Według raportu Komisji Europejskiej*, Polska zajmuje dopiero 23. miejsce w UE pod względem rozwoju cyfrowej gospodarki i społeczeństwa cyfrowego. Jest to zaskakująca informacja, jeżeli weźmie się pod uwagę, że to właśnie nad Wisłą pracują jedni z najlepszych ekspertów digitalizujących firmy i instytucje publiczne. Oto pięć przykładów na to, że Polacy z sukcesem tworzą cyfrową przyszłość państw i ich gospodarek.

- Mobilna aplikacja w służbie obywatelom
Na początek przykład na to, że rozwiązania cyfryzacyjne powstające w Polsce to nasz produkt eksportowy. To właśnie w polskim oddziale firmy Cybercom powstały i są rozwijane kluczowe aplikacje mobilne stanowiące część fińskiej platformy e-administracji. Pierwsza z nich to Suomi.fi – dzięki niej obywatele Finlandii mogą mieć dostęp do urzędowych dokumentów na swoich urządzeniach mobilnych.
Druga natomiast to aplikacja Soumi.fi Service Location – baza zawierająca informacje o usługach publicznych dostępnych w Finlandii połączona z modułem Augmented Reality. Aplikacja pokazuje na mapie lokalizacje wszystkich urzędów państwowych i administracji lokalnej, ale zawiera także informacje o bibliotekach, basenach, parkometrach, boiskach sportowych, ośrodkach opieki dziennej, szkołach, ośrodkach zdrowia i innych usługach finansowanych z funduszy publicznych. Po uruchomieniu urządzenia mobilnego, kamera smartfona lub tabletu otwiera się i pokazuje krajobraz rozpościerający się przed użytkownikiem, a na górze ekranu wyświetlane są informacje o pobliskich punktach użyteczności publicznej.
- Nowoczesna uczelnia w chmurze
Politechnika Warszawska to jedna z wiodących uczelni wyższych w Polsce o ponad 100-letniej tradycji. Obecnie studiuje na niej ponad 36 000 osób. Na 19 wydziałach uczelni prowadzonych jest 48 kierunków. Politechnika Warszawska jest również jedną z najbardziej innowacyjnych uczelni w całej Polsce. Chcąc jeszcze bardziej efektywnie realizować swoją misję i cele finansowe, jej władze postanowiły wdrożyć w całej organizacji scentralizowany system IT, wspierający działalność wszystkich jej komórek. System wspiera m.in. procesy finansowe i księgowe, zarządzanie środkami trwałymi, kontroling, zarządzanie projektami, sprzedaż i dystrybucję, a także rozrachunki masowe ze studentami. Dzięki rozwiązaniu, które stworzyli specjaliści z polskiego oddziału SAP oraz partnera wdrożeniowego przy tym projekcie – SI-Consulting – raporty dotyczące finansów uczelni są generowane 10 razy szybciej, a przy tym przepływ informacji jest bezpieczniejszy niż w dawnym, papierowym systemie.
- Od papieru do digitalu
Skoro przy papierze jesteśmy, jednym z kluczowych projektów realizowanych przez polskie Ministerstwo Cyfryzacji jest program „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Z jednej strony, wizja „państwa i firm bez papieru” jest kusząca, bo pozwala na gigantyczne oszczędności czasu i zasobów. Z drugiej jednak, proces wdrożenia polityki paperless wymaga wsparcia specjalistów. Polski oddział Xerox wspomaga rodzime firmy w procesie digitalizacji obiegu dokumentów. Inżynierowie i doradcy tworzą rozwiązania, które zapewniają sprawniejsze zarządzanie kontrolowanymi zasobami informacji, śledzenie źródła dokumentów, ułatwią sprawozdawczość audytorską, ale także, a może przede wszystkim, zapewnią większe bezpieczeństwo przechowywania informacji i dokumentów. Zgodnie ze wszelkimi regulacjami o ochronie danych osobowych i RODO, oczywiście.
- Beton i cyfryzacja
A teraz dowód na to, że cyfryzacja to nie tylko aplikacje mobilne, optymalizacja procesów czy skomplikowane projekty wirtualizacyjne. To także rozwiązania przynoszące realne korzyści… na budowie. Firma Cybercom we współpracy z Intelem i grupą Skanska stworzyła inteligenty kask, który ma poprawić bezpieczeństwo pracowników budowlanych. Jest on podłączony do specjalnego systemu, który monitoruje różne parametry. Urządzenie zaalarmuje biuro budowy w przypadku wykrycia anomalii oznaczających niebezpieczną sytuację na placu budowy, na przykład: wstrząs, uderzenie, upadek czy znaczący wzrost lub spadek temperatury pod kaskiem. Wraz z alertem przesyłana jest lokalizacja pracownika na terenie budowy, dzięki czemu czas reakcji i możliwość udzielenia pomocy znacznie się skrócił. Kask ma ułatwiać również pracę zapleczu administracyjnemu projektów deweloperskich – system, do którego jest podłączony umożliwia pokazanie nadzorowi budowlanemu ważność badań lekarskich, szkoleń BHP czy uprawnień do wykonywania specjalistycznych prac.
- Przyszłość należy do troskliwych botów
Na koniec przykład, że cyfryzacja to również swoiste uczłowieczanie zautomatyzowanych procesów. Można nawet powiedzieć, że to czasami nauka dobrych manier i… troskliwości. Nieuprzejmość i brak empatii to główne zarzuty pod adresem tradycyjnych call center. Polscy specjaliście transformacji cyfrowej mają jednak na to swoją odpowiedź. Są nią czatboty. Eksperci z polskiego oddziału firmy Capgemini opracowują owe czatboty dla firm z całego świata. Czym dokładnie się zajmują? Projektują cały proces interakcji klienta z botem. Tworzą i „trenują” sztuczną inteligencję wykorzystując modele rozpoznawania języka naturalnego (NLP) polegające na rozumieniu kontekstu wypowiedzi użytkownika oraz jego intencji. Opracowują sekwencje dialogów i wypowiedzi bota oraz integrują go z istniejącymi kanałami komunikacji w przedsiębiorstwie. Budują również jego tożsamość, czyli dostarczają mu informacje niezbędne do obsługi klienta oraz wiedzę socjalną, czyli związaną z interakcjami społecznymi. Mówiąc wprost, uczą go dobrych manier i troskliwości.
Autor: Capgemini
