PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościKomentarzeApple – zjeść jabłko, czy mieć jabłko?

Apple – zjeść jabłko, czy mieć jabłko?

Komentarze 19.05.2010 (10:57)

Apple, producent komputerów i urządzeń mobilnych, stał się w ostatnich latach synonimem sukcesu rynkowego. Efekty działalności spółki imponowały szczególnie w warunkach kryzysu gospodarczego. Jednocześnie jednak rozbudziły oczekiwania analityków i inwestorów. W tych warunkach polaryzują się opinie na temat tego, czy na akcjach tej firmy da się jeszcze zarobić, czy jednak niosą ze sobą ryzyko pokaźnych strat.

Historia pierwszego rewolucyjnego produktu wprowadzonego na rynek przez Apple sięga lat 70. XX wieku. Był to komputer osobisty Apple II. W latach 80. wykonano kolejny krok, jakim był komputer Macintosh. Na markę Apple jako innowatora w branży pracowały potem system operacyjny OS X, pakiet iLife oraz aplikacje profesjonalne. W ostatnich latach spółka stała się pionierem w rewolucji multimediów cyfrowych. Stało się tak za sprawą iPoda, przenośnego odtwarzacza muzyki i wideo oraz sklepu iTunes Store. Pojawiła się również na rynku telefonów komórkowych, oferując iPhone’a. Ostatnim wynalazkiem jest iPad, któremu przypisuje się wręcz zrewolucjonizowanie przyszłości mobilnych mediów i elektroniki użytkowej.

Silne strony przeważają…


Ostatnie lata przyzwyczaiły inwestorów do tego, że produkty Apple są jedyne w swoim rodzaju – pozwalają windować marże i unikać uczestniczenia w wojnach cenowych. Dzięki wyjątkowemu designowi i skutecznemu marketingowi stają się czymś więcej niż jedynie produktem. Są miernikiem stylu życia. Dzięki nim stopniowo rozwijany jest model biznesu, na który składa się sprzedaż nie tylko produktu, ale również treści z nim związanych. Nie wiąże się to z nadmiernymi kosztami pracowniczymi. Zyski przypadające na jednego pracownika są wyraźnie większe niż w całej branży (315,2 tys. USD wobec 279,3 tys. USD w sektorze).

Rozwój ułatwia silna pozycja bilansowa. Apple ma w kasie 28 mld USD gotówki i generuje 10 mld USD wolnych przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej (tyle było w ostatnim roku obrachunkowym). Te cyfry stanowią nie tylko o bezpieczeństwie inwestycji w akcje spółki, ale potwierdzają też praktycznie nieograniczone możliwości rozwijania nowych produktów. Na badania i rozwój spółka wydała w roku obrotowym zakończonym we wrześniu 2009 r. 1,33 mld USD wobec 782 mln USD w 2007 r. i 535 mln USD w 2005 r.

Wyrazem rynkowego sukcesu spółki jest wysoka rentowność działalności – wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE) sięga 34%. Wzrost wolnych przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej, które są jednym z ważniejszych mierników sukcesu biznesowego firmy, trwa od lat. W roku obrotowym zakończonym we wrześniu 2005 r. wynosiły one 2,54 mld USD, w 2006 r. – 2,22 mld USD, w 2007 r. – 5,47 mld USD, w 2008 r. – 9,6 mld USD i aż 10,16 mld USD w 2009 r. Wzrost zysków też ma trwały charakter. W przypadku zysku operacyjnego nastąpił wzrost z 1,64 mld USD w roku obrotowym 2005, poprzez 2,45 mld USD w 2006 r., 4,41 mld USD w 2007 r., 8,33 mld USD w 2008 r., aż do 11,74 mld USD w 2009 r.

Sukcesy z ostatnich lat rozbudzają oczekiwana analityków giełdowych. Regularnie podnoszą oni prognozy zysków spółki na obecny i przyszły rok obrotowy (13,11 USD zysku na akcję w tym roku obrotowym, kończącym się we wrześniu 2010 r., wobec 11,89 USD 4 tygodnie temu i 15,15 USD w przyszłym roku wobec 13,94 USD 4 tygodnie temu). Z ich strony bezwzględnie też przeważają zalecenia kupna dla akcji Apple (zdecydowanie kupuj w 30 rekomendacjach na 37 wszystkich, pozostałe to w 5 przypadkach umiarkowanie kupuj i w 2 – trzymaj).

Do takich ocen zachęca znacznie szybszy niż w całej branży wzrost zysków Apple. Przez ostanie 5 lat podnosiły się o 65% rocznie wobec 30% w sektorze. W ostatnim tym roku o 44,5% wobec 33,9% w branży. Jednocześnie wycena papierów Apple nie odbiega od średniej w branży a jest nawet nieco niższa niż na całym amerykańskim rynku. Bieżący wskaźnik cena/zysk dla Apple to 22,2 w porównaniu z 22 dla sektora i 24,4 dla S&P 500. W przypadku cena/wartość księgowa te cyfry to odpowiednio 6,1, 6 i 3,4.

…ale słabe również się znajdą


Nacisk, jaki Apple kładzie na rozwój produktów, w dużym stopniu uzależnia firmę od sukcesu rynkowego pojedynczych rozwiązań. Na razie ta strategia działa, o czym świadczy rekord sprzedażowy iPad’a (na sprzedaż 1 mln egzemplarzy potrzeba było jedynie czterech tygodni). W kolejnych kwartałach trudniej będzie się też spółce wyróżniać na tle konkurentów z branży. W 2011 r. spodziewane jest wyrównanie się tempa poprawy zysków firmy i spółek z sektora. Apple ma je zwiększyć o 15,6%, a sektor o 16,6%.

Wśród pozytywnych tendencji w zakresie wyników finansowych uwagę zwraca pierwszy od kilku lat ujemny bilans całkowitych przepływów pieniężnych w roku obrotowym zakończonym we wrześniu 2009 r. (minus 6,6 mld USD). Był on pochodną wydatków inwestycyjnych. Jako wyraz braku wiary w możliwość dalszego wzrostu cen akcji Apple można odczytywać szereg transakcji sprzedaży walorów, jakie w ostatnich tygodniach przeprowadziły osoby z kierownictwa firmy.

Szanse. Do wykorzystania?


Spodziewana przez ekonomistów dalsza poprawa koniunktury gospodarczej ułatwiałaby rozwój firmy i podtrzymanie dobrej passy w zakresie wyników finansowych. Prognozowany jest przy tym rozwój rynku mobilnych rozwiązań telekomunikacyjnych, a w zakresie elektronicznych nośników treści wręcz rewolucja (prasa i książki).

Możliwa jest również aprecjacja chińskiego juana, osłabiająca atrakcyjność cenową produktów eksportowanych z Państwa Środka. Przedsiębiorstwa z tego kraju są poważnymi konkurentami Apple. Realny jest też spadek bezrobocia w efekcie poprawiającej się koniunktury gospodarczej. Wpływałby on na wzmocnienie pozycji konsumentów i w konsekwencji zainteresowanie produktami Apple.

Zagrożenia. Do uniknięcia?


 
Sukcesy w czasie kryzysu podnoszą oczekiwania wobec spółki, którym może być coraz trudniej sprostać. Pierwszym ostrzeżeniem są prognozy Apple na III kwartał 2010 r., które są wyraźnie słabsze od szacunków analityków (13-13,4 mld USD przychodów wobec spodziewanych przez specjalistów 13 mld USD oraz 2,28-2,39 USD zysku na akcję wobec prognoz na poziomie 2,67 USD). Inwestorzy giełdowi nie są przygotowani na ewentualne słabsze od oczekiwanych wyniki finansowe. W ostatnich kwartałach spółka zarabiała znacznie więcej niż szacowali analitycy branżowi. W I kw. 2009 r. o 22%, w II kw. 2009 r. o 17,4%, w III kw. 2009 r. o 27,3%, w IV kw. 2009 r. o 76,4%, a w I kw. 2010 r. o 37% więcej.

Trzeba być świadomym, że kontynuacja ożywienia gospodarczego w USA i na świecie będzie sprzyjać poprawie wyników przez inne przedsiębiorstwa z branży. W rezultacie spółce będzie się trudniej na ich tle wyróżniać. Realne jest przy tym pogorszenie koniunktury giełdowej w efekcie obaw o stan finansów publicznych w dojrzałych gospodarkach. Kurs Apple zwyżkował przez ostatnie 12 miesięcy o ponad 100%. To tworzy pokaźną przestrzeń do realizacji zysków.

Rośnie konkurencja ze strony chińskich firm. Jej przejawem jest konflikt z HTC Corporation. Ta ostatnia firma w odpowiedzi na pozew przeciwko niej ze strony Apple oskarżyła amerykańską firmę o naruszenie przez iPhone’a i iPad’a jej patentów. Procesy zawsze niosą ze sobą ryzyko związane z kosztami prawnymi oraz ewentualnym zakazem sprzedaży iPhone’ów, iPad’ów i iPod’ów na terenie USA (o to wnosi HTC).

W górę czy w dół?


– Dyskusja na ten temat budzi podobne emocji co konflikt zwolenników i przeciwników iPhone’a. Nie znamy odpowiedzi. Wiemy jedynie, że Apple nie jest zwyczajną spółką. Potwierdza to fakt, że budzi tak skrajne emocje i prowokuje gorące dyskusje w skali globalnej – mówi Michał Kowalski z Wealth Solutions, która wprowadziła właśnie na rynek inwestycje Jabłko Plus i Jabłko Minus pozwalające zarabiać na wzroście lub spadku notowań Apple.

– W naszej ocenie spółka jest w wyjątkowym momencie swoje historii. Albo pokona prawa grawitacji i będzie nadal rosła w tak oszałamiającym tempie. Albo podda się i ulegnie głębokiej przecenie. Najmniej realny w naszej ocenie jest scenariusz „nijaki”, w którym notowania akcji utrzymują się przez rok na obecnym poziomie – dodaje Michał Kowalski.

Źródło: Wealth Solutions

komentarze 2010-05-19
Redakcja PRNews.pl
Tagi: komentarze

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców