżdżamy, choćby dlatego, że nasze dzieci zaraz po Świętach wracają do szkoły – zwraca uwagę Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska. I dodaje – Co ciekawe mimo, że jest to zdecydowanie niższa kwota od tej wydanej w grudniu, to i tak pieniądze, które przeznaczamy na Wielkanoc, ponad trzykrotnie przewyższają wydatki w normalny weekend.
Wydatki najbardziej wzrosną w gospodarstwach, które oceniając swoje dochody przyznają, że starcza im na wszystko, bez specjalnych wyrzeczeń. Jednocześnie nie odkładają oni na przyszłość. Różnica wydatków świątecznych rok do roku w tych gospodarstwach wynosi 150 zł. Osoby, których sytuacja finansowa zmusza do prowadzenia bardziej oszczędnego życia, wydadzą tylko 28 zł więcej, niż w 2015 roku.
Mieszkańcy średnich miast (50-200 tys.) planują wydać mniej niż w ubiegłym roku. Jak wynika z badania, 20 proc. gospodarstw domowych wyda do 200 zł, 24 proc. między 201 a 400 zł, a 13 proc. w granicach 401-500 zł. Tylko 11 proc. respondentów zdecyduje się wydać więcej niż 500 zł. Natomiast co trzeci Polak (33 proc.) nie potrafi przewidzieć, ile przeznaczy na wydatki z okazji zbliżających się świąt.
Największą grupę osób, które nie wiedzą ile wydadzą na Wielkanoc stanowią osoby o wyższym statusie materialnym. Prawie połowa z nich nie wie, ile wyda na święta. Świadczyć to może o tym, że udział wydatków świątecznych nie stanowi w tej grupie poważnego obciążenia – podkreśla Przemysław Kasza.
Święta bez prezentów
Provident sprawdził również, jak Polacy podchodzą do kwestii wielkanocnych prezentów z tej okazji. Mimo, że blisko 60 proc. ankietowanych nie zamierza obdarować swoich bliskich przy okazji zbliżających się świąt, to jednak 36 proc. deklaruje chęć zakupu upominku. Jednak tylko 12 proc. jest o tym w pełni przekonana. Osoby, który zamierzają kupić prezent, przeznaczą na niego ok. 110 zł.
O Barometrze Providenta
„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 04-06.03.2016 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.
/Provident