Co drugi konsument przed zaciągnięciem pożyczki porównuje dostępne na rynku oferty – wynika z badania firmy FinAi. Po dodatkowe środki Polacy najchętniej zgłaszają się do banku, w dalszej kolejności do bliskich i firm pożyczkowych. Średnia kwota pożyczki udzielonej w 2016 roku wyniosła blisko 11 tys. złotych.
Badanie FinAi zostało przeprowadzone wśród osób, które w 2016 roku pożyczyły pieniądze w banku, od rodziny bądź w firmie pożyczkowej. Jego wyniki wskazują, że częściej pożyczają kobiety (57 proc.) i mieszkańcy większych miast (23 proc.).
Sześciu na dziesięciu Polaków wskazało bank jako miejsce, do którego udają się po dodatkowe środki. Na kolejnej pozycji znalazła się rodzina i bliscy (28 proc.), zaś 15 proc. badanych skorzystało z usług firmy pożyczkowej. Odsetek osób, które wybrały bank był najwyższy w grupie wiekowej 45-54 lata (63 proc.). Z kolei od rodziny najczęściej pożyczają ludzie młodzi pomiędzy 24 i 34 rokiem życia (36 proc.).
Jak pokazało badanie głównym źródłem informacji o ofertach są dla Polaków: porównywarki (35 proc.) i strony WWW (27 proc.) w przypadku banków oraz strony WWW (21 proc.) i rankingi internetowe (16 proc.) w przypadku firm pożyczkowych. Co drugi klient banku uczestniczący w badaniu składał wniosek i podpisywał umowę osobiście w oddziale. Jedynie co piąty korzystał w tym celu z formularza internetowego. Jeśli chodzi o firmy pożyczkowe sytuacja wygląda odwrotnie – drogą elektroniczną złożono 49 proc. wniosków oraz zawarto 44 proc. umów.
Spośród instytucji finansowych banki niezmiennie cieszą się największym zaufaniem Polaków i to do nich najczęściej zwracamy się po dodatkowe środki. Z badania wynika, że wiedza konsumentów na temat ofert kredytowych pochodzi głównie z dwóch źródeł: porównywarek internetowych i stron WWW. W praktyce oznacza to, że chcąc porównać oferty kredytów mamy do dyspozycji rozwiązania, które pozwalają nam jedynie poznać propozycje marketingowe, a nie oferty dopasowane do naszych indywidulanych potrzeb – wyjaśnia Katarzyna Woźniak, Product Development Director w FinAi.
Wśród czynników decydujących o wyborze oferty ankietowani wskazali przede wszystkim: niskie koszty pożyczki – opłaty, prowizje, oprocentowanie (27 proc.), niską ratę (21 proc.), minimum formalności (20 proc.), szybkość otrzymania pieniędzy (19 proc.).
Co warte podkreślenia, odpowiedzi różniły się w zależności od miejsca zaciągnięcia zobowiązania. W przypadku osób, które po dodatkowe środki poszły do banku, kluczowa okazała się wcześniejsza znajomość instytucji – „bank, z którego usług korzystam” (37 proc.), następnie niskie koszty (15 proc.). Badani, którzy zdecydowali się na ofertę firm pożyczkowych jako najważniejsze wskazali: szybkość uzyskania pieniędzy (26 proc.), niskie koszty (19 proc.), zaś co dziesiąta osoba wskazała jako powód brak konieczności wskazania celu, na jaki zaciągana jest pożyczka.
Pozyskane środki Polacy przeznaczają przede wszystkim na remont mieszkania (24 proc.) i codzienne wydatki (22 proc.). Co dziesiąty pożyczkobiorca finansuje zakup samochodu (11 proc.).
Widzimy, że znaczna część konsumentów zwraca uwagę na koszty kredytu, a także wysokość raty. Wiedza ta nie przekłada się jednak na wybór optymalnego rozwiązania, gdyż nie ma w tym momencie na rynku narzędzia, które zbierałoby w jednym miejscu spersonalizowane oferty oraz umożliwiało ich zestawienie w prosty i wygodny sposób – zauważa Katarzyna Woźniak, Product Development Director w FinAi.
Badanie zostało zrealizowane w styczniu 2017 roku za pośrednictwem ogólnopolskiego panelu badawczego Ariadna, metodą CAWI (ankieta internetowa) na reprezentatywnej próbie 1 021 Polaków w wieku 24-65 lat, którzy pożyczali pieniądze w 2016 roku.
Źródło: FinAi