W 2017 r. zastrzeżono 136 tysięcy skradzionych i zgubionych dokumentów tożsamości – przy założeniu, że około 20% Polaków to dzieci i młodzież to tak, jakby swoje dokumenty utracili wszyscy dorośli mieszkańcy Bytomia, Bielsko-Białej, Olsztyna albo Zabrza. W tym samym okresie z banków próbowano wyłudzić 6,7 tys. kredytów na łączną kwotę ponad 442 milionów złotych. Związek Banków Polskich opublikował kolejne wydanie Raportu o dokumentach infoDOK.
Tylko w IV kwartale 2017 r. baza Systemu DZ wzrosła dokładnie o 32 866 szt. i zawierała na koniec grudnia 2017 r. 1 827 020 szt. dokumentów zastrzeżonych z powodu ich zagubienia lub kradzieży. W tym samym okresie próbowano wyłudzić 1 592 kredyty o łącznej wartości 106,7 mln złotych.
„Rośnie świadomość potrzeby ochrony własnej tożsamości oraz narzędzi, które służą zabezpieczeniu się przed wykorzystaniem naszych danych do celów przestępczych. W zakresie zastrzegania utraconych dokumentów tożsamości dane pokazują jak wiele udało się osiągnąć – obecnie zastrzega się ponad trzy razy więcej dokumentów niż 10 lat temu. Również w innych obszarach bardzo intensywnie pracujemy. Sektor bankowy prowadzi szereg programów z zakresu edukacji ekonomicznej i cyberbezpieczeństwa” – powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.
„Rozpoczynamy dziś 12. etap Kampanii Informacyjnej Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. W czasie ostatnich 10-ciu lat prowadzenia tego projektu zablokowano łącznie prawie 75 tys. prób wyłudzeń kredytów o łącznej kwocie przekraczającej 4 miliardy złotych. Statystycznie codziennie banki blokują 20 prób, w których przestępcy chcą ukraść 1,1 miliona złotych. W tym kontekście nasz dowód osobisty jest wart średnio 54,6 tysiąca złotych. Pamiętajmy jednak, że najwyższa zanotowana dotychczas próba wyłudzenia dotyczyła kwoty aż 25 milionów zł” – dodał Grzegorz Kondek, Koordynator Kampanii.
System DZ wpisując się w działania Policji w znacznej mierze przyczynia się do zmniejszenia się skali przestępczości związanej z kradzieżą tożsamości.
Związek Banków Polskich – wspólnie z Policją i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji – rekomendują, aby zawsze w sytuacji utraty dokumentów tożsamości jak najszybciej zastrzec je w banku – także, gdy dokumenty utraci osoba, która nie korzysta i nigdy nie korzystała z usług bankowych. Krótka instrukcja, co trzeba zrobić:
- Zastrzeżenie w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE – w swoim banku lub w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami. Można to zrobić osobiście w oddziale bankowym. Część banków przyjmuje zastrzeżenia również telefonicznie, pod numerem +48 828 828 828 (tylko od własnych klientów, po zdalnej weryfikacji tożsamości). Można także skorzystać z konta na stronie www. bik.pl (tylko w sytuacji, gdy ktoś miał tam założone wcześniej konto na utracony dokument).
- Powiadomienie Policji – w przypadku, jeżeli dokumenty utracono w wyniku kradzieży.
- Zawiadomienie najbliższego organu gminy lub placówki konsularnej i wyrobienie nowego dokumentu – informacje dotyczące konieczności zawiadomienia organu gminy o utracie dokumentu, znajdują się na stronach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Warto pamiętać, że trzeba zastrzegać nie tylko dokumenty tożsamości, ale także utracone karty bankowe. W Polce jest ich ponad 30 mln. Najłatwiej i najszybciej jest wykorzystać uniwersalny, międzybankowy System Zastrzegania Kart, dostępny pod numerem tel. (+48) 828 828 828: Wiele banków – Jeden uniwersalny numer. System działa na całym świecie, w systemie 24/7.
Źródło: ZBP