W budynku Focus, w którym zlokalizowana jest Centrala Grupy Deutsche Bank w Polsce, powstał największy, flagowy oddział Deutsche Bank PBC. Placówka zajmuje powierzchnię 580 m2 i została wyposażona w pozwalające chronić środowisko rozwiązania ekologiczne.
Przestronne wnętrza, prestiżowa stylistyka, pomieszczenia do spotkań z klientami – to tylko niektóre z elementów nowego, oddziału dedykowanego obsłudze klientów segmentu affluent oraz MSP.
W obliczu zmian technologicznych model bankowości uległ w ostatnim czasie radykalnym zmianom. Tradycyjne strategie oparte wyłącznie o szeroką sieć oddziałów bankowych należą już do przeszłości. W świecie finansów liczy się innowacyjność w zakresie usług zdalnych, a także dostęp do jak największej liczby produktów online. Jednak mimo zmieniającej się funkcji, oddziały bankowe będą nadal odgrywały istotną rolę w procesie obsługi klientów.
– Postęp technologiczny i dynamiczny rozwój bankowości internetowej nie zmieniają faktu, że w segmencie wymagających klientów indywidualnych i firmowych, oddziały bankowe nadal będą pełniły niezwykle istotną rolę. Usługi online to podstawa w zakresie bankowości transakcyjnej. Jeśli jednak klient jest zainteresowany bardziej złożonymi rozwiązaniami, chce przedyskutować kwestie swoich finansów, czy finansów firmy z doradcą, musi mieć możliwość wizyty w oddziale swojego banku. W przypadku klientów zamożnych liczy się także lokalizacja; jej prestiż, jakość wyposażenia – mówi Leszek Niemycki, prezes Deutsche Bank PBC.
Nowy oddział Deutsche Bank PBC został zrealizowany zgodnie z projektem PBCI (Private & Business Clients Industrialisation), globalnej inicjatywy Deutsche Bank, wdrażanej w krajach, w których Grupa jest silnie obecna w segmencie detalicznym – czyli w Niemczech, we Włoszech, a także w Hiszpanii, Belgii i w Portugalii. We Włoszech już 100 placówek zyskało nowy wystrój i funkcjonalność. W Niemczech do końca roku będzie ich niemal 20. Polska jest kolejnym punktem na mapie innowacyjnych zmian wizualizacji oddziałów banku, których celem jest stworzenie spójnej jakości w zakresie obsługi klientów segmentu affluent oraz MSP. Oczywisty był wybór oddziału pilotażowego – nowe rozwiązania zostały w pierwszej kolejności zastosowane w warszawskim budynku Focus, w którym zlokalizowana jest Centrala Grupy Deutsche Bank w Polsce. Przesądził nie tylko prestiż i symboliczny wymiar lokalizacji, ale przede wszystkim metraż, największy w kraju.
– Aż 580 m2 powierzchni pozwoliło nam wykorzystać cały wachlarz możliwości oraz wyjątkową funkcjonalność nowego wyposażenia i wystroju. Międzynarodowy projekt jest jednak na tyle elastyczny, że poszczególne jego elementy mogą być wykorzystywane w mniejszych lokalizacjach, także tych o powierzchni 70-100 m2 – tłumaczy Agnieszka Karwacka, dyrektor Corporate Real Estate & Services Grupy Deutsche Bank w Polsce.
Osobą nadzorującą wdrożenie projektu PBCI jest Sven Veyandt, szef jednostki Building & Workplace Retail Europe Grupy Deutsche Bank. Zaproponowany przez jego zespół standard obowiązuje w oddziałach Grupy od listopada 2010 roku. Od tego czasu zgodnie z nowym design’em realizowane są wszystkie remonty i relokacje placówek. Wiodącym i przykuwającym uwagę elementem wyposażenia nowego oddziału jest przecięty stożek, nazywany zgodnie z angielską etymologią CONE. Stożek kryje w sobie nowoczesną salę spotkań z klientami, a jego ściany pokryte są lamelkami, czyli prostokątnymi płytkami, nachylonymi tak, by nawiązywały do elementów z logo Deutsche Banku.
PBCI to kolejny krok w kierunku ujednolicenia wystroju oddziałów Grupy i nadania im charakterystycznych, unikalnych dla Deutsche Bank cech, które mają podkreślić elitarny charakter i nowatorskie podejście do stylistyki wnętrz banku.
Punktem odniesienia dla projektu PBCI był Klient. Do jego zmieniających się potrzeb dostosowaliśmy wygląd i wyposażenie oddziałów. Postawiliśmy na otwartą przestrzeń, multimedialne sale, starannie zaaranżowane pomieszczenia spotkań, gdzie wspólnie z doradcą można spokojnie przeanalizować szczegóły oferty. Dołożyliśmy wszelkich starań, by w naszych wnętrzach klient czuł się komfortowo – mówi Sven Veyandt, Szef jednostki Building & Workplace Retail Europe Grupy Deutsche Bank.
Unikalne są również rozwiązania techniczne i urządzenia zastosowane w oddziałach. Wszystkie zmiany są zgodne z realizowaną przez grupę strategią zrównoważonego rozwoju. Według szacunków zastosowane w nowych oddziałach rozwiązania dadzą ok. 15-20% oszczędności energii. W Polsce ekologiczne standardy zostały wdrożone już wcześniej, w ramach „zielonych oddziałów” banku – nagrodzonych certyfikatami LEED -złotym i srebrnym – placówkach przy Jana Pawła II 19 w Warszawie (rok 2009) oraz oddział w budynku Trio przy ul. Stawki także w Warszawie (rok 2011). Projekt PBCI wnosi kolejne przyjazne środowisku rozwiązania. Dodatkowo wyraźnie poprawi się ergonomika i komfort pracy oraz obsługi klienta.
Nad wyborem materiałów i kontrolą jakości czuwały wiodące w swoich segmentach firmy: Arup czy Drees&Sommer. Jest też i polski akcent: globalny przetarg na wykonawstwo w Polsce wygrała współpracująca z grupą od sześciu lat i spełniająca wszystkie globalne standardy, rodzima firma Neo-Świat.
– Modernizacja była bardzo mocno nastawiona na oszczędność energii i automatykę. Wszystkie rozwiązania oświetleniowe spełniają rygorystyczne normy (nie więcej niż 9 wat na m2 powierzchni użytkowej), w kilku wybranych strefach natężenie światła automatycznie dostosowuje się do oświetlenia dziennego. Efektywnemu zużyciu energii sprzyja też fakt, iż dla każdej z instalacji (mechanicznej, grzewczej, wentylacji, etc) można uzyskać niezależny odczyt, ułatwiający analizę faktycznego zużycia. Dużą uwagę przywiązano też do tego, by zminimalizować zużycie wody w toaletach. Wszystkie zastosowane rozwiązania łącznie z użytymi materiałami i instalacjami spełniają rygorystyczne wymogi międzynarodowej certyfikacji LEED – opisuje Bartosz Niewiadomski z firmy ARUP.
Wszystkie przyszłe modernizacje oddziałów Banku będą realizowane według nowego standardu obejmującego jednolitą kolorystykę, aranżację, wykończenie i funkcjonalność.
Obecnie Deutsche Bank PBC obsługuje klientów w 170 oddziałach, 5 Regionalnych Centrach Inwestycyjnych i 20 jednostkach dedykowanych do obsługi klienta biznesowego.
Źródło: Deutsche Bank PBC