PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościUbezpieczeniaRzecznik Ubezpieczonych: Świadomość ubezpieczeniowa to priorytet

Rzecznik Ubezpieczonych: Świadomość ubezpieczeniowa to priorytet

Ubezpieczenia 01.12.2011 (08:59)

Urząd Rzecznika Ubezpieczonych powstał w 1995 roku, czy z 16-letniej perspektywy można powiedzieć, że polski rynek ubezpieczeniowy jest stabilny?

Dr Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Ubezpieczonych: Rzeczywiście można powiedzieć, że rynek się stabilizuje. W porównaniu do 1995 r. przybyło wiele nowych towarzystw, teraz rynek liczy 80 ubezpieczycieli, są to zakłady ubezpieczeń, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych i odziały ubezpieczycieli zagranicznych. Imponująca liczba. Nie odnotowujemy od 11 lat upadłości, rynek się koncentruje. Społeczeństwo widzi potrzebę ubezpieczania się, powstają coraz to nowe produkty, które mają na celu zapewnić bezpieczeństwo i ochronę obywatelom.

Nie możemy zapewnić konsumentom szczelnego parasola, który ochroni przed wszystkimi zagrożeniami zwłaszcza w gospodarce rynkowej, ale czy możemy powiedzieć że prawo ubezpieczeniowe, przepisy są na tyle poprawne, że możemy czuć się bezpiecznie na rynku?

Temu też służy miedzy innymi Urząd RU, który widząc nieprawidłowości, jakie się pojawiają, może skutecznie przeciwdziałać, proponując zmiany legislacyjne, wnioskować do Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały mającej na celu ujednolicenie postępowań odszkodowawczych tak by przez wszystkie zakłady ubezpieczeń prowadzone były zgodnie z prawem. Pełna lista tych wniosków znajduje się na stronie www.rzu.gov.pl. Również współpraca z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów daje dobre wyniki, szczególnie w usuwaniu zapisów niedozwolonych z wzorców umownych. Nie można pominąć tu roli i znaczenia czwartej władzy, czyli mediów, które wspomagają działania Rzecznika. Ostatnia zmiana ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych jest przykładem na dalsze dostosowanie prawa dla potrzeb konsumentów. Uważam, że prawo ubezpieczeniowe dobrze służy konsumentom.

Biuro RU odnotowuje stały wzrost skarg , ich liczba po III kw. to ponad 10 tys., w większości są to skargi dotyczące ubezpieczeń komunikacyjnych. O czym świadczy ten ciągły wzrost – czy poziom świadomości ubezpieczeniowej klientów wzrasta, czy towarzystwa są niesolidne?

Może nie tyle towarzystwa zawsze są niesolidne, co konsumenci jeszcze nie posiadają wystarczającej wiedzy o produktach finansowych, jak też o przysługujących im prawach i możliwościach uzyskania pomocy w sporach z ubezpieczycielami. Świadomość ubezpieczeniowa na pewno z roku na rok wzrasta, ale jej poziom na pewno nie jest jeszcze zadowalający. Bardzo często zdarza się, że klient nie wie, jak korzystać z produktów ubezpieczeniowych, co powinien ubezpieczyć, w jakim zakresie. Najczęściej zadawane pytania to: ile wynosi składka i jakie będzie odszkodowanie? Kłopot zaczyna się w momencie, kiedy powstanie szkoda, dopiero wtedy w większości czytamy warunki i umowę. A to niestety jest już za późno. W zawieraniu umowy pomocny powinien być oczywiście agent, ale często zdarza się, że niesolidni agenci zamiast dostosować ubezpieczenie do potrzeb klienta, chcą je szybko sprzedać i wziąć prowizję. I tu właśnie potrzebna jest świadomość ubezpieczeniowa, żeby klient miał potrzebę ubezpieczania się, ale wiedział też jaki produkt wybrać.

Z raportu PIU wynika, że wskaźniki finansowe obu sektorów majątkowego i życiowego pokazują tendencje wzrostowe do analogicznego okresu z ubiegłego roku. Rynek ubezpieczeniowy w Europie w związku z kryzysem euro podlega licznym zawirowaniom, czy możemy obawiać się, że nasz rynek odczuje skutki kryzysu finansowego?

Nasz rynek do tej pory oparł się kryzysowi, jest nadal stabilny i można powiedzieć, że rozwija się dynamicznie. U nas większość ubezpieczeń jest obowiązkowa i to pozwala patrzeć optymistycznie na rozwój rynku. Mamy cały czas wzrost dochodu narodowego, wzrost PKB wyniósł 4,2 proc., to wynik lepszy niż szacowano. Jak widać, polska gospodarka jest bardzo odporna na doniesienia przychodzące z innych krajów. Jeżeli jednak na rynkach europejskich kłopoty finansowe będą się pogłębiały, to nie wykluczone, że nas też mogą dotknąć.

Na jakiej działalności Urzędu chciałaby Pani Profesor położyć szczególny nacisk?

Najważniejszą i niewątpliwie wiodącą kompetencją RU jest reprezentowanie interesów ubezpieczonych i podejmowania działań w zakresie ochrony osób, które reprezentuje. Rzecznik nie tylko zajmuje się skargami,ale bardzo ważną płaszczyzną są także działania edukacyjno-informacyjne. Na tej dziedzinie chciałabym skupić między innymi swoje działania. Jestem przekonana o konieczności stałej promocji edukacji finansowej społeczeństwa, która powinna zaczynać się już od szkoły. Młodzież musi świadomie dokonywać wyborów, od tego zależy jej przyszłość. Poprawa świadomości ubezpieczeniowej jest warunkiem koniecznym do sprawnego funkcjonowania rynku ubezpieczeniowego.

Rozmawiała Anna Arwaniti

Źródło: BankierPress

ubezpieczenia 2011-12-01
Redakcja PRNews.pl
Tagi: ubezpieczenia

Sprawdź także:

a Kariera w finansach 0 Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji
18.12.2025 (05:23) – informacja prasowa

Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. Najnowsza edycja „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service pokazuje, …

a Analizy 0 Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion
18.12.2025 (05:21) – informacja prasowa

Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion

Większość banków gotowa jest już pożyczyć rodzinie ponad 900 tysięcy złotych na zakup mieszkania. Wymagają jednak …

a 0 Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu
18.12.2025 (05:19) – informacja prasowa

Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu

SALTUS Ubezpieczenia został oficjalnie ogłoszony Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu na …

a 0 Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć
17.12.2025 (14:48) – informacja prasowa

Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć

W miarę jak rynek będzie się rozwijał, ubezpieczyciele przejdą od ogólnych modeli wyliczeń do szczegółowego audytu …

a 0 BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych
17.12.2025 (14:46) – informacja prasowa

BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund …

a 0 Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360
17.12.2025 (14:44) – informacja prasowa

Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360

Już działa na rynku Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360, pierwsze w Polsce zintegrowane rozwiązanie …

PRNews.pl

Zobacz również

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców