PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRSpołeczna odpowiedzialność to nie tylko CSR

Społeczna odpowiedzialność to nie tylko CSR

Marketing i PR 07.02.2011 (07:45)

W ostatnich latach karierę w naszym kraju robi pojęcie społecznej odpowiedzialności. Odpowiedzialny biznes, odpowiedzialna firma, odpowiedzialny pracodawca – coraz więcej instytucji na każdym kroku pragnie pochwalić się stosowaniem dobrych praktyk, czy to wobec własnych pracowników, czy to wobec społeczeństwa. 

Zdaniem Anny Cygan, koordynatorki projektu Społecznie Odpowiedzialna Uczelnia, pod pojęciem odpowiedzialności społecznej kryje się jednak znacznie więcej, niż tylko i wyłącznie osławiony w ostatnich latach CSR. 

Ludzie dość często utożsamiają społeczną odpowiedzialność wyłącznie z CSR-em. Jak Pani myśli, dlaczego tak jest?


 Anna Cygan: Należy zacząć od tego, że ludzie generalnie dość rzadko spotykają się z tymi pojęciami. Właśnie stąd może wynikać brak wiedzy, świadomości i błędny sposób myślenia na temat tego, co tak naprawdę oznaczają. Bo przecież postawa społecznej odpowiedzialności nie jest wyłącznie domeną firm i przedsiębiorstw. To, czy dana instytucja zasługuje na miano społecznie odpowiedzialnej zależy przede wszystkim od tego, czy w zestawie swoich przekonań i zachowań kieruje się wyłącznie interesem własnym, czy może ma również na uwadze  dobro innych. A przecież wcale nie musi być to domeną tylko i wyłącznie firm.  

W jakich przypadkach możemy więc mówić o odpowiedzialności społecznej?


Społecznie odpowiedzialne mogą być chociażby różne organizacje pozarządowe, walczące o dobro środowiska czy określonych grup społecznych, cierpiących przykładowo z powodu różnych form dyskryminacji. Idea odpowiedzialności społecznej zawsze powinna przyświecać też działaniom władz, chociażby w postaci odpowiednio prowadzonej polityki społecznej, czy przeciwdziałaniu rozmaitym formom wykluczenia społecznego. Społecznie odpowiedzialna może, czy raczej powinna być firma, ale może być to również każdy człowiek. Pomagając niewidomemu przejść przez ulicę, czy wrzucając kilka złotych do puszki Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, również w pewnym sensie jesteśmy społecznie odpowiedzialni. 

Dlaczego więc ludzie z reguły utożsamiają społeczną odpowiedzialność z firmami, które przecież bardzo często w ogóle na to miano nie zasługują?


Odpowiedź na to pytanie jest dość prosta. W interesie firmy jest po prostu głośne mówienie o tym, co i ile dobrego robi ona dla innych. W ramach działań CSR-owych wymyślane są więc efektowne akcje, o których chętnie napiszą media. Dlatego firmy często decydują się na prowadzenie odpowiedzialnego biznesu nie tyle ze szlachetnej potrzeby czynienia dobra dla innych, ale dlatego, że to im się po prostu opłaca. I niestety, potem często przy różnych okazjach wychodzi, że sporo firm traktuje ideę społecznej odpowiedzialności biznesu w sposób czysto instrumentalny, pokazowo troszcząc się np. o środowisko naturalne, a zapominając o własnych pracownikach. I właśnie przez tego typu zachowania CSR często bywają odbierane przez społeczeństwo w sposób dość pejoratywny. 

„CSR to ściema”, „nic więcej, niż PR-owskie zagrania pod publiczkę” – w Internecie nie trudno trafić na takie opinie.


No właśnie. To dlatego, że o tych negatywnych przykładach z reguły jest w mediach najgłośniej. A nie można zapominać, że zarówno prawdziwy CSR, jak i ogólnie pojmowana idea odpowiedzialności społecznej nigdy nie powinny być czymś robionym wyłącznie „pod publiczkę”. Bo postawa odpowiedzialności społecznej, także w biznesie, to nie tylko to, co się robi. To także, czy może raczej przede wszystkim, pewien określony sposób myślenia o świecie, o społeczeństwie i o tym wszystkim, co nas otacza. I to właśnie z takiego postrzegania świata, a nie wyłącznie z czystej kalkulacji, powinny wynikać określone zachowania. 

Jest pani koordynatorką  projektu Społecznie Odpowiedzialna Uczelnia. W jaki sposób uczelnia może być społecznie odpowiedzialna?


W przypadku naszego projektu sprowadza się to do prowadzenia działalności edukacyjno-informacyjnej (m.in. za pośrednictwem portalu www.spolecznieodpowiedzialni.pl), która ma na celu uświadamianie środowisk akademickich, w tym głównie studentów, na temat tego wszystkiego, o czym mówiłam przed chwilą. Chcemy zwiększać świadomość młodych ludzi i pokazywać im, jak powinno wyglądać prawdziwe oblicze odpowiedzialności społecznej, CSR-u i innych kwestii z tym związanych. Tak, aby dzisiejsi studenci za kilka lat opuszczając mury uczelni, a w przyszłości obejmując stanowiska kierownicze, czy wchodząc do świata polityki, zdawali sobie sprawę z tego, na czym polega istota odpowiedzialności społecznej i jak mogą ją realizować w praktyce. Przez lata nikt się o to w naszym kraju nie troszczył, czego efekty nierzadko są dziś widoczne. Choćby w postaci błędnego rozumienia, realizowania i odbierania przez społeczeństwo idei CSR-u, o czym wspominałam m.in. na początku naszej rozmowy. 

Źródło: VanguardPR

csr 2011-02-07
Redakcja PRNews.pl
Tagi: csr

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Anna Polak

Anna Polak

Z branżą leasingową Anna Polak jest związana…

Agnieszka Gorzkowicz

Agnieszka Gorzkowicz

Zastępca rzecznika prasowego, Credit Agricole Bank Polska…

Robert Azembski

Robert Azembski

Członek Zespołu PR w Banku Ochrony Środowiska.…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców