Firma Nokia przedstawiła strategię, której celem jest zapewnienie dostępu do Internetu kolejnemu miliardowi ludzi. Aby go zrealizować, firma planuje oferować na rynkach wschodzących zaawansowane,
a jednocześnie przystępne cenowo telefony komórkowe i dostosowane do lokalnej specyfiki usługi Ovi.
Wykraczająca poza telefony idea „Connecting People” była motywem przewodnim dorocznego spotkania Nokia World oraz uzupełnieniem zaprezentowanej wczoraj nowej rodziny smartfonów i zaktualizowanych usług Ovi.
Mary McDowell, wiceprezes działu telefonów komórkowych z Nokia, podkreśliła podczas swojego przemówienia, że firma planuje utrzymać pozycję lidera w branży rozwiązań do komunikacji głosowej oraz transmisji danych dla szerokiego grona odbiorców. „Przechodząca do ery informacji grupa właścicieli telefonów komórkowych przewyższy liczebnie grupę posiadaczy komputerów” — powiedziała McDowell. „W sytuacji, gdy 80 procent populacji świata znajduje się w zasięgu masztów telefonii komórkowej, dla wielu z miliarda nowych użytkowników Internetu to telefon, a nie komputer, umożliwi pierwszy dostęp do usług online”.
Innowacje i odświeżona oferta – Nokia C3 Touch and Type
Niedługo po wprowadzeniu na rynek modelu X3 typu Touch and Type firma Nokia przedstawiła drugi telefon z ekranem dotykowym oraz tradycyjną klawiaturą — C3 Touch and Type. Ten przystępny cenowo, klasyczny model z serii S40 w obudowie ze stali nierdzewnej jest wyposażony w aparat fotograficzny o rozdzielczości 5 Mpix z lampą błyskową, odtwarzacz muzyczny i radio FM. Urządzenie obsługuje sieci 3G i WLAN, a także karty pamięci o pojemności do 32 GB. Telefon umożliwia szybki dostęp do wiadomości, poczty e-mail oraz aplikacji i gier z Ovi Sklepu. Urządzenie ma kosztować około 145 euro bez podatków i dopłat powinno trafić do sprzedaży w czwartym kwartale br.
McDowell podkreśliła również, że klienci z całego świata potrzebują nie tylko solidnych i przystępnych cenowo urządzeń, ale także aplikacji umożliwiających szybki, łatwy i niedrogi dostęp do potrzebnych informacji lokalnych oraz globalnych. „Na rynku tradycyjnych telefonów komórkowych coraz ważniejsze stają się nowe rodzaje usług oraz zaawansowane oprogramowanie kojarzone wcześniej wyłącznie ze smartfonami” — wyjaśniła. „Wprowadzamy usługi dostosowane do potrzeb odbiorców w zakresie łączności, dostępu do informacji oraz cen”.
Odpowiedź na większe zapotrzebowanie na informacje oraz usługi
Nokia odpowiada na zwiększony popyt na rynkach wschodzących, oferując rozwiązania — w tym usługi Ovi — które spełniają potrzeby tej grupy użytkowników. Ponadto firma oferuje szeroko zakrojone możliwości biznesowe programistom tworzącym oprogramowanie na platformę S40.
Ovi Mail
Większość użytkowników ponad 14 milionów kont poczty e mail aktywowanych w usłudze Ovi Mail pochodzi z rynków wschodzących. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy 60 procent kont zostało założonych przez mieszkańców południowo-wschodniego regionu Azji i Pacyfiku oraz Afryki. Obecnie ponad 77 procent użytkowników z Bliskiego Wschodu i Afryki loguje się do usługi Ovi Mail za pomocą telefonu Nokia, a nie komputera. Co więcej, 80 procent użytkowników usługi z całego świata łączy się ze swoimi skrzynkami pocztowymi za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Wersja beta przeglądarki Ovi Browser
Dzięki niedawnemu przejęciu spółki Novarra Nokia może udostępniać za pośrednictwem platformy Series 40 swoje usługi, zapewniając większej liczbie użytkowników z rynków wschodzących szerszy dostęp do możliwości Internetu. Wersja beta przeglądarki Ovi Browser pozwala przeglądać Internet za pomocą urządzeń S40 szybciej, taniej, prościej i w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Ovi Muzyka
Dzięki w pełni dostosowanym do potrzeb rynków lokalnych usługom muzycznym firma Nokia odnotowała najwyższe przychody ze sprzedaży muzyki cyfrowej między innymi w Brazylii, Meksyku i Indiach,
co potwierdzają dane firmy za 2009 rok w porównaniu z szacunkami federacji IFPI (International Federation of the Phonographic Industry). Obecna na 38 rynkach firma Nokia oferuje najbardziej globalne usługi muzyczne.
Ovi Sklep w urządzeniach Series 40
Ovi Sklep oferuje łatwe wyszukiwanie i dostęp do aplikacji użytkownikom setek milionów urządzeń Series 40, programistom zaś — atrakcyjne możliwości biznesowe. Największa na świecie platforma mobilna Series 40 pozwala tworzyć rentowne, dostosowane do potrzeb rynków lokalnych aplikacje. Firma Nokia niedawno rozszerzyła swój zasięg, udostępniając w pełni komercyjną wersję Ovi Sklepu w Chinach.
Udostępnianie usług konsumentom z rynków wschodzących
Najlepszymi przykładami rozwiązań dostosowywanych do potrzeb rynków wschodzących są Ovi Life Tools
i Nokia Money. Pozytywnie wpływają na życie konsumentów, umożliwiając wyszukiwanie w Internecie informacji na temat edukacji, rozrywki, zdrowia, działalności biznesowej oraz rozwoju osobistego.
Narzędzia Ovi Life Tools mają ponad 4,7 miliona użytkowników w Indiach, Indonezji i Chinach.
Nokia Money umożliwia dostęp do podstawowych usług finansowych za pomocą telefonu komórkowego. Dzięki współpracy z instytucjami YES BANK i Obopay projekt pilotażowy firmy Nokia prowadzony w Pune, Indie, pod nazwą Mobile Money Services by YES BANK odniósł sukces, a usługa została wprowadzona na rynek komercyjny. Następnym krokiem na drodze do udostępnienia usługi w całym kraju jest wdrożenie jej w mieście Czandigarh.
Źródło: Nokia