PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyProblemy Polaków w sieci

Problemy Polaków w sieci

Analizy 12.09.2011 (08:50)

Tylko 5 proc. osób po 60. roku życia w Polsce potrafi surfować w sieci, młodzi boją się, że padną ofiarą internetowej przemocy, a niepełnosprawni szukają w e-biznesie sposobu na znalezienie zatrudnienia – wynika z analizy projektu edukacyjnego Akademii Allegro. Z jakimi problemami spotykają się Polacy w dobie szybkiego rozwoju Internetu?

Akademia Allegro, społeczno-edukacyjny projekt popularnego serwisu aukcyjnego, w ciągu ostatnich 3 lat przejechała Polskę wzdłuż i wszerz, przeprowadziła warsztaty dla ponad 25 tys. ludzi w zakresie bezpiecznego korzystania z sieci, handlu internetowego oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Jak wyglądają problemy i potrzeby seniorów, osób niepełnosprawnych, uczniów i przedsiębiorców internetowych w dobie wciąż rozwijającego się społeczeństwa informacyjnego?


Według najnowszego raportu Diagnozy Społecznej 2011, komputer z podłączeniem do Internetu posiada w domu 73 proc. Polaków, jednak co piąty z sieci nie korzysta. Wbrew pozorom, problemem nie jest dostęp do najnowszych zdobyczy techniki, ale niewiedza czy mechanizmy tzw. e-wykluczenia. Według danych Akademii Allegro, droga do w pełni rozwiniętego społeczeństwa informacyjnego jest jeszcze długa.

Polscy seniorzy po 55. roku życia, w większości nie znają narzędzi internetowych, dzięki którym mogliby znacznie ułatwić sobie życie. Młodzież – wbrew utartym schematom – bardziej niż możliwość poznania nieodpowiednich osób na czatach internetowych, przeraża wizja wykorzystania ich prywatnych zdjęć w celu ośmieszenia w sieci. W wirtualny świat uciekają za to chętnie osoby niepełnosprawne, które przyznają, że ich wykluczenie z rynku pracy nie jest spowodowane niepełnosprawnością, ale raczej niechęcią pracodawców do zatrudniania tej grupy społecznej. 

Słabe przygotowanie e-przedsiębiorców

W wysunięciu wniosków na temat sytuacji Polaków w wirtualnym świecie pozwoliły dane zebrane w ciągu ostatnich trzech lat przy okazji wdrażania kilkunastu projektów edukacyjnych Akademii Allegro. Chociaż w Polsce funkcjonuje ok. 10 tys. sklepów internetowych, a na Allegro sprzedaje 13 mln osób, to – jak przyznają początkujący przedsiębiorcy z mniejszych miast – wiedza na temat „rozkręcenia” własnego e-biznesu pochodzi głównie od znajomych czy z poradników znalezionych w sieci. Z danych zebranych przez Akademię Allegro w ok. 50 małych i średnich miastach oraz w 11 miastach wojewódzkich (ok. 2400 początkujących i już działających e-sprzedawców), myślący o zarabianiu na sprzedaży w sieci nie mają wiedzy w podstawowych kwestiach.

Aż 72 proc. nowych przedsiębiorców łamie sobie głowy przepisami prawnymi dot. handlu w sieci, a w szczególności zasadami składania reklamacji towaru kupionego za pośrednictwem Internetu. Nieco mniej Polaków decydujących się na własną działalność w Internecie martwi się tym, jak rozwiązać sprawę komunikacji z klientem i jak wyróżnić swoją ofertę na tle pozostałych. – Wielu początkujących e-przedsiębiorców już na starcie wybiera nieodpowiednią dla siebie dziedzinę. Ok. 26 proc.  z nich chce sprzedawać sprzęt RTV i AGD, a tak naprawdę te branże są już na tyle mocno obsadzone przez dużych graczy, że inwestycja w nie szybko może skończyć się bankructwem – mówi Mariusz Wesołowski, wykładowca Akademii Allegro.

Z badań Akademii Allegro wynika również, że początkujący e-biznesmeni mają także problem z uświadomieniem sobie znaczenia kwestii technicznych i budowania wizerunku w sieci. Aż 66 proc. z nich nie zaprząta sobie głowy tworzeniem przyjaznej dla oka grafiki reklamowej, przejrzystej i funkcjonalnej strony. Nie zwracają również uwagi na to, by publikować w sieci dobre i wyraźne zdjęcia produktów.
Biznesem internetowym w Polsce interesują się głównie mężczyźni. Swoją wiedzę w tym zakresie chce poszerzać 58 proc. panów w wieku od 19. do 35. lat. Co ciekawe, w starszych grupach wiekowych proporcje te wyrównują się – wśród wszystkich uczestników warsztatów przygotowujących do prowadzenia swojego własnego biznesu w sieci, kobiety stanowią już 49 proc.

– Naszym zdaniem wynika to z sytuacji na rynku pracy. Biznes internetowy jest idealnym rozwiązaniem dla osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym, tj. kobiety po 40. roku życia, seniorzy, osoby niepełnosprawne – mówi Mariusz Wesołowski.  

Młodzież boi się ośmieszenia w sieci

Dzieci i młodzież w wieku od 7 do 14 lat stanowi już ponad 15% wszystkich internautów w Polsce,
a tych starszych w wieku licealnym jest jeszcze więcej. Dlatego Akademia Allegro razem z Fundacją Dzieci Niczyje organizowała również warsztaty skierowane do uczniów na etapie szkoły gimnazjalnej. Dodatkowe zajęcia z przeciwdziałania wirtualnym zagrożeniom przeszło już ok. 1800 uczniów ze szkół m.in.: w Suwałkach, Poznaniu, Warszawie, Jarosławiu czy Sieradzu. Za chwilę ruszy kolejna edycja spotkań. – Okazuje się, że największym zmartwieniem polskich nastolatków jest obawa przed publicznym rozpowszechnieniem ich prywatnych materiałów, np. zdjęć czy filmów zamieszczanych na portalach społecznościowych. Poza tym młodzież boi się ośmieszenia przez tzw. życzliwych. Dostrzegamy jednak problem w tym, że w programie szkolnym brakuje nacisku na treści związane z uświadamianiem zagrożeń płynących z użytkowania sieci – mówi Justyna Gawrońska, koordynatorka Akademii Bezpiecznego Juniora z ramienia Grupy Allegro. 

Wojna wypowiedziana e-wykluczeniu

Duża frekwencja na szkoleniach organizowanych przez Akademię dla osób starszych i niepełnosprawnych wskazuje na to, że grupy zagrożone e-wykluczeniem starają się ze zdwojoną siłą nadrobić zaległości. Aby wyjść tym potrzebom naprzeciw, w 2009 roku powstała darmowa „Akademia e-Seniora” dedykowana osobom starszym oraz projekt „E-biznes bez Barier” skierowany do osób niepełnosprawnych.  – W ramach trzech edycji zorganizowaliśmy 50 spotkań, w 30 największych miastach w Polsce, w trakcie których wyszkoliliśmy łącznie ponad 1900 osób. Nasze szkolenia pomogły osobom po 55. roku życia w przełamaniu strachu przed korzystaniem z Internetu, szczególnie w zakresie bankowości elektronicznej – zakładaniu i obsłudze internetowego konta bankowego oraz robieniu zakupów przez Internet. Na przygodę z globalną siecią nigdy nie jest za późno. Najstarsza uczestniczka szkoleń ABI Senior miała 87 lat – mówi Mariusz Wesołowski.


Co ciekawe, w tej grupie wiekowej edukacją w dziedzinie Internetu interesują się w Polsce znacznie częściej kobiety – 75 proc. uczestników Akademii e-Seniora w poszczególnych miastach stanowiła płeć piękna. Co więcej, większość seniorów przyznaje, że moment dynamicznego rozwoju Internetu w Polsce, niestety, ich ominął, a dziś rodziny nie mają czasu, ani cierpliwości, by wyjaśniać kwestie, których obecnie uczą się dzieci na poziomie I klasy szkoły podstawowej.

Z kolei projekt „E-biznes bez Barier” jest odpowiedzią na potrzebę wyrównywania szans osób niepełnosprawnych. W Polsce żyje blisko 6 mln osób z niepełnosprawnością, z czego zaledwie 17 procent pracuje zawodowo. Obserwacje terenowych szkoleń potwierdzają te niepokojące dane.  Niepełnosprawni przyznają, że problem nie leży w braku pełnej sprawności fizycznej, ale w tym, że cały czas rynek pracy nie daje im szansy zaistnieć. Trenerzy Akademii Allegro dodają, że często kompetencje osób niepełnosprawnych i ilość przebytych kursów w porównaniu ze sprawnymi w pełni Polakami są większe. Komputer z Internetem dla osoby niepełnosprawnej, często uwięzionej w domu, to okno na świat i sposób na karierę bez uzależnienia od lokalnych pracodawców.

E-biznes wkracza na uniwersytet

Kilkuletni program szkoleń Akademii Allegro i doświadczenie zdobyte w trakcie jego realizacji, zaowocowały utworzeniem studiów podyplomowych z zakresu e-biznesu na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.  Eksperci Akademii oraz kadra naukowa uniwersytetu wspólnie przygotowali unikalny program kształcenia – pierwszy raz publiczne studia wyższe łączą swoje siły ze światem biznesu. Studenci kierunku „e-biznes” zmierzą się m.in. z takimi przedmiotami jak: modele
i technologie biznesu internetowego, procesy operacyjne handlu w sieci, marketing internetowy czy koordynacja projektami e-biznesowymi.

Podobna specjalność istnieje już na kilku polskich uczelniach, ale projekt Allegro i UMK ma wyróżniać pomoc ze strony „praktyków”. – Takie połączenie biznesu i szkolnictwa wyższego na pewno ma szansę zaowocować nową jakością kształcenia w Polsce. To będzie również nauka dla nas – wykładowców – jak wykorzystać w przyszłości potencjał tego rodzaju studiów i w pełni przygotować studiujących do poruszania się w świecie e-biznesu – wyjaśnia dr Michał Polasik z Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK.

E-biznes nie zna granic

Sztandarowym projektem Akademii Allegro jest Akademia Biznesu Internetowego skierowana bezpośrednio do mieszkańców mniejszych miast w poszczególnych województwach. – Od startu projektu w szkoleniach wzięło udział ok. tysiąca uczestników z województw: śląskiego, zachodniopomorskiego, podkarpackiego, mazowieckiego, opolskiego i pomorskiego. Część z nich dopiero stawiała swoje pierwsze kroki w e-biznesie, ale nie brakowało także przedsiębiorców, którzy chcieli poszerzyć tradycyjną działalność handlową o sprzedaż przez Internet – mówi Mariusz Wesołowski, trener Akademii Allegro.

Mieszkańcy powyższych regionów mogą kojarzyć projekt Akademii Allegro dzięki charakterystycznemu truckowi Allegro – ciężarówce z multimedialną salą szkoleń, która stacjonowała w centrach miast. Dzięki temu, trenerzy mogli udowodnić jedną z najważniejszych zalet branży e-commerce mówiącą, że biznes internetowy nie zna jakichkolwiek granic. – Polski e-commerce to nie tylko duże sklepy i ośrodki miejskie. Sukces mogą odnosić nawet firmy z małych miejscowości – mówi Mariusz Wesołowski. – Pojawiamy się zwłaszcza tam, gdzie jest wysoka stopa bezrobocia. Co więcej, odpowiadamy na zapotrzebowanie takich miast jak np. Łomianki, gdzie przeprowadziliśmy szkolenia na prośbę Urzędu Miasta. Za każdym razem możemy liczyć na wsparcie instytucji państwowych, naszemu przedsięwzięciu patronował m.in. Samorząd Województwa Mazowieckiego czy Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości – dodaje.

Obecnie mobilna sala szkoleń przemierza całe województwo warmińsko-mazurskie, a w najbliższym czasie zawita na Kujawy i Pomorze.

Uzupełnieniem projektu są odbywające się równolegle do Akademii Biznesu Internetowego Edukacyjne Spotkania Allegro, które swoim zasięgiem obejmują wszystkie miasta wojewódzkie. Najbliższe warsztaty, na które już zapisało się ponad 100 początkujących i już działających e-przedsiębiorców odbędą się we Wrocławiu 10 września. Wolnych miejsc nie ma już od kilkunastu dni.

Źródło: Allegro.pl

Allegro internet płatności internetowe 2011-09-12
Redakcja PRNews.pl
Tagi: Allegro internet płatności internetowe

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców