Blisko połowa Polaków (47%) przynajmniej raz w życiu korzystała z pomocy pośrednika nieruchomości, a aż 69% było z tej współpracy zadowolonych wynika z badania IPSOS przeprowadzonego pod koniec 2014r. Wbrew obiegowej, złej opinii Polacy czują korzyści ze współpracy z profesjonalistą.
Głównym celem badania było poznanie opinii Polaków odnośnie agentów nieruchomości, ich dotychczasowych doświadczeń oraz oczekiwań. W ankiecie poruszono zagadnienia takie jak: zadowolenie ze współpracy, oczekiwania wobec oferty i agenta oraz bariery w korzystaniu z pomocy profesjonalisty. Wyniki badań są zaskakujące w stosunku do obiegowej opinii, jaką mają agenci.
Kim jest klient?
Badanie pokazało, że z usług agentów nieruchomości korzysta 47% Polaków (zarówno mężczyzn, jak i kobiet), z czego dwie trzecie korzystało z takich usług przynajmniej dwa razy. Najczęściej są to osoby w przedziale wiekowym od 30 do 39 lat oraz od 50 do 60 lat, głównie aktywni zawodowo mieszkańcy dużych miast. Co ciekawe, aż 64% z osób, które korzystały z usług pośredników, współpracowały z nimi co najmniej dwa razy. Klienci najczęściej korzystali z usług specjalistów przy zakupie mieszkania (49%), sprzedaży mieszkania (31%) i przy poszukiwaniu mieszkania do wynajęcia (28% respondentów).
Główne zastrzeżenia wobec agentów
Jako główne powody niezadowolenia ze współpracy z pośrednikiem respondenci podali niski standard obsługi oraz brak umiejętności dostosowania się do indywidualnych ich potrzeb. Elementem budzącym niezadowolenie ankietowanych był też niski poziom wiedzy na temat rynku nieruchomości, nierzetelność oraz brak pomocy w czynnościach formalno-prawnych. Zastrzeżenia budzi także wysoki koszt współpracy z agentem.
Czego oczekuje rynek?
Aż 61% respondentów wskazało pomoc w sporządzeniu i skompletowaniu dokumentów jako swoje główne oczekiwanie. Czynnikiem, który może zachęcić do skorzystania z usług agenta, szczególnie osoby między 25 a 39 r.ż., jest też atrakcyjna prowizja. Klienci, którzy mają już doświadczenia w kupnie lub sprzedaży nieruchomości, oczekują jej poziomu na wysokosci 1 – 2%. Ponadto, 34% respondentów zapytanych o oczekiwania wskazało na fachową wycenę.
Jak widać po wynikach badań, podstawą pracy agenta wcale nie są umiejętności sprzedażowe. Agent musi być specjalistą w swojej dziedzinie – znać rynek i regulacje prawne. Najważniejsze jednak by potrafił się wczuć w potrzeby klienta i otoczył odpowiednią opieką. Empatyczne podejście pomoże mu budować własną markę, tak bardzo dziś ważną. – komentuje Rafał Durlik z iHouse Sp. z o.o.
By podjąć współpracę ze sprawdzonym wcześniej agentem, z którego usług klienci są zadowoleni, użytkownicy Internetu mogą skorzystać z wyszukiwarki agentów uwzględniającej oceny przyznane przez klientów w obszarach takich jak: wiedza branżowa, szybkość reakcji na zapytania i zdolności negocjacyjne. Kierunek, w jakim rozwija się rynek, to dowód na to, jak ważne jest budowanie własnej marki i dbanie o swój wizerunek.
iHouse