Końcówka czerwca nie jest dobrym momentem na nowości produktowe. Banki zaczynają jednak wprowadzać istotne zmiany na swoich witrynach internetowych. Miniony tydzień to także rozdanie nagród miesięcznika „Bank”. Kto przed wakacjami ma powody do zadowolenia i perspektywę pozyskania kolejnych klientów?
Najistotniejsze zmiany w ofercie produktowej banki szykują z nadejściem września. Najbliższe tygodnie upłyną klientom pod znakiem reklamowanych kredytów gotówkowych oraz kredytów hipotecznych. Pożyczki gotówkowe to norma dla tego okresu, bo polskie przyzwyczajenie każe zaciągać kredyt specjalnie na wyjazd wakacyjny, zamiast oszczędzać kilka miesięcy wcześniej. Hipoteki to z kolei efekt rekomendacji T, której pierwsze przepisy niebawem wejdą w życie. W minionym tygodniu na większe zmiany w cenach usług zdecydował się Meritum Bank. Raiffeisen Bank oraz BRE Bank zajęły się z kolei swoim wizerunkiem w sieci.
Wizerunek w sieci
Wakacje to jednak doskonały okres na testowanie rozwiązań, które we wrześniu mają być już sprawne. Na zmianę wizerunku w Internecie zdecydowały się Raiffeisen Bank oraz BRE Bank. Obydwie witryny pozwalają na wyciągnięcie podobnych wniosków. Klienci nie chcą skomplikowanych usług i nowoczesnych technologii. Kluczem do pozyskania konsumentów w Internecie ma być przejrzystość i funkcjonalność stron. W przypadku oficjalnych witryn instytucji finansowych minimalizm jest zaletą, a naszpikowane linkami i zakładkami o produktach strony nie spełniają swojego założenia. Zarówno Raiffeisen Bank, jak i BRE Bank zrozumiały, że ich klienci mają problem z dotarciem do informacji w Internecie. Obydwa banki nie są raczej skierowane na klienta masowego, więc spora część zmian niewątpliwie jest skierowana do odbiorców biznesowych.
Taniej w Meritum
Na większe zmiany w tabeli opłat i prowizji zdecydował się w minionym tygodniu Meritum Bank. Nie chodzi bynajmniej o jedną obniżkę lub wyższe oprocentowanie na lokacie, ale o hurtowe obniżki i nowe konto oszczędnościowe. Nowy produkt to Konto Silnie Zarabiające. Odsetki naliczane są z mechanizmem omijającym podatek Belki. Oprocentowanie wynosi 4,5 proc., co odpowiada 5,68 proc. na standardowej lokacie po roku deponowania środków. Meritum zmniejsza także opłatę za korzystanie z karty debetowej z 3 na 2 zł dla mniej aktywnych klientów. Ci, którzy dokonają płatności kartą na minimum 200 zł miesięcznie ominą całkowicie opłatę. Wypłaty niższych sum niż 200 zł będą teraz kosztować nie 5 zł, a 2 zł. W okresie silnej walki na rachunki osobiste Meritum Bank zdecydował się na obniżki, żeby gonić konkurencję. Innowacje technologiczne to za mało żeby przyciągnąć klientów, którzy chcą mieć funkcjonalne konta najlepiej za darmo. Ścisk w ofertach kont spowodował korzyść dla klientów – wyraźnie niższe ceny usług w rachunkach.
Nagrody rozdano
Miesięcznik „Bank” po raz kolejny rozdał nagrody dla największych banków w Polsce. Podczas tegorocznej gali nie obyło się bez niespodzianek. Wprawdzie w głównej kategorii wygrał polski gigant na rynku – PKO BP – to jednak wśród wyróżnionych pojawił się niespodziewany laureat. Nagrodę za najlepszy bank uniwersalny otrzymał jeden z najmłodszych graczy na rynku… Alior Bank. Odbierający nagrodę Wojciech Sobieraj podsumował, że na rynku liczą się niekoniecznie najwięksi, ale najlepsi. Alior Bank wchodził na rynek w bardzo trudnym momencie, a swoim wizerunkiem uplasował się w gronie najbardziej rozpoznawanych marek w polskim sektorze bankowym.
Walka o klienta z miesiąca na miesiąc nabiera tempa, a na rynku zrobiło się znacznie ciaśniej. Z ofertą rachunku osobistego wyszedł nawet Open Finance. Warto przyjrzeć się poczynaniom banków w okresie wakacji. Jeśli promocja rachunków osobistych nie ucichnie, a na rynku pojawią się znowu banki płacące za zakładanie kont, to potwierdzi to wartość bazy klientów własnych. W obliczu przepisów nakazujących dokładniejsze badanie zdolności kredytowej, użytkownik prowadzący rachunek bieżący to istny skarb. Wiedzą to banki, niekoniecznie jeszcze klienci.
Tomasz Jaroszek
Źródło: Bankier.pl