PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościSpontaniczni i zaradni – młodzi na rynku finansowym

Spontaniczni i zaradni – młodzi na rynku finansowym

Wiadomości 08.08.2017 (12:06) artykuł nadesłany

Nie oszczędzają, ich wiedza o finansach pozostawia wiele do życzenia, a w pracy tak samo jak wynagrodzenie liczy się dla nich możliwość rozwoju i atmosfera. Wielu z nich marzy o własnej firmie, gdyż cenią niezależność i nie chcą mieć szefa. Tacy są dziś młodzi Polacy – wynika z badania „Finanse Polaków” przeprowadzonego z okazji 20-lecia firmy Provident Polska.


Nie pamiętają PRL-u, są pewni siebie, jeżdżą zagranicę, korzystają z nowych technologii i mają duży apetyt na korzystanie z różnego rodzaju usług i dóbr materialnych, pomimo często dość ograniczonych zasobów finansowych. Młodzi Polacy wyraźnie różnią się w swoim podejściu do życia od poprzednich pokoleń. Czy różnice te widać także w podejściu do finansów?

– Pieniądze są dla młodych ważne, ale traktują je w sposób bardzo pragmatyczny, jedynie jako środek do osiągnięcia celu, przy czym cel ten jest nieco inny niż u starszych pokoleń. Młodym nie zależy tak bardzo na posiadaniu mieszkania czy auta, wolą korzystać z życia, pokazać się, a więc np. wyjechać na wakacje, spotykać się ze znajomymi w modnych lokalach, kupować nowoczesne gadżety, sprzęty. Młodzi są nastawieni na szybką konsumpcję, liczy się tu i teraz. Widzą potrzebę oszczędzania, ale jednocześnie częściej niż starsi sięgają po pożyczki konsumpcyjne – zauważa Katarzyna Szerling, członek zarządu Provident Polska. – Nie należy tego jednak postrzegać w sposób negatywny. Młodzi mają taki styl życia i dopóki im on służy i nie powoduje problemów, to nie ma powodów do niepokoju. Warto podkreślić, że młodzi są też zaradni, przedsiębiorczy, a więc nie tylko wydają, ale i potrafią zarobić pieniądze, choć nie zawsze w konwencjonalny sposób, w pracy na etacie – dodaje.


Przedsiębiorczy młodzi


Słowa Katarzyny Szerling potwierdzają badania przeprowadzone przez PBS na zlecenie Provident Polska. Firma z okazji 20-lecia działalności na polskim rynku postanowiła sprawdzić, jak Polacy podchodzą do zarabiania, wydawania, oszczędzania i pożyczania pieniędzy.

Z badań wynika, że młodzi, między 15. a 24. rokiem życia są zdecydowanie bardziej przychylnie nastawieni do prowadzenia własnego biznesu niż starsze pokolenia. Co piąty z nich jest zdecydowanym zwolennikiem własnej firmy, podczas gdy w całej populacji mieszkańców naszego kraju takich osób jest zaledwie 9 proc. Zachęca je do tego przede wszystkim brak szefa, wyższe zarobki i możliwość realizacji własnych pomysłów.

Aż 38 proc. Polaków zdecydowanie woli pracę na etacie, wśród młodych takich wskazań było tylko 25 proc. Młodzi za swoją pracę oczekiwaliby najczęściej wynagrodzenia w przedziale 2000 – 4000 zł na rękę, takie zarobki usatysfakcjonują połowę z nich. Spora część, 20 proc. nie potrafi określić swoich oczekiwań finansowych. Wynagrodzenie nie jest zresztą dla młodych jedynym ważnym czynnikiem motywującym ich do pracy. – Osoby poniżej 25. roku życia często nie mają jeszcze własnych rodzin. Moment, w którym się usamodzielniają i zakładają rodziny, coraz bardziej się przesuwa, co daje im więcej czasu na znalezienie swojej drogi zawodowej. To sprawia, że ich podejście do pracy jest nieco inne niż u starszych – mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.

Dla ponad połowy młodych bardzo ważne w pracy są możliwości rozwoju i awansu, co już dla 30-40-latków ma wyraźnie mniejsze znaczenie. Wynagrodzenie się oczywiście liczy – 65 proc. młodych uważa je za bardzo ważne – ale niewiele mniej wskazań uzyskała możliwość pogodzenia życia zawodowego z samorealizacją i wygospodarowaniem czasu dla siebie czy atmosfera wśród współpracowników. – Taka postawa generalnie jest domeną młodych osób, bez względu na czas, w jakim dorastają. Zmieniają się natomiast możliwości, środki wyrazu, za pomocą których mogą manifestować swoja postawę do życia. W Badaniach CBOS o młodych z 1998 roku, udane życie osobiste było stawiane nawet ponad zawodowe. Natomiast obecnie to spełnianie siebie jest inaczej wyrażane, gdyż możemy doświadczać więcej, a wiele dóbr jest łatwiej dostępnych – komentuje Karasińska.

Wiedzy o finansach nigdy za wiele


Młodzi przeznaczają średnio 31 proc. swoich miesięcznych dochodów na przyjemności, rozrywkę, zainteresowania, podczas gdy średnia w naszym kraju dla wszystkich grup wiekowych to 14 proc. Jednocześnie ponad połowa z nich nie ma żadnych oszczędności. Większość młodych ma także dość spontaniczne podejście do wydawania pieniędzy, co oznacza, że nie planuje swoich wydatków. Blisko jedna czwarta młodych przyznaje, że zdarza się, że brakuje im pieniędzy na ważne dla nich wydatki.

– Duże potrzeby i mało pieniędzy to bolączki większości młodych ludzi. Dlatego ważne jest, by nauczyli się dobrze zarządzać swoim budżetem. Edukacja w tej dziedzinie jest niezbędna, choć młodzi nie chcą słuchać autorytetów – mówi Małgorzata Domaszewicz, kierownik ds. społecznej odpowiedzialności biznesu. – Dlatego Provident wyszedł z nietypową inicjatywą edukacyjną – uruchomił bloga o finansach prowadzonego przez młodych dla młodych. Blog Coztymhajsem.pl działa już od roku, jego autorzy zostali wyłonieni w drodze castingu, w którym jurorami były uznane gwiazdy blogosfery – wyjaśnia.

Na blogu Coztymhajsem.pl młodzi mogą znaleźć porady i opisy doświadczeń innych związane m.in. z poszukiwaniem pierwszej pracy, mieszkania do wynajęcia czy podróżowaniem. Autorzy poszukują odpowiedzi na takie pytania jak np. kto powinien płacić na randce, ile weselny gość powinien wydać na prezent dla młodej pary czy jak zacząć oszczędzać.

Pomimo dużej zaradności finansowej młodych tego rodzaju wiedzy nigdy za wiele, dlatego blog cieszy się coraz większą popularnością. – Warto jak najwcześniej zacząć w sobie wyrabiać dobre nawyki dotyczące zarządzania finansami, z pewnością zaprocentuje to w przyszłości – podsumowuje Małgorzata Domaszewicz.


O badaniu „Finanse Polaków”


Badanie „Finanse Polaków” powstało z okazji 20-lecia działalności firmy Provident Polska. Ma ono na celu pokazanie, jak zmieniła się sytuacja finansowa Polaków oraz ich zwyczaje konsumenckie na przestrzeni ostatnich lat oraz jakie są ich oczekiwania na przyszłość. Badanie zrealizował PBS w dniach 12-14.05.2017 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

Źródło: Provident Polska

2017-08-08
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców