PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyBanki znowu rozdają kredyty gotówkowe

Banki znowu rozdają kredyty gotówkowe

Analizy 07.04.2011 (07:44)

Kredyty na drobne przyjemności wpędziły już wielu klientów w spiralę zadłużenia. Banki przed kryzysem nie widziały problemu w udzielaniu ich klientom z ulicy. Dzisiaj sytuacja wygląda nieco inaczej, ale consumer finance jest wciąż istotny zarówno dla klientów, jak i chcących zarobić banków.

Consumer finance to w Polsce nic innego jak kredyty konsumpcyjne, czyli pożyczki na dowolny cel. W praktyce są to produkty dla emerytów i rencistów oraz uzupełnienie budżetu polskich rodzin, którym brakuje gotówki na bieżące potrzeby. Łatwość otrzymywania tych kredytów przyzwyczaiła klientów do konsumpcyjnego trybu życia. Mogli mieć kredyty ratalne, karty kredytowe i pożyczki na każdą okazję. Tym sposobem rynek hulał, banki zarabiały krocie, a klienci spłacali jeden kredyt zaciągając kolejny, przez co wpadali w spiralę kredytową. Część banków wraca do polityki kredytowej znanej nam przed kryzysem. Klienci znowu muszą uważać na marketingowe sztuczki w reklamach.

Consumer w odwrocie

Kryzys finansowy dał bankom nauczkę, że musi być granica pomiędzy masową sprzedażą kredytów gotówkowych a realną zdolnością kredytową klientów. Portfele zaczęły się psuć, a banki musiały wyhamować z akcją kredytową. W szczególności dla banków giełdowych księgowość to bardzo istotna kwestia, a analitycy wystawiający rekomendacje nie patrzyli przychylnie na powiększającą się pulę złych kredytów.

Banki sprzedały swoje „złe kredyty” firmom skupującym wierzytelności. Dzięki temu znowu mają czyste konta i mogą prowadzić swobodniejszą politykę udzielania szybkich pożyczek. Szacunki wskazują, że w kolejnych 3-4 latach banki wystawią na sprzedaż kredyty o rekordowej wartości. Mówi się tu nawet o 30 mld złotych. Tylko dzięki takiemu „zabiegowi” można będzie wrócić do masowej sprzedaży kredytów, bez utraty wiarygodności w oczach analityków i inwestorów.

Kredyt jak bumerang

Już kilka miesięcy temu prezes Alior Banku wspominał, że przyszłość to kredyty ratalne. Inni wolą gotówkę na cel dowolny. Duże banki nic nie mówią, ale zarówno pożyczka ekspresowa w Pekao SA, jak i Mini Ratka z PKO Bankiem Polskim nie znikają z plakatów. Internetowy mBank afiszuje się z kredytami wewnątrz swojej pokaźnej sieci. Po usprawnieniu usługi „Oferta dla Ciebie”, dzięki której automatycznie bank generuje ofertę dopasowaną do obrotów na kocie klienta, wystarczy kilka minut, by uzyskać pożyczkę. EuroBank rozpoczął kampanię reklamową z kredytami , a Alior Bank udowadnia, że za każdy 1 tys. zł pożyczki można płacić 22 zł miesięcznej raty. Lukas Bank wylicza, że za każde 1 tys. zł pożyczone od banku klient zapłaci, poza ratą kapitałową, 10 zł. miesięcznie.

Wszystkie te oferty wyglądają bardzo atrakcyjnie i mają na celu przyciągnięcie jak największej liczby potencjalnych kredytobiorców. Tym bardziej, należy uważać na marketingowe sztuczki i dokładnie czytać drobny druk u dołu każdej reklamy. Banki z początkiem wiosny wracają do udzielania szybkich pożyczek, ale tym razem dokładnie weryfikują zdolność kredytową i starają się nie wpaść po raz kolejny w tę samą pułapkę, co w czasie kryzysu. Rekomendacja T zaostrzyła wymagania, jednak odczują to głównie grupy klientów zarabiających najmniej. Ci najbardziej dotknięci nowymi przepisami mogą jednak nie chcieć zrezygnować z łatwych pożyczek i przeniosą się do instytucji, które nie są bankami, ale jak najbardziej udzielą im kredytu. Ustawodawcy chcieli dobrze, ale niektórzy klienci trafią z deszczu wprost pod rynnę.

Uwaga na magię liczb

Kredyty gotówkowe to produkty o wysokich marżach, nawet jeśli banki deklarują w reklamach niskie oprocentowanie. Jeśli dobrze przyjrzymy się ofertom banków, co najmniej kilka deklaruje minimalne oprocentowanie w ofercie poniżej 10 proc. Niektóre banki zbliżają się do średnich wartości, jakimi reklamowane są… lokaty. Najlepszym przykładem jest najnowsza kampania Banku Zachodniego WBK, który swoim klientom oferuje nawet 5,99 proc. w skali roku. EuroBank poszedł o krok dalej i zaproponował 5 proc., ale jedynie dla stałych klientów. Ponad 10 banków chwali się minimalnym oprocentowaniem poniżej 10 proc., jednak są to parametry z reguły dla stałych klientów o nienagannej historii kredytowej i imponującej zdolności.

Kluczem do rozgryzienia oferty banku jest wskaźnik RRSO (rzeczywista roczna stopa oprocentowania), odzwierciedlający łączny koszt kredytu po wliczeniu prowizji i np. dodatkowych ubezpieczeń. Ten wskaźnik występuje w reklamach banków, jednak trudno go dostrzec gołym okiem. Wszystkie oferty promocyjne, z jakimi afiszują się banki, mają u dołu wyjaśnienie, ile wynosi RRSO i przy jakich parametrach należy zaciągnąć kredyt, aby otrzymać oprocentowanie z reklamy. Bardzo możliwe, ze większość klientów czeka spory zawód.

Tomasz Jaroszek
[email protected]

Źródło: Bankier.pl

kredyt tomasz jaroszek 2011-04-07
Redakcja PRNews.pl
Tagi: kredyt tomasz jaroszek

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców